برگزیده ها
وزارت ارشاد غیرمستقیم به روزنامه‌های دولتی یارانه می‌دهد/ آگهی‌های روزنامه‌های دولتی با هیچ روزنامه‌ای قابل مقایسه نیست

مازندمجلس: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزارت ارشاد مسئولیت کاملاً مستقیم در توزیع آگهی‌ها دارد و دستور‌العمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات در این وزارتخانه باید متوقف شود.

مازندمجلس:، نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در سخنانی به بیان توضیحاتی درباره سوالش از وزیر ارشاد که درباره یارانه مطبوعات بود، پرداخت و اظهارداشت: اگر تغییراتی در مسیر نظر هیأت دولت بوده باشد، عمل می‌کنیم اما اگر دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه مطبوعات که هم‌اکنون در وزارت ارشاد در حال اجراست با روح قانون یا همان آئین‌نامه مصوب هیات وزیران مغایرت داشته باشد ملاک نخواهد بود.

وی افزود: براساس بند 9 اصل سوم قانون اساسی، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی وظیفه حاکمیت است، در مصوبه سال 88 در موضوع نحوه پرداخت یارانه مطبوعات، آئین‌نامه‌ای تنظیم شده است که مصوبه هیأت وزیران بوده اما آنچه در حال حاضر در وزارت ارشاد در حال اجراست، مصوبه‌ای است که خلاف مصوبه هیأت دولت، اقدام به دسته‌بندی مطبوعات به دولتی-عمومی و مطبوعات خصوصی کرده است و اینکه مطبوعات دولتی نباید حمایت مالی شوند.

پژمان‌فر تصریح کرد: سوال این است که چطور با یک دستورالعمل، مصوبه هیأت دولت کنار گذاشته می‌شود؟ آیا منظور از نهادهای عمومی همان است که در قانون تعریف شده؟ چرا یارانه بعضی از نشریات که نهاد عمومی غیردولتی هستند قطع شده است؟ چرا به بعضی روزنامه‌ها که دولتی هستند مثل روزنامه ایران به شکل‌های غیرمستقیم یارانه می‌دهید؟ این همان رانت است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس یادآور شد: امروز در معاونت مطبوعات وزارت ارشاد یک روال کاملاً سلیقه‌ای به عنوان دستورالعمل ملاک قرار گرفته و موجب شده آن حمایتی که در قانون برای مطبوعات پیش‌بینی شده، انجام نشود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: آقای وزیر صادقانه اشکال را پذیرفتند، سوال این است آیا می‌توان قانون را براساس هر مصلحتی که خودمان تشخیص می‌دهیم زیر پا بگذاریم یا نه؟ در وزارت ارشاد آمده‌اند آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران درباره نحوه پرداخت یارانه مطبوعات را کنار گذاشته‌اند و دستورالعملی را خودشان تدوین کرده‌اند که طبق آن دستورالعمل اقدام می‌کنند. اگر بنا باشد مجموعه‌ای مصالح خودش را در این ببیند که قانون را زیر پا بگذارد و دستورالعمل را ملاک قرار دهد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه ما نمایندگان مجلس باید جلوی بی‌قانونی و تخلفات را بگیریم، گفت: وظیفه خود می‌دانم از کسانی که در حرفه خبرنگاری و مطبوعات فعالیت می‌کنند حمایت کنم. چرا هنوز مشکل بیمه خبرنگاران حل نشده است؟ قراردادهایی را در ارتباط با خبرنگاران داریم که تأمین کننده امنیت شغلی آنان نیست. بسیاری از خبرنگاران پاره وقت هستند، کجای قانون در ارتباط با خبرنگاران اجرایی شده است.

پژمان‌فر یادآور شد: به بهانه اینکه نباید یارانه مطبوعات به بخش دولتی داده شود آمده‌اند برخی نشریات و مطبوعات را به عنوان دولتی حساب کردند و به آنها یارانه نمی‌دهند.

وی افزود: در دولت یازدهم یارانه‌های مستقیم ارائه شده به مطبوعات به صورت شفاف روی سایت منتشر شد که ما از این جهت از دولت یازدهم تشکر می‌کنیم اما یارانه‌های غیر مستقیمی که به برخی نشریات و مطبوعات می‌دهید را هم بگویید که چه کرده‌اید.

وی با بیان اینکه آگهی‌های روزنامه‌های دولتی با هیچ روزنامه‌ای قابل مقایسه نیست، گفت: آیا وزارت ارشاد دخالتی در مدیریت آگهی‌ها ندارد؟ اینکه پا پس بکشیم و بگوییم دخالتی نداریم، فرار از مسئولیت است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه وزارت ارشاد در توزیع آگهی‌ها بین روزنامه‌ها و مطبوعات مسئولیت کاملاً مستقیم دارد، تصریح کرد: باید دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه مطبوعات در وزارت ارشاد متوقف شود و طبق آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران عمل شود.

مطبوعات یارانه ارشاد وزارت دولتی قانون دستورالعمل اینکه پرداخت پژمان‌فر وزیران خبرنگاران مصوبه آئین‌نامه نشریات عمومی روزنامه‌های درباره نماینده یادآور یازدهم مسئولیت روزنامه‌ها کاملاً یارانه‌های عنوان آمده‌اند آگهی‌ها مستقیم تصریح ارتباط دخالتی افزود کمیسیون فرهنگی مقایسه روزنامه‌ای غیرمستقیم آگهی‌های امروز می‌کنیم اقدام نباید وظیفه براساس اجراست حمایت