برگزیده ها
بودجه تئاتر کم شده است؟

مازندمجلس: مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با بیان اینکه اعتبار دفترچه‌ای تئاتر نسبت به سال گذشته حدود پنج میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: از این پس در راستای شفاف‌سازی، رقم کمک‌هزینه گروه‌ها به طور رسمی و عمومی اعلام می‌شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، شهرام کرمی که اخیرا اظهار کرده است، «اعتبار اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت در نتیجه ما ناچاریم که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم» در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا این اظهارنظر به معنای این کاهش بودجه تئاتر است آن هم در حالی که رقم بودجه تئاتر کشور در لایحه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با بیش از 10 میلیارد تومان افزایش همراه بود؟ بیان کرد: در موضوع بودجه، باید این نکته را اشاره کنم که یک اعتبار دفترچه‌ای برای تئاتر پیش‌بینی می‌شود و مهم این است که ما بتوانیم چقدر از آن را وصول کنیم. سال گذشته حدود ۳۷ میلیارد تومان برای اداره کل هنرهای نمایشی مصوب شد که فقط حدود ۱۸ میلیارد تومان را توانست بگیرد.

او افزود: امسال نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان برای ما مصوب شده ولی اعلام کردند که می‌توانیم جدا از این رقم، به شکل ویژه با ارائه برنامه، اعتبار دیگری داشته باشیم یعنی باید طوری دفاع کنیم و بگوییم این‌ها فوق برنامه هستند که بشود معادل سال گذشته همان رقم ۳۷ میلیارد تومان را داشته باشیم. البته سال گذشته تقریبا کمی بیشتر از نصف بودجه یعنی حدود 60 درصد جذب شده بود و امسال باید تلاش کنیم بیشتر از ۶۰ درصد را جذب کنیم که حداقل اعتباری بیش از سال قبل داشته باشیم.

کرمی در عین حال با تایید این نکته که با توجه به اختلاف پنج میلیاردی بودجه امسال و سال گذشته، جذب بیش از ۶۰ درصد هم ممکن است به اندازه رقم سال قبل نشود، در پاسخ به اینکه چرا اعتبار پیش‌بینی شده کمتر شده است؟ گفت: این اعتبار را وزارتخانه نسبت به عملکرد سال گذشته در دفترچه سالیانه منظور می‌کند، یعنی عملکرد سال گذشته ارزیابی شده و به نسبت آن اعتبار امسال پیش‌بینی شده است که البته به نظرم اعتبار خوبی هم پیش‌بینی شده است، اما الان مهم این است که ما بتوانیم نسبت به بودجه سال گذشته، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر جذب کنیم که آن وقت با افزایش اعتبار روبرو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی اعتبار دارد، اما جذب آن مهم است و امیدواریم برنامه‌های امسال ما این توجیه را داشته باشد که بودجه بیشتری جذب کند.

این مدیر هنری و نویسنده و کارگردان تئاتر در پاسخ به اینکه آیا کاهش پنج میلیاردی براساس عملکرد سال گذشته اداره کل، به این معناست که این مجموعه عملکرد خوبی نداشته است؟ گفت: در عملکردی که ثبت شده گزارش‌ها به موقع ثبت نشده و در نتیجه این مسئله سبب شده که اعتبار مصوب سالیانه کمتر منظور شود، هر چند به نظرم جای نگرانی نیست و مهم این است که بتوانیم اعتبار لازم را جذب کنیم.

کرمی در ادامه درباره رقم بدهی‌ اداره کل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: از جشنواره تئاتر فجر سال گذشته بدهی‌هایی باقی مانده که بخشی از آن‌ها برای مسابقه عکس و پوستر است و مابقی هم به موسسات و شرکت‌ها و هتل‌ها مربوط می‌شود. آنچه را مربوط باید به هنرمندان پرداخت می‌کردیم هم از بودجه‌ای که عید دادند تسویه کردیم و همان‌طور که اولویت ما بود در حال حاضر تعهدی به هنرمندان جشنواره نداریم. اما درباره باقی بدهی‌های فجر که تقریبا بیش از یک میلیارد تومان است امیدواریم تا پایان خرداد بتوانیم پرداخت کنیم.

او همچنین درباره معوقات گروه‌های تئاتری که در طول سال گذشته اجرا داشتند هم گفت: از نیمه دوم آبان‌ماه سال 96 به بعد، معوقات هنرمندان و کمک هزینه‌ها پرداخت نشده و حدود چهار میلیارد تومان بدهی این بخش باقی مانده که قرار شده بخش عمده‌ای از آن تا پایان ماه خرداد به ما پرداخت شود تا به هنرمندان بدهیم و امیدوارم این هم اتفاق بیفتد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه آیا قصد ندارد همانند بنیاد سینمایی فارابی که حمایت و وام به پروژه‌های سینمایی را به طور شفاف منتشر کرد در تئاتر هم رقم کمک هزینه‌ها به گروه‌های نمایشی را اعلام کند؟ اظهار کرد: این شفاف‌سازی تأکید وزیر محترم فرهنگ بوده که از امسال اجرایی شود و ما هم از این پس به صورت فصلی، اعتبارات و کمک هزینه‌هایی را که به گروه‌های نمایشی پرداخت می‌کنیم اعلام خواهیم کرد. این روند مثبت و خوب است که هم سبب می‌شود هنرمندان بدانند ما چقدر اعتبار داریم و هم آشکارا مشخص می‌کند که چه کسانی، چه گروه‌هایی و با چه شرایطی توانستند کمک هزینه بگیرند.

شهرام کرمی درباره تغییرات احتمالی در وضعیت شورای حمایتی پس از تغییرات مدیریتی انجمن هنرهای نمایشی هم گفت: این شورا یک آیین‌نامه جامع و کامل دارد که مطابق با آن و با همان اعضاء اقدام خواهیم کرد. البته یکی، دو نفر عضو جدید هم براساس نکته‌ای که خودم دنبال می‌کنم به این شورا اضافه می‌شوند که هنرمندانی با جایگاه و شخصیت حقیقی خود هستند تا به ارزیابی تقاضاها و اختصاص کمک هزینه به گروه‌ها کمک کنند. این در راستای همان سیاست مشورتی من است که در همه بخش‌ها سعی می‌کنم از مشارکت هنرمندان استفاده کنم.

او در پایان درباره اینکه برای مدیریت تئاتر شهر که پیش از این وعده زمانی خیلی زودتری را اعلام کرده بود به نتیجه رسیده است یا خیر؟ گفت: برای انتخاب رئیس تئاتر شهر عجله‌ نخواهم کرد چون فرصت آزمون و خطا نیست و از بین افرادی که واجد شرایط مدیریت تئاتر شهر هستند، تلاش می‌کنم انتخاب درستی داشته باشم. ضمن اینکه این مجموعه دچار وقفه نیست و کارهایش دنبال می‌شود.
اعتبار گذشته تئاتر نمایشی بودجه هنرهای میلیارد تومان اینکه هنرمندان امسال درباره پرداخت اداره عملکرد بتوانیم اعلام پیش‌بینی بیشتر خواهیم نتیجه گروه‌های هزینه‌ها البته جشنواره می‌کنم پایان باشیم مربوط مدیریت هزینه مانده دنبال تغییرات سینمایی معوقات خرداد میلیاردی برنامه تقریبا افزایش اظهار شهرام مدیرکل سالیانه امیدواریم براساس ارزیابی می‌کند منظور مجموعه