برگزیده ها
دامادی: سیاستگذاری های بخش مسکن در ایران اشتباه است

مازندمجلس: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سیاستگذاری های بخش مسکن در ایران اشتباه است و باید سیاست های بخش مسکن فارغ از مسائل سیاسی تدوین شود

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روزنامه  ۱۹دی؛ مسکن یکی از نیازهای ضروری همه مردم است و افزایش قیمت ناگهانی آن برای خرید و اجاره، مشکلاتی را برای میلیون ها مستاجر و موجر در کشور ما بوجود می آورد.

به این منظور با محمد دامادی منتخب دو دوره ای و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداختیم.

وی معتقد است که سیاستگذاری های بخش مسکن در ایران اشتباه است و با تدوین سیاست های درست فارغ از تغییر دولت ها و مسائل سیاسی می توان بر این موضوع فائق آمد.

مشروح گفت وگوی را با وی در ادامه می خوانید:

تحریم ها چه میزان می تواند بر قسمت مسکن تاثیرگذار باشد؟

سال هاست که ایران تحریم شده و این موضوع نمی تواند دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن و به طور کلی قیمت ها باشد دلیل عمده بی ثباتی و رکود در مسکن به سیاستگذاری های دولت برمی گردد.

دولت می تواند در قالب بسته های حمایتی و خروج از بخش خصوصی کمک کار باشد و به جای رقابت حمایتگر بخش خصوصی باشد و تنها نقش مدیریتی و حاکمیتی خود را ایفا کند.

اگر دولت بخواهد با بخش خصوصی رقابت کند این بخش به طور طبیعی دچار مشکل می شود

افزایش حدود دو برابری قیمت ارز در شش ماه گذشته در قدرت خرید مردم اثر گذاشته اما در بخش مسکن پیش و حین برجام رکود داشتیم این نشان می دهد سیاست گذاری های مسکن در کشور ما اشتباه است و باید تصحیح شود و مدیریت در این حوزه اتفاق بیفتد.

 عموم مصالح مسکن خارجی نیست که بگوییم تحریم ها بر مواد اولیه اثر می گذارد

دولت فعالان بخش مسکن را تولید کننده بداند

فضای اقتصادی مناسب در کشور کمک کننده است و به این منظور دولت باید فعالان بخش مسکن را حمایت کند و آنان را به عنوان تولید کننده ببنید.

به منظور خانه دار شدن مردم تسهیلات مسکن باید به اندازه قدرت خرید مردم باشد؛ اگر قیمت مسکن ۱۰۰ میلیون است و دولت ۱۰ میلیون تومان تسهیلات دهد بی فایده است باید به حدی باشد که مردم بتوانند خانه دار شوند.

اگر در کشور قیمت های حبابی بشکند و امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد یعنی تضمین باشد که زمین و مصالح ساختمانی گران نمی شود قیمت ها ثبات واگر قدرت خرید مردم بالا برود بازار مسکن رونق پیدا می کند.

درحال حاضر قدرت خرید مردم و امنیت سرمایه گذاری پایین است و مسکن با قیمت بیشتر به فروش می رسد زیرا امکان متضرر شدن آن وجود دارد.

در بازار مسکن یا تورم است یا رکود چرا شیب ملایمی در کشور وجود ندارد؟

در اقتصاد بیمار اتفاقات اینچنینی می افتد باید همه تلاش ما این باشد که اقتصاد را پویا وبیماری آن را درمان کنیم و قطعات اصلی پازل اقتصاد را درست جا بگذاریم.

اگر اقتصاد درست شود مسیر خرید و فروش مسکن درست وبا شیب ملایم پیش می رود ودرغیر این صورت باید انتظار افزایش حبابی قیمت در این بخش را داشته باشیم.

شما پیش از ورود به شورای شهر ساری و حتی نمایندگی، سازنده بودید تصمیمات دولت و وضعیت اقتصادی چه میزان در کارتان تاثیر داشت؟

 واقعا تاثیر داشت؛ چشم های ما همیشه از حدقه بیرون زده بود که ببینیم دولت چه تصمیمی برای ما  می گیرد هر گاه تسهیلات و کمک ها به موقع اعطا می شد ما موفق بودیم.

سیاست گذاری های دولت و ایجاد حس امنیت با وجود تحریم ها این بازار را رونق می بخشد.

در کشورهای پیشرفته از بدو تولد سیاست هایی دارند که به عنوان مثال فرد تا ۳۰ سالگی خانه دار شود چرا در ایران به این سیاست ها پرداخته نمی شود؟

این طرح غایت آرزوی ماست؛ ما هنوز در سیاست گذاری هایمان فکری برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نداشتیم.

با ماهی یک میلیون تومان نمی توان زندگی کرد

 توزیع درآمد هم در کشور ناعادلانه است وکارگر یا معلمی که تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند زندگی نمی تواند بکند و هیچ گاه نمی تواند خانه دار شود باید برای این مسائل سیاستگذاری کرد.

یک فرهنگی به من مراجعه کرد و فیش حقوقی یک میلیونی خود را نشان داد و گفت صبح معلمم و بعد از ظهر اسنپ کار می کنم یعنی امنیت شغلی هم ندارند چه رسد به این که بتوانند خانه دار شوند.

 من در نطقی در مجلس خواهم گفت که از کارشناسان ارشد اقتصادی کشور و دنیا دعوت می کنم که بیایند برای معلمی با ماهی یک میلیون تومان حقوق، حساب و کتاب کنند که چگونه می تواند در این جامعه زندگی کند و به مشکلاتی از قبیل سوء تغذیه دچار نشود.

 این ها معضل است و ما شجاعانه باید معترف باشیم و اعلام کنیم که سیاست گذاری های غلطی داریم و در پی اصلاح آن باشیم.

برنامه ریزی برای افزایش قدرت خرید مردم و نزدیک کردن دستمزدها به هم از راهکارهای اساسی است زیرا اختلاف دستمزد بین دستگاه های ما بسیار بالاست چرا کارمندی در یک اداره حقوقی پنج میلیونی و کارمند دیگر در اداره ای حقوق یک میلیونی دریافت می کند؟ چرا همسان سازی اتفاق نمی افتد؟

چه سیاستگذاری هایی باید در پیش گرفته شود؟

سیاست گذاری های بخش مسکن باید فارغ از رفت وآمد دولت ها و تغییرات سیاسی در کشور باشد و بر اساس مبانی علمی تدوین شود.

نخستین اقدام دولت ها باید این باشد که روی نیروی انسانی خود با بهره گیری از اقتصاددانان برجسته درست برنامه ریزی کنند.

باید هزینه های دولتی کم و به وضعیت زندگی مردم رسیدگی شود تا رفاه اقتصادی اتفاق بیفتد بیکاران که وضعیت بدتری دارند.

اگر قدرت خرید بالا برده شود تولید کننده، خریدار و واسطه مسکن به هدف می رسند و اگر عوامل اقتصادی کنار هم دیده شود مساله خود به خود حل خواهد شد

دامادی کمیسیون عمران مازندران مازندمجلس