برگزیده ها
توقع ما از افغانستان انجام تعهداتش در حقابه هیرمند است

مازندمجلس: وزیر امور خارجه با بیان اینکه انتظار ما از دولت افغانستان انجام تعهداتش در زمینه حقابه هیرمند است، گفت: اجلاس کمیساریای عالی تهران و افغانستان به زودی در تهران برگزار خواهد شد.

مازندمجلس:، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (یکشنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حبیب‌الله ده‌مَرده نماینده زابل که درباره علت عدم اقدام جدی در رابطه با  حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان بود، اظهارداشت: موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و حریر رود دو موضوعی است که سالها مسئله دولت ایران و افغانستان بوده است، قرارداد 1351 بعد از ده‌ها سال مذاکره و گفت‌وگو به نتیجه رسیده و این از موضوعات است که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی آن را مورد پیگیری قرار داده و تاکنون 16 بار جلسه ویژه حق‌آبه هیرمند را برگزار کرده است.

وی افزود: در سفرهای رؤسای جمهور ایران و افغانستان موضوع حق‌آبه هیرمند همواره مورد بحث جدی با دولت افغانستان بوده است هرچند مشکل آب کشور و استان سیستان و بلوچستان تنها از طریق حق‌آبه حل شدنی نیست بلکه این موضوع نیازمند برنامه جامع است البته وزارت امور خارجه به وظایفش در این زمینه عمل کرده و می‌کند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با اشرف‌غنی رئیس جمهور این کشور دیدار کردم که در نهایت توافق شد کمیته‌های 5 گانه‌ای برای بررسی موضوعات مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تشکیل شود. روابط دو کشور در یک مجموعه و بسته دیده شده که حق‌آبه هم یکی از موضوعات آن است.

وی با بیان اینکه کمیته ویژه‌ای برای بحث آب داشتیم، گفت: از 5 کمیته، 3 کمیته به نتیجه رسیده و منتظر تعیین تکلیف 2 کمیته دیگر هستیم تا به نتیجه برسد، مجموعه توافقات جامع راهبردی بین ایران و افغانستان در این 5 کمیته در نظر گرفته شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: یکی از این 3 کمیته، کمیته آب است که از طرف جمهوری اسلامی ایران آقای عراقچی معاون حقوقی وقت، ریاست آن را بر عهده داشته است.

وزیر خارجه همچنین اعلام کرد: اجلاس کمیساران عالی تهران-افغانستان به زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه ما باید با هم فعالیت کنیم و وزارت امور خارجه نیز در حد توان خودش و در حد حوزه‌هایی که می‌تواند فعال باشد کار را پیگیری کرده و می‌کند.

وزیر خارجه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به 2 یادداشت اعتراضی که دادیم باید اجلاس اضطراری کمیساران عالی آب برگزار شود. 

افغانستان کمیته خارجه اسلامی هیرمند جمهوری حق‌آبه برگزار موضوعات نتیجه موضوع حقابه خاطرنشان اجلاس کمیساران تهران مجلس پیگیری رسیده رودخانه جمهور وزارت می‌کند مجموعه