برگزیده ها
آب هیرمند حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است/ مردم منطقه در بی‌آبی هلاک شده‌اند

مازندمجلس: نماینده زابل و زهک در مجلس با بیان اینکه آب هیرمند حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است، گفت: متأسفانه مردم منطقه در بی‌آبی هلاک شده و دام‌های آنها از بین رفته است.

مازندمجلس:، احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی سؤالش از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که درباره استراتژی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم مشترک آبی بود، اظهار داشت: سوال مذکور از وزیر بعد از دو سال توسط کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه شده است که بیانگر اهمیت بررسی این موضوع تلقی می‌شود.

وی افزود: وقتی رسانه‌ها طی سال‌های گذشته به موضوع خشکسالی دریاچه ارومیه توجه می‌کردند نسبت به از بین رفتن هامون توجه نکرده است، بر این اساس باید اذعان کرد که امسال 3 میلیون مترمکعب آب وارد کشورمان شده است؛ آب موجود در چاه‌های زابل فقط کفاف آب آشامیدنی منطقه سیستان تا پایان سال را می‌دهد از این رو روستاهای منطقه در حال تخلیه شدن است، مردم در بی‌آبی هلاک شده و دام‌های آنها از بین رفته است، منافع دیپلماسی کشورمان در مقابل افغانستان طی 40 سال گذشته چه بوده است؛ به عنوان مثال فقط در یکی از بیمارستان‌های زابل حدود 10 میلیارد برای مهاجرین افغان هزینه شده است.

کیخا با بیان اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای ثبت جهانی هامون در نهادهای بین‌المللی استفاده نشده است، تصریح کرد: متأسفانه با کج‌فهمی‌های کارشناسی و مدیریت غیراصولی آب‌های مرزی نسل‌های آینده منطقه را دچار مشکل کرده‌ایم، آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، باید به افغانستان تأکید شود یا همه چیز با هم یا هیچ چیز.

نماینده زابل و زهک در مجلس یادآور شد: باید اذعان کرد اقدامات دولت‌ها طی سال‌های گذشته مقابل افغانستان بر اساس وادادگی بوده است، هر گونه همکاری با افغانستان در حوزه آب باید از طریق وزارت نیرو انجام شود، هر گونه بده و بستان در حوزه آب باید از طریق وزیر نیرو و این وزارتخانه انجام شود، از رئیس‌جمهور که شخصیتی حقوقدان بوده و سمت‌های مهمی در طی 40 سال انقلاب داشته انتظار می‌رفت که بهتر با مسئله آب شرق کشور برخورد می‌کرد.

کیخا در پایان خاطرنشان کرد: مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در فصل تابستان ممکن است با مشکل آب شرب مواجه شوند، اگر نتوانید آب شرب زابل، زهک و زاهدان را در شهریورماه تأمین کنید می‌خواهید چه اقدامی انجام دهید؟ دولت باید در زمینه حقآبه هیرمند و شرق کشور با افغانستان چانه‌زنی کند، افغان‌ها بدانند اگر با ایران همکاری نکنند همه ایران از هیرمند و هامون و سیستان و بلوچستان حمایت می‌کنند.

افغانستان منطقه هیرمند مجلس سیستان بلوچستان گذشته هامون کشورمان مقابل همکاری اذعان پایان موضوع بی‌آبی نماینده اسلامی بررسی سال‌های