برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کل گمرک جزئیات واردات ۱۹۰۰ خودرو از گمرک را با ثبت سفارش جعلی تشریح کرد.

مازندمجلس:فرود عسگری در رابطه با موضوع قاچاق 6400 خودرو و بحث جعل اسناد ثبت سفارش آنها با توجه به اینکه فرایند ترخیص تعدادی از این خودروها از سوی گمرک انجام شد،‌ اظهارداشت: خودرو کالایی نیست که به سادگی بتوان آن را قاچاق کرد چون قبل از آن ضوابط فنی خودرو باید رعایت شود و کمیته‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که در رابطه با واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌کند و بحث استاندارد، میزان مصرف سوخت و موارد محیط زیستی و دیگر موارد را در نظر می‌‌گیرند.

*کاهش ۱۱درصدی واردات خودرو

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه طبق ماده 8 قانون مقررات و صادرات همه کسانی که کالا به کشور وارد می‌کنند باید ثبت سفارش داشته باشند، گفت:‌ سال 96 بالغ بر 74 هزار خودرو به کشور وارد شد که کاهش 11 درصدی داشت و همه آنها ثبت سفارش معتبر داشتند؛ متولی صدور مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است و فرایند ترخیص با سیستم‌ها و مجوزها همخوانی و مطابقت دارد.

* سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش خودروها را تایید کرده است

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه موضوع 6400 خودروی مطرح شده از این فرایند مستثنی نبودند، بیان داشت:‌ واردکننده، خودرو را به گمرک اظهار کرده و ما در سامانه فراخوان ثبت سفارش را انجام می‌دهیم و عوارض محاسبه شده و کنترل مجدد از نظر تایید مجوزها صورت می‌گیرد.مجددا مجوز ثبت سفارش به صورت فایل اکسل به سازمان توسعه تجارت ارسال می‌شود و آنها نیز مجددا بررسی و تایید آن را به صورت کامنت در سامانه اعلام می‌کنند و سیستم اجازه ترخیص را براساس ثبت سفارش می‌دهد و این اتفاق برای کل خودروها افتاده است و از نظر ما هیچ مشکلی ندارد.

*تایید اصالت ثبت سفارش گمرک نیست

وی در مورد اینکه گفته شد ثبت سفارش این خودروها جعلی بوده است، عنوان کرد: برای این 6400 خودرو در سامانه گمرک، ثبت سفارش وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم که جعل هست یا نیست. فعلا  ادعا مبنی بر جعل مطرح شده است. اساسا متولی تایید یا عدم تایید اصالت ثبت سفارش گمرک نیست.

*فرایند ترخیص خودروها در گمرک قانونی طی شد

عسگری یادآور شد:‌ از نظر ما این خودروها سند الکترونیکی دارد که دستگاه صادرکننده (سازمان توسعه تجارت) باید پاسخ دهد. از لحاظ گمرک اسناد برای ترخیص مشکلی نداشته است اما موضوع جعل ثبت سفارش که برای سازمان متولی ابهام دارد سازمان توسعه تجارت باید جواب دهد. فرایندهای گمرکی طبق ضوابط بوده و استعلام‌ها انجام و تایید شده و اقدام به ترخیص خودروها نمودیم. کل 6400 خودرو به داخل وارد نشده است و از این تعداد حدود 1900 دستگاه خودرو با استفاده از این ثبت سفارش ها به گمرک اظهار و وارد شده اند. مسئول رفع تردید و ابهام در ثبت سفارش‌ها گمرک نیست. 

*نامه سازمان توسعه تجارت مبنی بر جعل اسناد ثبت سفارش خودرو

معاون وزیر اقتصاد به ابعاد و جزئیات ماجرای خودروها اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به ما اعلام کرد که ثبت سفارش 6481 دستگاه خودرو ابهام دارد و صراحتا اعلام کرد که صدور مجوز ثبت سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیر قانونی یا شائبه دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی با ثبت سفارش‌های اعلامی خودرویی ترخیص نشود.

