برگزیده ها
وزارت ارشاد یارانه‌های مستقیم نشریات را در سایت منتشر کرده است

مازندمجلس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت مستقیم یارانه‌ای از روزنامه ایران نشده است، گفت: وزارت ارشاد یارانه‌های مستقیم نشریات را در سایت منتشر کرده است.

مازندمجلس:، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات که درباره یارانه مطبوعات و آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران درباره حمایت از روزنامه‌ها و مطبوعات بود، پاسخ دهد.

صالحی در بیان توضیحاتش اظهارداشت: حمایت یارانه‌ای از مطبوعات از سال 88 به بعد جایگزین حمایت از طریق سهمیه کاغذ شد، در آن سال 3 هزار و 254 نشریه در کشور داشتیم که این رقم در پایان سال 96 براساس مجوزهایی که وزارت ارشاد داده بود، به بیش از 11 هزار نشریه در کشور رسید.

وی افزود: مدیریت این منابع که به صورت یارانه در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته که البته در طول این مدت به دو برابر افزایش یافته بود در حالیکه مجوزهای داده شده موجب 3 برابر شدن تعداد نشریات در کشور شده بود، اقتضا می‌کرد تغییراتی در نحوه پرداخت یارانه به نشریات ایجاد شود.

صالحی ادامه داد: طبق تغییرات انجام شده مقرر شد نشریاتی که دولتی هستند یا نشریاتی که می‌توانند منابعشان را به طریقی تأمین کنند، مشمول دریافت یارانه نشوند و نیاز بود در این رقابت ناخواسته بخش خصوصی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نگاه بر این مبنا بود که ما براساس واقعیت بخش خصوصی عمل کنیم و در این میان خصولتی‌ها نباشند.

 وزیر ارشاد همچنین گفت: از آنجا که سیستم یارانه‌های وزارت شفاف در سایت منتشر می‌شود طبعاً در طول این مدت یارانه‌هایی که به مطبوعات داده شده با این نگاه بوده که بتوانیم از این سیاست حمایت کنیم. 

وزیر ارشاد همچنین گفت: مقرر شد در اجرای اصل 44 قانون اساسی از بخش خصوصی بیشتر حمایت شود، ضمناً با توجه به گفته جناب آقای پژمان‌فر هیچ حمایت مستقیمی از منابع یارانه‌ای به روزنامه ایران نشده است و دستورالعمل مورد اشاره تفسیری که از نشریه عمومی آمده، نشریه‌ای است که هیات مدیره و مدیرعامل آن توسط سازمان دولتی یا عمومی تعیین می‌شود.

صالحی همچنین گفت: وقتی منابع یارانه‌ای به کمتر از 2 برابر و مجوزهای داده شده به نشریات به 3 برابر می‌رسد و مطابق روح قانون به ما تکلیف شده که حمایت از برخی نشریه‌ها را 3 برابر کنیم مانند نشریات کودک و نوجوان، حوزه‌های قرآن و اهل‌بیت، فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، ترویج زبان فارسی، اقتصاد مقاومتی، نشریات محلی، دفاع مقدس و حل آسیب‌های اجتماعی، لذا شرایط اقتضا می‌کرد تغییراتی در ارائه یارانه به نشریات داشته باشیم.

 

حمایت نشریات ارشاد یارانه صالحی برابر وزارت مطبوعات خصوصی همچنین منابع یارانه‌ای نشریه پژمان‌فر اسلامی یارانه‌های دولتی عمومی ترویج نشریاتی قانون می‌کرد فرهنگ براساس منتشر مجوزهای درباره اقتضا تغییراتی