برگزیده ها
آمادگی دولت برای مشارکت بخش خصوصی در 8 طرح / دارایی‌های دولت به نفع بخش خصوصی ترهین می‌‌شود

مازندمجلس: معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به 8 طرح دولت گفت: دولت در تمام این‌ طرح‌ها آماده مشارکت بخش خصوصی است .

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس، حمید پورمحمدی امروز در هفتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با پیشنهاد 8 طرح برای مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام گفت: ما پیش نویس آئین‌نامه تهاتر مطالبات بخش خصوصی با بانک‌ها را آماده کرده‌ایم که مبلغ آن 100 هزار میلیارد تومان است و با توجه به همکاری مجلس می‌شود این را به عنوان نظام ملی تسویه مالی کشور نام گذاشت .

وی افزود: امسال دولت بازسازی دست کم 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده را در دستور کار دارد و با توجه به اینکه این دولت خودش نمی‌خواهد این‌ها را بسازد حتما بخش خصوصی در این مورد راهکارهایی دارد بنابراین اگر در این زمینه اتاق آماده گفت‌وگو باشد ما هم آماده‌ هستیم.

معاون سازمان برنامه بودجه با اشاره به برنامه دولت در خصوص اصلاح حمل و نقل عمومی گفت: دولت می‌‌خواهد ناوگان فرسوده حمل و نقل از موتورسیکلت، تاکسی، کامیون، مینی بوس، واگن و لوکوموتیو را کنار بگذارد بنابراین اگر بخش خصوصی در این زمینه آمادگی دارد برنامه دولت در این خصوص آماده و تنظیم است و می‌تواند به این بخش ورود پیدا کند و حتی نماینده خود را در این زمینه اعلام کند. 

وی به طرح وسیع گردشگری دولت افزود: اتمام هتل‌های 4 ستاره و 5 ستاره و اقامتگاه‌ها در برنامه دولت است و این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان گردشگری نهایی شده است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هم سه برنامه را تعریف کرده‌ایم، گفت: یکی کشت گلخانه‌ای در واکنش به مشکلات آب و خشکسالی‌ها و دیگری افزایش پرورش ماهیان در قفس و افزایش صنایع تبدیلی است که برای این‌ها هم طرح‌های تدوین شده و دولت آماده حمایت و کمک به بخش خصوصی است. 

وی به بحث طرح‌های کوچک در روستاها و عشایر اشاره کرد و افزود: با حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان دولت این طرح‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد و خوب است که بخش خصوصی وارد شود و در این زمینه نقش ایفا کند ضمن اینکه تسهیلات این بخش حدود 6 درصد است.

پورمحمدی اظهار داشت: طرح‌های دانش بنیان و طرح‌های صنعتی هم جزء اولویت‌های دیگر است و اگر به معنای واقعی گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی صورت گیرد این طرح‌های که نام برده شد بر روی میز سازمان برنامه و بودجه است و ما آماده عملیاتی کردن این طرح‌‌ها هستیم.

پورمحمدی در خصوص تبصره 19 قانون بودجه 97 اظهار داشت: از این کار دو هدف اساسی را دنبال کردیم که یکی فعال کردن بخش خصوصی و دیگری این بود تا در قالب مشارکت امکان ارائه خدمات بیشتر و آسان‌تر را فراهم کنیم.

وی با اشاره به 76 هزار پروژه نیمه تمام  در کشور گفت: با توجه به محدودیت منابع دولت حدود 12 تا 20 سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها تکمیل شود بنابراین به مشارکت بخش خصوصی نیاز داریم. 

پورمحمدی  بیان داشت:  در قالب این مصوبه هم امکان واگذاری پروژه ها و هم مشارکت دولت با بخش خصوصی فراهم است و تاکنون تعدادی از پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: برای توجیه پذیری پروژه‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه دولت حق قیمت‌گذاری در محصولات پروژه‌ها را ندارد، همچنین به دولت اختیار داده شده خرید تضمینی محصولات پروژه‌ها را انجام دهد.

پورمحمدی با اشاره به امکانات در نظر گرفته شده برای تجهیز مالی پروژه‌های نیمه تمام گفت: قانون بودجه اجازه داده بخشی از بودجه عمرانی کشور صرف این کار شود و ممکن است به عنوان وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات و یا به شیوه دیگر که تولید را افزایش داد و همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داد برای تامین مالی ارزی مشارکت داشته باشند ضمن اینکه نظامات پولی و مالی به ویژه بانک‌های توسعه‌ای می‌توانند تامین مالی این پروژه ها را انجام دهند و  مجلس به دولت اجازه داد تا جذب 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی برای پروژه‌ها داشته باشد.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همچنین اجازه داده شده تا به نفع بخش خصوصی دارایی‌های دولت ترهین شود و برای اولین بار این امکان فراهم شد تا در صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد ریسک سیاسی آن را پوشش دهد و در فاینانس پروژه‌ها گارانتی حاکمیتی توسط وزارت اقتصاد داده شود.

پورمحمدی اظهار داشت: در ابتدا  14 هزار و 500 پروژه برای واگذاری یا مشارکت بخش خصوصی احصا و به مجلس ارائه شده است.

 

 

خصوصی برنامه بودجه مشارکت طرح‌های پروژه‌ها پورمحمدی آماده پروژه اینکه اشاره زمینه افزود اجازه افزایش معاون اظهار فراهم امکان مجلس همچنین میلیارد بنابراین آمادگی دارایی‌های خارجی وزارت فاینانس واگذاری ارائه اقتصاد تامین محصولات گرفته حمایت ترهین این‌ها فرسوده عنوان کرده‌ایم تومان گفت‌وگو هستیم اتمام تسهیلات دیگری ستاره گردشگری قانون