برگزیده ها
90 درصد واردات پوشاک از مبادی غیر رسمی است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک گفت: نظر وزارتخانه، تامین نزدیک به 70 درصد نیازهای داخلی نساجی و پوشاک از بازار داخل است، اما اکنون 90 درصد واردات این محصولات از مبادی غیررسمی و قاچاق صورت می گیرد.

مازندمجلس: «گلنار نصرالهی» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با رد اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها درخصوص تعطیلی 70 درصد تولیدکنندگان پوشاک کشور، افزود: مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک کشور 510 هزار تن است که 350 هزار تن آن از تولیدات داخلی تامین می شود.
وی ادامه داد: صادرات کالاهای نساجی و پوشاک از 850 میلیون دلار در سال 1395 به بیش از یک میلیارد و 30 میلیون دلار در سال 96 افزایش داشته است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک یادآورشد: عمده صادارت کالاهای نساجی، به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و همچنین اروپا انجام می شود.
«بخش زیادی از صادرات به ترکیه شامل نخ و الیاف است، هرچند صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا مطلوب است، اما صادرات نخ و الیاف خام فروشی نیست».
وی به سهم بالای قاچاق در واردات تولیدات نساجی اشاره کرد و از اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی خبر داد.
نصرالهی افزود: اکنون گمرکات مناطق آزاد به این موضوع حساس شده اند و افزایش قیمت پایه برای دریافت حقوق ورودی اعمال شده است.
به گفته وی، قیمت پایه برای واردات هر کیلوگرم پوشاک از هفت دلار در سال 1395 به 15 دلار در سال 1396 افزایش یافت، به طوری که 60 میلیون دلار واردات سال 95 بر مبنای واردات 6 هزار تن کالا بوده است. همین میزان 60 میلیون دلار واردات در سال 96 بر مبنای فقط سه هزار تن واردات بوده که نشان دهنده کاهش وزنی واردات و بالا رفتن ارزش آن است.
مشاور وزیر صنعت در ادامه، بازسازی، نوسازی و توسعه واحدهای صنعت نساجی را از برنامه های اولویت دار امسال وزارت صنعت برشمرد و یادآورشد: اواخر پارسال طرح کد شناسه کالا برای جلوگیری از قاچاق کالا اجرایی شد و مجموعه این اقدام ها ریسک قاچاق در صنعت نساجی را افزایش داده است.
وی ادامه داد: ورود برندهای خارجی پوشاک به کشور منوط به متعهد شدن برای داخلی سازی 20 درصد تولید آنهاست؛ بر این اساس اکنون شرکت هایی از ترکیه، انگلیس، آلمان و اسپانیا، داخلی سازی را آغاز کرده اند.

** پیشنهاد کاهش مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان
نصرالهی در ادامه تعداد کل واحدهای نساجی کشور را افزون بر 9 هزار واحد اعلام کرد که عمده آن در دست بخش خصوصی است.
وی، قاچاق را مشکلی برای تولید داخل برشمرد و افزود: باید اقدام هایی برای کاهش قیمت تمام شده تولید داخل انجام داد؛ پیشنهاد ما «کاهش درصد مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان از 9 به سه درصد» یا «اخذ این مالیات از مصرف کننده نهایی» است تا این صنعت جانی دوباره بگیرد.
وی یادآورشد: آشنا کردن واحدهای نساجی با صنعت مُد و طراحی با حمایت های وزارت ارشاد و پرداختن به مباحث تولید و تجارت، از جمله برنامه هایی است که در راستای بازسازی و نوسازی این صنعت در دستور کار است.
نصرالهی اضافه کرد: اعطای مشوق های صادراتی و کمک به بازاریابی و تامین تسهیلاتی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی، در بودجه امسال برای این صنعت پیش بینی شده و تلاش می شود در اولویت قرار گیرند.
وی با مقایسه حمایت های ترکیه از صنعت نساجی این کشور نسبت به ایران، گفت: دولت ترکیه در بازاریابی، شرکت در نمایشگاه های خارجی، کاهش هزینه های واحدهای تولیدی و همچنین ایجاد فروشگاه در کشورهای هدف، به تولیدکنندگان خود کمک می کند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک درباره برخی اقدام های کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اظهارداشت: برای رونق واحدهای تولید مشکل دار، رفع مشکلات مالیات و تامین اجتماعی آنها، جلسه های متعددی برای تقسیط وام های معوق شده و مهلت گرفتن برای چک های برگشتی شان با بانک ها برگزار شده است.
وی بار دیگر یادآورشد که توسعه صادرات در بخش نساجی و پوشاک نیازمند ظرفیت سازی و سرمایه گذاری های جدید است.
به گزارش ایرنا، پیشتر مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: با توجه به پروانه های بهره برداری صادره، پارسال تعداد 466 واحد نساجی با سرمایه گذاری 18 هزار میلیارد ریالی و با اشتغال 9 هزار و 268 نفر به بهره برداری رسید.
«افسانه محرابی» به تولید برخی محصولات منتخب صنایع نساجی در سال 96 اشاره کرد و افزود: الیاف پلی استر، نخ فیلامنت پلی استر و نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی به ترتیب 206، 240 و 215 هزار تن و فرش ماشینی و چرم به ترتیب 92 هزار مترمربع و 46 میلیون فوت مربع تولید شد.
اقتصام*3065** 2023

اقتصاد

نصرالهی پوشاک

واردات قاچاق

نساجی

نساجی پوشاک واردات تولید دلار صادرات ترکیه واحدهای قاچاق میلیون افزایش مالیات الیاف تجارت یادآورشد نصرالهی کالاهای افزود ادامه افزوده خارجی تولیدکنندگان اقدام مشاور تامین وزارت داخلی پارسال پیشنهاد تعداد سرمایه گذاری صنایع برشمرد ترتیب برداری بازاریابی نمایشگاه حمایت برندهای همچنین اشاره کشورهای میلیارد ایرنا تولیدات تعطیلی اکنون برنامه اولویت توسعه نوسازی مبنای بازسازی امسال