برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: قاچاقچیان و افرادی که قصد خارج کردن سرمایه خود از کشور را دارند متقاضی خرید دلار با قیمت‌های زیاد و نرخ غیر مصوب در بازار سیاه هستند.

مازندمجلس:مجیدرضا حریری در مورد سیاست‌های ارزی اخیر دولت گفت: منهای اینکه این سیاست را بپذیریم یا نپذیریم و یا به آن نقدی داشته باشیم همه فعالین اقتصادی باید در چارچوب همین سیاست کارکنند، اما آنچه که امروز می‌توان نقد کرد است آن است که چرا هر چه زودتر دستورالعمل‌های اجرایی این سیاست ابلاغ نمی‌شود؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: هنوز در سطوح مختلف اعم از سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و گمرک در خصوص اجرای این دستورالعمل دچار مشکل هستیم و قاعدتا سیاستی که در یک شب اعلام می‌شود اگر پشتوانه مطالعاتی قبلی برای اجرای آن نباشد دچار همین موضوع می‌شود. 

وی با بیان اینکه حدود یک ماه از ابلاغ سیاست‌های ارزی دولت می‌گذرد، گفت: هنوز هم صادرکنندگان و واردکنندگان دچار سردرگمی هستند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که علیرغم اینکه دولت براساس بخشنامه‌های ارزی مصوب کرده است که خرید و فروش ارز باید در سیستم بانکی و به قیمت مصوب 4200 تومان انجام شود چرا شاهد بازار ثانویه ارزی و تبادل ارز با قیمت‌های بیش  از 7  هزار تومان هستیم گفت: دلار 7 هزار تومانی و یا دلار با چنین قیمت‌هایی را صرفا باید به عنوان یک خبر به آن نگاه کرد زیرا در عالم واقع باید دید که خریدار دلار با این قیمت‌ها چه افرادی هستند و چه کسانی این دلارها را می‌خرند؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه بخشی از تقاضا دلار برای واردات است، گفت: واردکنندگان رسمی حتی اگر دستشان به دلار 4200 تومانی نرسیده باشد، که نرسیده است، نمی‌توانند با دلار بیش از 4200 تومان کالا وارد کنند زیرا بعدا نمی‌توانند کالا را از گمرکات ترخیص کنند. 

حریری اظهار داشت: بنابراین اگر افرادی برای خرید دلار 7 هزار تومان و یا حتی بیشتر اقدام می‌کند یا قاچاقچی هستند  و می‌خواهند کالای قاچاق وارد کنند و یا قصد خروج سرمایه خود را از کشور دارند. 

* نادیده گرفتن بخشی از نیازهای مشروع مردم در بخشنامه‌های ارزی

وی با انتقاد از اینکه بخشی از تقاضاهای مشروع و واقعی مردم در بخشنامه‌ ارزی اخیر دولت هنوز دیده نشده است، گفت: به عنوان مثال واردکنندگانی که کالایی را به صورت نسیه خریداری کرده‌اند و اکنون بدهکار هستند و باید ارز آن را پرداخت کنند اما هنوز راهکاری برای تهیه دلار به قیمت 4200 تومانی پیدا نکرده‌اند. 

نایب رئیس اتاق ایران و چین اظهار داشت: همچنین دولت ارز  برای رفع نیاز افرادی بیمار که باید در خارج از کشور مداوا شوند و ارز تحصیلی را در بخشنامه‌های ارزی خود لحاظ نکرده است. 

حریری گفت: دولت برای موفقیت در سیاست ارزی خود  باید گوشش به دلار 7 هزار تومانی و امثال آن بدهکار نباشد زیرا این دلار با این قیمت‌ها متقاضی واقعی ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه برای موفقیت در سیاست ارزی دولت باید به مردم تکیه کند، اظهار داشت: بنابراین باید با صداقت با مردم در خصوص وضعیتش صحبت کند و باید تمام تقاضاهای ارزی خرد مشروع مردم را با قیمت مصوب پاسخگو باشد. 

حریری گفت: دولت باید صادقانه شرایط خود را به مردم توضیح دهد تا مردم از منافع بحقشان به نفع منافع ملی بگذرند. 

