برگزیده ها
باید از خود تحریمی در شرایط فعلی جلوگیری کرد/ صرافی‌های مجاز به عرصه نقل و انتقال پول بازگردند

مازندمجلس: عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: در شرایط اقتصادی جدید بعد از خروج آمریکا از برجام بخش خصوصی و دولت باید مسائل اقتصادی کشور را با یکدیگر به صورت شفاف در میان بگذارند تا فشار سازمان‌های مختلف از فعالان اقتصادی برداشته شود.

مازندمجلس:سید حسین سلیمی در مورد تاثیرات خروج آمریکا از برجام برای اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های‌ خارجی، گفت: ایران روزهایی را که با مشکلات نقل و انتقال پول ناشی از تحریم‌های بین‌المللی مواجه بود طی کرد اما با برجام فرصتی ایجاد شد تا برخی مشکلات اقتصادی دوره تحریم‌ها حل شود. 

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: احتمالا با خروج آمریکا از برجام تا حدودی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران دچار تردید شوند. 

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها هنوز در برجام مانده‌اند، اظهار داشت: ممکن است برخی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که با آمریکا کار می‌کنند برای برقراری ارتباطات تجاری با ایران از آمریکا تاثیر بگیرند. 

سلیمی با بیان اینکه به هرحال خروج آمریکا از برجام ممکن است تاثیراتی را در خصوص بالا بردن هزینه واردات و نقل و انتقال پول برای فعالین اقتصادی و تولید‌کنندگان داشته باشد، گفت: بنابراین نباید اجازه داد تا برخی مشکلات اقتصادی داخلی بر عملکرد فعالین اقتصادی اثرگذار باشد. 

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید از خود تحریمی‌ جلوگیری کرد، گفت: بنظر می‌رسد در این شرایط باید دولت و اتاق‌های بازرگانی با برگزاری جلساتی مسائل اقتصادی کشور را با یکدیگر به صورت شفاف در میان بگذارند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بنابراین لازم است تا صدور هر نوع بخشنامه، قانون و مقرراتی از سوی نهادها،  وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت دارایی،  تامین اجتماعی  و بانک‌ها با حضور بخش خصوصی صورت گیرد تا صنایع، بازرگانان و کسبه فشار مضاعف اقتصادی را تحمل نکنند. 

وی با بیان اینکه انجام مبادلات تجاری با یورو به جاری دلار یکی از تصمیمات خوب دولت است، گفت: تبادلات تجاری  را با ارزهای مختلفی از جمله لیرترکیه، روپیه و امثال آن می‌توان انجام داد تا مشکلی برای نقل و انتقال پول نداشته باشیم. 

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه صرافی‌ها در پی کنترل بازار ارز توسط دولت از چرخه نقل و انتقالات ارزی خارج شده‌اند، گفت: قطعا با وضع تحریم‌های جدید بانک‌ها برای نقل و انتقالات مالی دچار مشکل می‌شوند بنابراین لازم است تا دولت در این شرایط به صرافی‌های مجاز و مورد تایید بانک مرکزی اجازه دهد تا خرید و فروش ارز را انجام دهند. 

وی افزود: البته باید بر فعالیت‌ صرافی‌ها نظارت صورت گیرد تا ارز به متقاضیان واقعی فروخته شود. 

 

اقتصادی اینکه برجام آمریکا بازرگانی انتقال بازار شرایط مشکلات کمیسیون بنابراین سرمایه تهران تجاری فعالین اجازه انتقالات صرافی‌ها بانک‌ها اظهار خارجی جلوگیری گفت‌وگو صرافی‌های سلیمی بین‌المللی تحریم‌های افزود