برگزیده ها
دو برابر شدن تبادلات تجاری ایران و کرواسی در یک سال گذشته

مازندمجلس: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از سال گذشته تاکنون آمار مبادلات تجاری دو کشور ایران و کرواسی به بیش از دو برابر افزایش یافته که این امر نشانه وجود یک نقشه راه مناسب برای توسعه همکاری‌ها است.

مازندمجلس: غلامحسین شافعی امروز در همایش تجاری ایران و کراوسی که در اتاق بازرگانی ایران، برگزار شد گفت: ایران و کرواسی در طول دو سال گذشته با رقم زدن فصل جدیدی در مناسبات و معاملات یکدیگر به خوبی نشان دادند که اندیشه و رفتارهای اقتصادی و سیاسی چگونه می‌تواند دنیای امروز و فردای ما را متحول کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به نشست سال گذشته در زاگرب و اتاق بازرگانی کرواسی افزود: تحولات در روابط دو کشور و ارتباطات اقتصادی سال‌های اخیر را، فصل گام‌های عملی برای توسعه روابط فی مابین و متکی بر اعتماد، تدبیر و برنامه‌ریزی خواندم و امروز ابزار می‌کنم که اقدامات موثری برای توسعه روابط تجاری دو کشور به عمل آمده است. 

وی با اشاره به تبادل هیات‌های تجاری به عنوان نخستین گام و تشکیل کمیته مشترک ایران و کراواسی دومین گامی است که در این راستا برداشته شده است بیان داشت: همچنین از حضور وزیر اقتصاد کرواسی در این کشور خرسندم. 

شافعی اظهار داشت: ظرفیت‌های ایران و کرواسی برای هر دو کشور شناخته شده است و هر دو کشور از ویژگی‌های منطقه‌ای برخوردارند و هر دو کشور دارای موقعیت ممتازی برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث منطقه می‌باشند. 

وی افزود: امیدوارم در سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه اختصاصی از تولیدات و صنایع دو کشور در تهران و زاگرب باشیم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: از سال گذشته تاکنون آمار مبادلات تجاری دو کشور به بیش از دو برابر افزایش یافته و این نشانه وجود یک نقشه راه مناسب برای توسعه همکاری‌ها است. 

وی گفت: به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران که نماینده بخش خصوصی است اعلام می‌کنم که برای همکاری با بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی، انرژی، محصولات پتروشیمی، فرش و منسوجات، ساختمان و سازه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این موارد از اولویت‌های همکاری ما با کرواسی به شمار می‌رود. 

شافعی به سفر رئیس جمهور کرواسی در دو سال پیش به تهران اشاره کرد و گفت: همچنین حضور وزیر اقتصاد کرواسی در نشست امروز نشان از روابط صمیمی و دیرباز دو کشور است. 

وی با اشاره به حضور نمایندگانی از بانک‌های کرواسی در ایران گفت: این امر نشانه عزم جدی دو کشور برای رفع موانع بانکی و نقل و انتقال پول است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در روزهای گذشته نیز مذاکرات مهمی میان نمایندگان بانک‌های دو کشور صورت گرفته است و امیدوار هستیم بتوانیم موانع پیش‌رو را علیرغم سختی‌ها پشت سر بگذاریم. 

وی افزود: در تدابیر ما برای توسعه همکاری با کرواسی ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی دو کشور و برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های اختصاصی و بین‌المللی اندیشیده شده است و برای حضور در نمایشگاه‌ها به تشکیل‌های زیر مجموعه اتاق تکیه شده است. 

در ادامه این نشست اینا بارباریچ نایب رئیس اتاق بازرگانی کرواسی گفت: اگرچه مشکلاتی در برابر شکوفایی اقتصادی ما وجود دارد ولی تجارت همیشه راه خود را پیدا می‌کند.

وی گفت: وظیفه دو دولت است که امکانات را برای بهتر شدن آینده اقتصاد دو کشور فراهم کنند. 

 

 

 

کرواسی بازرگانی اقتصادی گذشته تجاری اشاره روابط امروز توسعه برنامه‌ریزی اقتصاد همکاری افزود شافعی برابر نشانه خصوصی بخش‌های موانع بانک‌های فعالان تهران می‌کنم عنوان زاگرب مشترک همچنین اختصاصی اظهار صنایع