* بازار سیاه ارزی حاصل عدم تامین نیاز‌های مشروع ارزی از کانال‌های رسمی 

نایب رئیس اتاق ایران و چین بیان داشت: وقتی نیازهای مشروع مردم از کانال رسمی تامین نشود مردم برای تامین نیازهایشان بازار سیاه را پیدا می‌کنند.

وی گفت: اگر اقتصاد ما دلاریزه شود کما اینکه  این اتفاق در حال وقوع است آنگاه اثر دلار 7 هزارتومانی و یا بیشتر را بر روی قیمت‌ها می‌بینیم و آنگاه با خطر تورم بالای 30 درصد در نیمه دوم سال مواجه می‌شویم. 

حریری با تاکید بر اینکه با مردم باید شفاف و صادقانه سخن گفت، بیان داشت: شرایط کشور را باید برای مردم تشریح کرد تا با تکیه به مردم از این گردنه عبور کنند. 

وی گفت: دولت باید به صورت دقیق و شفاف فشارهای خارجی، حجم نقدینگی، سیاست‌های غلط اقتصادی و اثراتی که از دوران تحریم‌ها بر اقتصاد ما مانده است را برای مردم بازگو کند.

نایب رئیس اتاق ایران و چین با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، یا افزایش قیمت قطعه‌سازان گفت: چرا کارخانه‌ای که بزرگترین سهامدارش دولت است باید  تولیداتش را گران کند، مگر دلار بیش از 5 هزار تومانی قدمتی بیش از یک ماه دارد؟ 

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات کارخانه‌های پتروشیمی و فولادی که مستقیم یا غیرمستقیم دولتی، خصولتی و متعلق به نهادها و سازمان‌های عمومی هستند، گفت: دولت و نظام باید بصورت جدی با این افزایش قیمت‌ها برخورد کند . 

حریری اظهار داشت: از حدود 110 تا 115 هزار میلیارد دلار عایدات ارزی سالانه کشور بخشی مربوط به صادرات نفت، بخشی دیگر به صادرات غیرنفتی و همچنین فاینانس‌های که دولت گرفته مربوط است و کمتر از 7 تا 8 میلیارد دلار آن ارزی است که بخش خصوصی تامین می‌کند؛ بنابراین اگر دولت بتواند بیش از 90 درصد درآمد ارزی را کنترل کند بخش خصوصی هم تابع آن 90 درصد می‌شود. 

نایب رئیس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سوال که آیا  اختصاص دلار با قیمتی غیر از 4200 تومان منجر به ایجاد رانت می‌شود، گفت: قطعا رانت ایجاد می‌کند، تا دو سال پیش گندم را با دلار مبادلاتی به کشور وارد می‌کنند و سپس به قیمت تضمینی می‌فروختند و این اتفاق با دو نرخی شدن دلار باز هم می‌تواند اتفاق بیفتد. 

وی با بیان اینکه هر جا استثنا قائل شوند فساد هم بوجود می‌آید، بیان داشت: مستثنی شدن عراق و افغانستان از تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات و اینکه این امکان برای صادرکنندگان به این کشور فراهم شده است که ارز حاصل از صادرات را به صورت ریالی برگردانند هم می‌‌تواند منجر به فساد شود. 

وی افزود: صادرکننده می‌تواند کالای خود را با جواز گمرکی به عراق صادرکند و در آنجا به مشتری اروپایی بفروشد و دلار دریافت کند و در نهایت هم به این بازار آشفته دامن بزند. 

 

 

دلار اینکه ایران مشروع حریری بازار تومانی تومان سیاست تامین افزایش قیمت‌ها اظهار صادرات بازرگانی نیازهای سیاست‌ افرادی بخشنامه‌های تاکید سیاست‌های بنابراین اتفاق اقتصاد موفقیت همچنین صادقانه شرایط منافع مربوط ایجاد می‌تواند خصوصی بدهکار میلیارد آنگاه نمی‌توانند اجرای هستیم صادرکنندگان افزود ابلاغ سرمایه مشتری اقتصادی واردکنندگان عنوان کالای انتقاد تقاضاهای می‌کند بیشتر نرسیده گفت‌وگو واقعی