*توقف ترخیص خودرو در گمرک

رئیس کل گمرک بیان داشت:‌ مجبوریم طبق اطلاع آنها در راستای ماده 105 امور گمرکی اقداماتی اعمال کنیم و به استناد نامه آنها پیگیری‌هایی انجام دهیم. اما انجام تشریفات گمرکی طبق مقررات بوده است. بنابراین  به گمرکات ابلاغ کردیم از محل ثبت سفارش‌هایی که مورد ادعای سازمان توسعه تجارت است خودرویی ترخیص نشود که بیش از 4 هزار خودرو وجود دارد که یا به گمرکات اظهار نشده یا اقدامی برای ترخیص نکردند و در گمرک متوقف هستند.

* واردات ۱۹۰۰ دستگاه خودرو را قاچاق اعلام کردیم

وی تاکید کرد: در نامه‌ای به مراجع ذی صلاح 1900 دستگاه ترخیص شده و باقی مانده در گمرک را مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک به استناد نامه سازمان توسعه تجارت وفق قانون، مشمول قاچاق تشخیص و اعلام جرم کرده است. 

*ثبت سفارش خودروها غیرقانونی بوده است

عسگری خاطرنشان کرد: از نظر ما وقتی کالایی اظهارنامه دارد و ثبت سفارش سیستمی معتبر برای آن موجود است قاچاق نیست اما به استناد نامه سازمان توسعه تجارت که اعلام کرده مجوزهای ثبت سفارش این خودروها غیر قانونی صادر شده، وفق قانون، اعلام جرم کردیم . البته ابتدا به ساکن برای این خودروها اعلام جرم نشد و پس از نامه سازمان توسعه تجارت چنین اقدامی صورت گرفت چرا که متولی صدور ثبت سفارش این خودروها سازمان توسعه تجارت بوده نه گمرک. ما پس از اخذ سیستمی این مجوزها تشریفات قانونی خودروها را در چارچوب قوانین و مقررات گمرکی انجام داده ایم و گمرک وفق قانون عمل کرده است.

* گمرک در قبال کالایی که وارد کشور می‌شود کنترل‌ها را انجام می‌دهد

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که چندی پیش دادستان کل کشور در صحبت‌ها از ورود قاچاق از مبادی رسمی و گمرک را مطرح کرد و به دادستان‌های کشور دستور رسیدگی داد، آیا قبول دارید از مبادی رسمی مانند گمرک قاچاق وجود دارد، گفت: دستگا‌ه‌هایی که متولی مبارزه با قاچاق هستند کار خود را انجام می‌دهند و گمرک نیز عضوی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.گمرک در قبال کالایی که به کشور وارد می‌شود کنترل‌های خود را انجام می‌دهد.

* اگر دستگاهی مدعی قاچاق از گمرک است مصداق آن را اعلام کند

وی تاکید کرد: با سیستم‌های موجود مدعی هستیم سامانه، اسناد را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کند و از این افراد، فعالان تولیدی و افراد مجاز و سایرین هستند که از مدیریت ریسک برای آنها استفاده می‌شود. کنترل‌ها نیز به صورت فیزیکی یا به ایکس‌ری است. بنابراین اگر کسی یا دستگاهی مدعی قاچاق از گمرک است مطرح کند آن را بررسی می‌کنیم. نمونه آن نیز خودروهای اعلام شده بود.

سفارش خودرو خودروها تجارت توسعه قاچاق ترخیص اعلام تایید دستگاه متولی سامانه قانونی قانون گمرکی واردات اسناد اینکه کالایی فرایند استناد مبارزه می‌دهد کردیم تاکید ابهام اظهار مقررات عسگری مجوزها موضوع گمرکات اطلاع خودرویی تشریفات رابطه اقدامی سیستمی دستگاهی افراد مبادی کنترل‌ها نامه‌ای موجود جزئیات تعداد معتبر مشکلی بررسی مجددا معاون گفت‌وگو اصالت تشخیص ضوابط اقتصاد می‌کند الکترونیکی موارد استفاده