برگزیده ها
توقف لغو روادید یک‌طرفه با آذربایجان را به نفع کشور نمی‌دانیم

مازندمجلس: وزیر امور خارجه گفت: ما با توجه به مجموعه شرایط ملی، توقف لغو روادید یک‌طرفه با آذربایجان را به نفع کشور نمی‌دانیم و معتقدیم که لغو روادید یک‌طرفه با آذربایجان منافع زیادی دارد.

مازندمجلس:، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 16 اردیبهشت 97) و در پاسخ به سؤال نماینده آستارا، گفت: دولت‌های ایران و جمهوری آذربایجان توافقی را برای عبور مرزی تا حد 45 کیلومتر داشتند که این توافق در زمانی بود که بین دو کشور مقررات دشوار روادید برقرار بود. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: بعضی از افراد از این توافق 45 کیلومتر فراتر رفتند و بعد دولت آذربایجان این توافق را در مجلس این کشور منتفی کرد.

وی افزود: ما نیز می‌توانیم اقدام متقابل را در ارتباط با این امر داشته باشیم اما مجموعه دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تصمیمی را اتخاذ کردند و آن این است که ما لغو یک‌طرفه روادید کردیم که این تصمیم در دولت ما اتخاذ نشد و در دولت قبل گرفته شده بود. 

ظریف خاطرنشان کرد: الان تعداد زیادی از همسایگان آذری ما برای مشرف شدن به مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه (س) در قم وارد ایران می‌شوند اما این سفرها تنها به سفرهای زیارتی منحصر نمی‌شود و استان‌های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می‌برند یعنی هم رونق کسب و کار در مناطق مرزی ما به خاطر این رفت‌وآمدها ایجاد می‌شود و هم گردشگری سلامت که بسیاری از اتباع آذربایجان برای معالجه به ایران سفر می‌کنند و از این طریق گردشگری سلامت برای مرزنشینان ما ایجاد درآمد می‌کند. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در خصوص گذر مرزی که برای مردم آستارا به وجود آمده درک می‌کنیم و پیگیری‌هایمان را در این باره انجام می‌دهیم و این پیگیری‌ها را تسریع می‌کنیم تا به یک نتیجه به خصوص در این حوزه برسیم اما اینکه ما در برابر اقدام آذربایجان لغو روادید یک‌طرفه را متوقف کنیم تصمیمی نیست که وزارت امور خارجه بتواند بگیرد. البته ما در وزارت خارجه با توجه به مجموعه شرایط ملی توقف لغو روادید یک‌طرفه را به نفع کشور نمی‌دانیم و معتقدیم که لغو روادید یک‌طرفه با آذربایجان منافع زیادی دارد.

وی افزود: طی 4 سال گذشته ما در مذاکرات متعددی که با آذری‌ها داشتیم، در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان و پیش از آن در سفری که بنده به این کشور داشتم، رئیس جمهور آذربایجان دستور داد که ویزا برای ایرانی‌ها در فرودگاه و در مرز صادر شود و دیگر پروسه طولانی صدور ویزا وجود نداشته باشد. این مرحله، مرحله قبلی لغو روادید است و لذا ما امیدواریم که علاوه بر تلاش‌هایی که در این موضوع به خصوص انجام می‌دهیم انشاءالله بتوانیم با رسیدن به لغو روادید موضوع را کاملاً حل کنیم.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: در ارتباط با موضوع گذر مرزی 45 کیلومتر با کشور آذربایجان بنده خود هم خود این موضوع را پیگیری می‌کنم و هم فرصتی را برای نمایندگان فراهم می‌کنیم تا نمایندگان نیز بتوانند با مقامات آذربایجان ارتباط داشته و این موضوع را پیگیری کنند و رسیدگی به این موضوع جزو اولویت‌های ما است و برداشتن روادید به صورت کلی برای شهروندان ایرانی به منظور سفر به کشور آذربایجان اولویت دیگر ما به شمار می‌رود که در این مسیر به خوبی پیش رفته‌ایم.

آذربایجان روادید موضوع یک‌طرفه خارجه ارتباط می‌کنیم توافق آستارا کیلومتر می‌دهیم نمایندگان سلامت وزارت جمهور مجلس مرحله گردشگری پیگیری تصمیمی افزود اظهار جمهوری نمی‌دانیم اقدام مجموعه زیادی خاطرنشان اتخاذ نماینده ایجاد