برگزیده ها
«سرّ دلبران» جلوتر از 2 سریال دیگر ماه مبارک رمضان است

مازندمجلس: منتقد تلویزیون و سینما گفت: سرّ دلبران به سرعت وارد داستان اصلی شد و موضوع‌هایش را مطرح کرد و الان چند داستان به موازات هم پیش می‌روند، اما دو سریال دیگر هنوز وارد موضوع اصلی داستان نشده‌اند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، «طهماسب صلح جو» منتقد تلویزیون و سینما ، درباره سریال‌های ماه رمضان گفت: تا به اینجا سرّ دلبران به نظرم جذاب‌تر از دو سریال دیگر است. سریالی است که توانسته فضا، آدم‌ها و رابط بینشان را در فضای سنتی به خوبی به تصویر بکشد و اصل ماجرا هم همین است.

وی ادامه داد: نکته اولی که با تماشای سریال به ذهن می‌رسد این است که چقدر این سریال می‌تواند روابط و آدم‌ها را به خوبی به مردم بقبولاند و طوری رفتار کند که مخاطبان به راحتی بتوانند با آن ارتباط بگیرند و همین اساس درام را تشکیل می‌دهد. در حقیقت باید گفت باوراندن شرط اصلی است.

این منتقد در ادامه با اشاره به قصه‌ سردلبران گفت: اگر حرف مورد نظرمان را خوب بیان کنیم قطعا تاثیرگذار می‌شود و معمولا در گفت‌وگوهایمان دنبال حرف خوب هستیم در حالیکه خوب حرف زدن به حرف خوب زدن اولویت دارد. اگر بتوان حرفی را خوب بیان کرد قطعا مخاطب هم مجذوب آن خواهد شد.

صلح‌جو در همین زمینه افزود: زمانی می‌توان گفت که فلان سریال حرف‌های خوبی می‌زند که تمام آن حرف‌ها به خوبی بیان شود و ما بتوانیم به راحتی آن را باور ‌کنیم. ممکن است فیلمسازی حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشد اما نتواند به خوبی آنها را بیان کند. در چنین شرایطی تماشاگر پیام و حرف را متوجه نمی‌شود و حرف زده شده به نظرش بی ارزش و بی‌ربط می‌آید.

وی ادامه داد: بحث اصلی ما روی ساختار و درام یک اثر است و اینکه آیا مخاطب اثر نمایشی مورد نظر را دوست دارد و یا نه؟ به این بستگی دارد که چطور موضوع مورد نظر مطرح می‌شود. هیچ حرف، فکر و اندیشه‌ای جدای از فرم و ساختار، شکل و بیان نمی‌تواند ارزش خود را اثبات کند.

صلح‌جو در ادامه با طرح پرسشی نیز بیان داشت: اصلا به این فکر کردید که چرا سینما یک هنر است؟ به این دلیل که شیوه‌ای در بیان است و آنچه که با نوشتن نمی‌شود بیان کرد را سینما با نمایش بیان می‌کند و این ارزش‌ها در نوع بیان اثر است نه در محتوا.

وی با اشاره به سریال «سر دلبران» افزود: محمدحسین لطیفی در قیاس با دو سریال دیگر (بچه مهندس و رهایم نکن) موفق‌تر عمل کرده است. لطیفی چند سال پیش سریال صاحبدلان را هم برای ماه رمضان شبکه یک ساخت که آن هم کار موفقی شد.

این منتقد با اشاره به جذابیت‌های این سریال نیز گفت:لطیفی در آخرین ساخته خود ابعاد مختلف شخصیت یک طلبه جوان را نشان می‌دهد و در برخی فضاها مخاطب به رفتارش می‌خندد. رابطه او با همسرش رابطه بسیار معمولی و باورپذیر است و سعی نکرده این روحانی را در رفتارهای شخصی تافته جدا بافته معرفی کند.

وی درباره حضور چند بازیگر قدیمی تلویزیون که مدت‌ها از آنها خبری نبود، گفت: محمد کاسبی چند سالی بود که در تلویزیون بازی نمی‌کرد و من با دیدن او در قاب تصویر بسیار خوشحال شدم.

صلح‌جو با اشاره به انتخاب برزو ارجمند ایفای نقش روحانی گفت: این نقش نسبت به نمونه‌های مشابهش، متفاوت است و رگه‌هایی از کمدی را ارائه می‌دهد.ارجمند با سرخوشی و شیرینی این نقش را بازی می‌کند و خود امتیاز بزرگی است که قطعا مطابق نظر کارگردان عمل کرده است.

وی با بیان اینکه دو سریال دیگر در بخش مقدمه مانده‌اند گفت: دیگر سریال‌ها هنوز در بخش مقدمه مانده و به بخش اصلی نرسیده‌اند که بتوان درباره آن نظر داد. تفاوت این سریال با سر دلبران همین است که در آنجا به زودی وارد داستان اصلی شدیم و موضوع‌ها مطرح شد و الان چند داستان به موازات هم پیش می‌روند.بچه مهندس هم می‌تواند کار جذابی باشد اما باید به پرسش‌هایی که خودش مطرح می‌کند هم پاسخ دهد.

این منتقد در پایان با اشاره به مدیر پرورشگاهی که بهناز جعفری نقش آن را بازی می‌کند، گفت: هنوز نتوانستم شخصیت او را باور کنم که چرا تا این اندازه بیمارگونه با بچه‌ها رفتار می‌کند و مرا به یاد رمان‌های مشهور دنیا می‌اندازد و اینکه هنوز حضور و بازی بچه‌ها در این سریال جا نیفتاده‌اند.
سریال اشاره می‌کند صلح‌جو دلبران ادامه تلویزیون منتقد می‌دهد مخاطب سینما لطیفی درباره اینکه رمضان شخصیت رابطه مهندس مقدمه بچه‌ها داستان ارجمند روحانی بسیار بتوان می‌تواند تصویر آدم‌ها رفتار راحتی نمی‌شود حرف‌های افزود ساختار