برگزیده ها
رویترز: چین برای حفظ  طرح های مشترک با ایران تلاش می کند

مازندمجلس: تهران - ایرنا- رویترز نوشت: همزمان با تلاش قدرت های بزرگ برای حفظ توافق هسته ای بعد از خروج آمریکا، چین ماه آینده میزبان رئیس جمهوری ایران در نشستی است که هدف از آن حفظ طرح های مشترک با این کشور است.

مازندمجلس: رویترز در گزارش امروز دوشنبه خود با استناد بر خبر وزارت امور خارجه چین درباره سفر «حسن روحانی » رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای (SCO) افزود: هدف از برگزاری این نشست، جلوگیری از اختلال در طرح های مشترک است.
بر اساس این گزارش، اجلاس سازمان همکاری شانگهای قرار است هفته دوم ماه ژوئن (خرداد) در شهر «چنیگ دائو» Qingdao برگزار شود.
ایران اکنون عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است هر چند که از مدتها قبل به دنبال عضویت کامل در آن بوده است.
«جانگ هان هویی» معاون وزیر امور خارجه چین گفت امیدوار است ایران و چین از نزدیک درباره حفظ توافق و تلاش برای گسترش همکاری های دوجانبه مذاکره کنند.
وی افزود: دو کشور همچنین باید راه های جلوگیری از اختلال عمده درطرح های مشترک دوجانبه را بررسی کنند.
رویترز نوشت: روسیه پیشتر چنین استدلال کرده بود که با توجه به لغو شدن تحریم های غرب علیه تهران این کشور باید به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای در آید؛ سازمانی که چین و روسیه نقش مهمی در آن دارند و چهار کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به همراه هند و پاکستان اعضای آن را تشکیل می دهند.
این گزارش افزود: از زمان خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی تلاش می کنند با دادن اطمینان به ایران برای کسب منافع اقتصادی کافی ناشی از برجام این کشور را نسبت به ماندن در این توافق قانع کنند.
چین همچنین به عنوان یکی از امضاکنندگان این توافق قویا از آن حمایت می کند.
به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای سال 2001 میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و ایران یکی از اعضای ناظر آن است.
به گفته «وانگ یی» وزیر خارجه چین، ریاست اجلاس سران را «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق این کشور برعهده خواهد داشت و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و رییسان جمهوری قرقیزستان و قزاقستان نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
اروپام**9158 ** 1908

سیاسی

چین

ایران

اجلاس شانگهای

همکاری ایران شانگهای اجلاس گزارش توافق رویترز روسیه خارجه افزود جمهوری مشترک قزاقستان قرقیزستان اعضای اقتصادی برجام اختلال درباره جلوگیری عضویت دوجانبه همچنین