برگزیده ها
افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده

مازندمجلس: کرمانشاه - ایرنا - افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مردم این مناطق را برای ساخت خانه های خود با مشکل روبرو کرده است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار ایرنا، زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
در اثر زلزله 21 آبان 96 حدود 6 هزار میلیارد تومان خسارت به غرب کرمانشاه وارد شد که دولت تاکنون پنج هزار و 325 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده در قالب های مختلف تامین اعتبار کرده است.
با این حال حجم گسترده ساخت و سازها در شهر سرپل ذهاب به کمبود برخی از مصالح ساختمانی همچون خاک، ماسه و فولاد و افزایش قیمت این اقلام منجر شده است.

** افزایش قیمت پیمانکاران
اسماعیل نقدی یکی از شهروندان سرپل ذهاب که مشغول ساخت خانه تخریب شده خود در محله فولادی است، در رابطه با گرانی قیمت مصالح ساختمانی به خبرنگار ایرنا گفت: در چند ماه گذشته قیمت فولاد و ماسه در مناطق زلزله زده افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل پیمانکاران با قیمت های قبلی برای ما کار نمی کنند.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت ها هزینه ما برای ساخت خانه هایمان بسیار بیشتر از گذشته شده است و با تسهیلات پرداختی نمی توانیم منازل خود را تکمیل کنیم.

** احتکار سودجویان علت افزایش مصالح ساختمانی
رییس ستاد بنیاد مسکن مازندران که بر ساخت و ساز در شهر سرپل ذهاب نظارت دارد، گفت: عده ای سودجو با احتکار، قیمت مصالح و ابزار در این شهر را افزایش داده اند.
علی خاری در گفت و گو با ایرنا گفت: مصالح ساختمانی در کل کشور گران شده است، اما فروشندگان علت اصلی افزایش نامتعارف قیمت مصالح در شهر سرپل ذهاب هستند.
وی اظهار داشت: استانداری کرمانشاه و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید نظارت جدی بر روی قیمت ها در مناطق زلزله زده داشته باشند.

** فروشندگان قیمت ها را افزایش داده اند
علی معزز یکی از پیمانکاران مستقر در مناطق زلزله زده نیز نسبت به گرانی قیمت مصالح ساختمانی گلایه کرد و گفت: فروشندگان مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده هر روز قیمت ها را به دلخواه خود افزایش می دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال هر تن خاک معمولی که قیمت چندانی ندارد، در مناطق زلزله زده تا بیش از 40 هزار تومان نیز معامله می شود و هرماشین ماسه نیز از 50 هزار تومان به بیش از 170 هزار تومان رسیده است.

** با متخلفان برخورد می شود
با این حال فرماندار سرپل ذهاب افزایش قیمت مصالح را سراسری دانست و مدعی شد: هیچ یک از مصالح تولیدی در شهرستان همچون شن و ماسه افزایش قیمت نداشته است.
محبت جمالی نیا در گفت و گو با ایرنا، عنوان کرد: از ابتدای شروع عملیات ساخت و ساز در مناطق زلزله زده واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی به دنبال افزایش قیمت هستند که تاکنون با درخواست های آنان موافقت نشده است.
وی با بیان اینکه شورای تنظیم بازار در سرپل ذهاب هر 2 هفته یک بار تشکیل می شود، اظهار داشت: اداره صنعت، معدن و تجارت بر تولیدات داخل شهرستان نظارت کامل دارد و در صورت مشاهده احتکار و گران فروشی به شدت با متخلفان برخورد خواهد کرد.
فرماندار سرپل ذهاب با اشاره به افزایش قیمت فولاد و آهن گفت: افزایش قیمت آهن آلات از طرف سازمان بورس کشور، نگرانی هایی را برای ساخت و ساز در مناطق زلزله زده ایجاد کرده است.
جمالی نیا افزود: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده باید بر قیمت های حمل و نقل کالا به ویژه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان نظارت شود.
وی اعلام کرد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و گران فروشی به زودی در مقابل تمام مصالح فروشی های شهر سرپل ذهاب لیست قیمت های تایید شده نصب خواهد شد.

**راهکارهای دولت برای کنترل قیمت
با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سراسر کشور، دولت برنامه هایی را برای کنترل قیمت مصالح در مناطق زلزله زده دارد تا خللی در روند ساخت و ساز این مناطق ایجاد نشود.
استاندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا گفت: براساس برنامه ریزی که با بنیاد مسکن صورت گرفته، تلاش شده مصالح ساختمانی به شکلی در اختیار مردم قرار گیرد که تاثیر چندانی در مبلغ قرارداد آنها نداشته باشد.
هوشنگ بازوند افزود: برخی از پیمانکاران به نحوی وانمود می کنند که مصالح گران شده در حالی که این موضوع صحت ندارد.
وی اظهار داشت: دولت بر قیمت حمل و نقل کالاهای ساحتمانی برای زلزله زدگان نظارت دارد و برخی از خدمات همچون آواربرداری را برای زلزله زدگان به صورت رایگان انجام می دهد تا هزینه ساخت و ساز برای آنان را کاهش دهد.

** بازسازی بیش از 32 هزار واحد زلزله زده
براساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون آواربرداری حدود 25 هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده به صورت رایگان انجام شده و عملیات تعمیر و بازسازی بیش از 32 هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده استان به اتمام رسیده است.
رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه باید 35 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه به صورت کامل باید احداث شوند، اظهار داشت: تاکنون 24 هزار و 900 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آواربرداری، 18 هزار و 890 واحد پی کنی، 12 هزار و 830 واحد آرماتوربندی، چهار هزار و 300 واحد دیوارچینی، هفت هزار و 742 واحد اسکلت سازی و چهار هزار و 410 واحد اداری سقف دار شده اند.
رضا خواجه ای روند بازسازی در روستاها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بنیاد مسکن متعهد است که تا پایان تیر ماه سال جاری 12 هزار واحد مسکونی دارای اولویت را در مناطق روستایی مسقف کند.
وی عنوان کرد: صاحبان 90 هزار واحد مسکونی تاکنون به منظور دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که از این تعداد 55 هزار واحد با بانک های عامل قرارداد بسته اند.
هم اکنون 500 پیمانکار و 11 هزار و 600 نفر در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز واحدهای تخریبی هستند.
در مناطق روستایی به هر خانوار 550 میلیون ریال و در مناطق شهری به هر خانوار67 میلیون تومان تسهیلات کم بهره و بلاعوض داده می شود.
علاوه بر این تسهیلات در بخش روستاها در قبال هر دام سبک از بین رفته در زلزله 6 میلیون ریال، هر دام سنگین 30 میلیون ریال و هر کیلوگرم ماهی 50 هزار ریال خسارت به زلزله زدگان پرداخت می شود.
7445/8066

اقتصاد

افزايش مصالح ساختماني

زلزله96

سرپل ذهاب

زلزله مناطق مصالح افزایش ساختمانی کرمانشاه مسکونی تومان ایرنا بنیاد نظارت مسکن نکا بازسازی تاکنون میلیون زدگان اظهار تسهیلات شهرستان افزود پیمانکاران منظور احتکار خسارت فروشندگان عنوان استان آواربرداری فروشی روستایی فولاد همچون اینکه عملیات واحدهای جلوگیری ایجاد برنامه روستاها کیلومتری خبرنگار رایگان قرارداد کنترل جمالی اعلام رسیده گذشته هزینه ارزیابی گرانی مشغول اسلامی انقلاب اقلام سودجویان براساس متخلفان برخورد فرماندار میلیارد ندارد تجارت چندانی نداشته