برگزیده ها
از مخلوط شدن زباله مطب‌ها با زباله شهری نگرانیم/ لزوم شکل‌گیری سازمان مدیریت پسماند استان مازندران

اختصاصی مازندمجلس: شیدالله مهدوی مدیر موسسه بازیافت مازندران بیان داشت: طرح تفکیک از مبدا حلقه اصلی پسماند است. استاندار دستور داد که این کار به صورت ویژه پیگیری شود. اوایل آذر 96 شروع به کار کردیم. طبق نامه‌ای که از طرف معاون عمرانی استاندار به شهرداران، بخشداران و دهیاران ارسال شده، رعایت و اجرای طرح تفکیک از مبدا شاخص ارزیابی و عملکرد مدیران است.

اختصاصی مازندمجلس: موسسه بازيافت و مديريت مواد زايد جامد در سال ۱۳۸۱ با حدود عمليات محدوده شهرهاي تابعه و حومه و سطح استان مازندران با تصويب شوراي سازمان همياري شهرداري هاي مازندران در خارج از استان به عنوان زيرمجموعه سازمان همياري شهرداريهاي استان مازندران تأسيس گرديده  است. شیدالله مهدوی مسئولیت این موسسه را برعده دارد پیرامون مدیریت پسماند استان مازندران با ایشان گفت وگویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

زباله‌های مطب‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها با زباله شهری مخلوط می‌شود

شیدالله مهدوی مدیر موسسه بازیافت مازندران بیان داشت: طرح تفکیک از مبدا حلقه اصلی پسماند است. استاندار دستور داد که این کار به صورت ویژه پیگیری شود. اوایل آذر 96 شروع به کار کردیم. طبق نامه‌ای که از طرف معاون عمرانی استاندار به شهرداران، بخشداران و دهیاران ارسال شده، رعایت و اجرای طرح تفکیک از مبدا شاخص ارزیابی و عملکرد مدیران است. در استان مازندران به طور عادی روزانه سه هزار تن زباله داریم. در ایام تعطیلات این عدد دو یا سه برابر خواهد شد. امروز 27 مرکز دفن داریم و به دنبال مراکز دیگر هستیم. متاسفانه زباله‌ها را در بهترین مناطق دفن می‌کنیم. پس باید به سمت طرح تفکیک از مبدا و کاهش تولید پسماند حرکت کنیم. طبق هدف‌گذاری‌ها در این روش از نظر حجمی 30 درصد و از نظر وزنی تا پایان سال 97 پنج درصد کاهش تولید زباله خواهیم داشت. همچنین تفکیک در مقصد تا پایان سال 97 باید تعطیل شود. نزدیک به 70 درصد زباله‌ی ما تر است. ما بقی زباله خشک بوده که از این زباله خشک نزدیک به 15درصد قابل بازیافت است.

وی افزود: زباله‌های مطب‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها با زباله شهری مخلوط می‌شود. از مخلوط شدن زباله مطب‌ها و کلینیک‌ها با زباله شهری نگرانیم. وضعیت پسماند این حوزه باید توسط متولیان آن سامان یابد. این نوع زباله‌ها نباید با زباله شهری مخلوط شود و اگر بنا بر مخلوط شدن است ابتدا باید بی‌خطرسازی صورت گیرد. افرادی که این زباله‌ها را جدا می‌کنند در خطر بیماری‌ها متعددی قرار دارند. در کنار این موضوع آسیب محیط‌زیستی نیز وجود دارد.

طرح تفکیک از مبدا صرفه اقتصادی مناسبی دارد

مهدوی با اشاره به اشتغال‌زایی از طریق طرح تفکیک از مبدا، عنوان کرد: در چند ماه گذشته چندین نفر توسط این طرح به شهرداری‌ها معرفی شدند. علاوه بر این طرح تفکیک از مبدا صرفه اقتصادی مناسبی دارد. همچنین با اجرای طرح تفکیک از مواد خام طبیعی کمتر استفاده می‌شود. از طرفی مواد بازیافتی انرژی کمتری مصرف می‌کند. برای فعالیت در این حوزه فاکتور‌های متعددی را مدنظر قرار دادیم. برای حل معضل پسماند همه‌ی دستگاه‌ها باید کمک کنند. از 60 شهر استان مازندران تنها 4 شهر تفکیک زباله از مبدا انجام نمی‌شود. شهر‌های قائمشهر و نور تا به حال در این امر فعالیتی انجام نداده‌اند و در حقیقت ابتدای کار هستند. این موضوع را با شهرداری‌های این دو شهر مطرح کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر به سر انجام برسد. در این حوزه نیاز به اطلاع رسانی داریم. مردم آسیب‌های زباله و پسماند را نمی‌دانند.

وی افزود: طبق برنامه زمان‌بندی هنوز به برخی اهداف خود نرسیده‌ایم. به طور متوسط از وضعیت راضی هستیم چرا که بستر برای فعالیت فراهم شده است. پروژه‌های خوبی در این راستا تعریف شده است. 9 شهر هدف داریم که برای آن‌ها پروژه 5 کارخانه کمپوست و 4 نیروگاه زباله‌سوز تعریف شده است.

رسیدن به ساختار کارشناسی در حوزه پسماند

این مسئول در خصوص ایجاد سازمان مستقل پسماند، مطرح کرد: استان‌های گیلان، گلستان و مازندران دچار معضل زباله و پسماند هستند. سال هاست به دنبال شکل‌گیری سازمان مدیریت پسماند استان هستیم. قدمت موسسه بازیافت در مازندران حدود 20 سال است. سازمان پسماند در استان‌هایی چون گیلان و گلستان که سابقه فعالیشان در این حوزه کمتر است شکل گرفته ولی در مازندران این چنین نیست. باید یک متولی مشخص و ساختاری کارشناسی در این حوزه داشته باشیم؛ پس در تلاش هستیم تا سازمان مدیریت پسماند استان شکل بگیرد. تشکیل چنین سازمانی ضروری است.

مهدوی ادامه داد: تمامی مسئولیت‌ها و وظایف سازمان را موسسه بازیافت مازندران انجام می‌دهد. این موسسه منابع محدودی در اختیار دارد. به شخصه روزی پنج جلسه برگزار می‌کردم و به طور مستمر پیگیر مباحث بودم تا امروز بستر مناسب جهت تشکیل سازمان مدیریت پسماند فراهم شود.

به اعتبارات کشوری نیاز داریم

مهدوی در پایان با اشاره به موضوع فرهنگ‌سازی در بحث پسماند، عنوان کرد: در بحث پسماند به خصوص موضوع طرح تفکیک از مبدا مهم‌ترین بخش، فرهنگ‌سازی است. در بحث فرهنگ‌سازی می‌توان از ظرفیت NGOها استفاده کرد. همچنین دستگاه‌های دولتی همانند آموزش و پرورش نیز می توانند موثر باشند. هماهنگی این جریانات با دستگاه های متولی است. وی افزود: موسسه بازیافت نیز بحث آموزش و فرهنگ‌سازی را آغاز کرده است. مجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان و شهر بابل همکاری خوبی با موسسه در خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه داشتند. فعالیت‌های ما بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست. یقینا موفقیت‌های بدست آمده نیز به سبب همکاری مردم است. برای حل معضل پسماند نیاز به اعتبارات ملی داریم. خدمات ما در استان مازندران کشوری است؛ پس به اعتبارات کشوری نیاز داریم.

پسماند مازندران طرح تفکیک موسسه پسماند استاندار