برگزیده ها
1.8 میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و 800 هزار تن گندم به ارزش 2 میلیارد و 376 میلیون تومان از کشاورزان 12 استان کشور خریداری شده است.

مازندمجلس: همه ساله خرید تضمینی گندم از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در سیستان و بلوچستان آغاز و تا اواخر مهرماه در دیگر استانها ادامه دارد که براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97 نیز همانند پارسال هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می شود.
در این زمینه «اسماعیل اسفندیارپور» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون خرید گندم از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس، خوزستان ، جنوب کرمان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمانشاه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برداشت از استان های سواحل خزری همچون گلستان و اقلیم معتدل استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است، ادامه داد: برداشت این محصول در استان های گرمسیری کشور به تدریج رو به پایان است.
مجری طرح گندم کشور میزان تولید و کیفیت گندم سالجاری را بسیار مطلوب دانست و گفت: امسال تولید 13.4 میلیون تن گندم و خرید تضمینی 10 میلیون تن پیش بینی شده است که به نظر می رسد با افزایش برداشت در مناطق معتدل، شمال و شمال غرب، انتظارات ما محقق شود.
وی اضافه کرد: گندم خریداری شده پس از ثبت، در سامانه های خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران بررسی و با تامین اعتبار لازم، پول گندمکاران پرداخت می شود.
به گفته اسفندیارپور، امسال نیز همچون سال های گذشته پول گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی از سوی دولت تامین و پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، سال زراعی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.
پارسال نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر سال 1395، همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
سال 1395 نیز 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد؛ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بود که مقرر شد بخشی از گندم به کشورهای هدف صادر شود.
اقتصام**9186** 2023

اقتصاد

كشاورزي

گندم

اسماعيل اسفنديارپور

میلیون خریداری استان تولید خراسان برداشت ادامه گندمکاران تضمینی همچون جنوبی معتدل گلستان امسال پرداخت میلیارد تامین بویراحمد پایان محصول اسفندیارپور اقتصاد زراعی مهرماه بلوچستان اواخر سیستان پارسال کیلوگرم ابتدای ایرنا دوروم تومان معمولی کهگیلویه