برگزیده ها
ظرفیت شهرهای مرزی؛ راهگشای روابط تجاری با همسایگان است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- کارشناس مسائل اقتصادی، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه را مستلزم بهره برداری بهینه از ظرفیت های محلی مرزی بویژه در بخش های کشاورزی و معدنی دانست و گفت: از توان کنونی برای تولید کالاهای رقابتی به خوبی استفاده نشده است.

مازندمجلس: «بایزید مردوخی» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توسعه استفاده از ظرفیت های طبیعی مناطق مختلف کشور از جمله استان های مرزی و بهره مندی از فناوری های پیشرفته می توان ارزش افزوده بسیاری را برای تولیدات رقابتی ایجاد کرد.
وی تاکید کرد قیمت تولیدات داخلی باید به گونه ای باشد که بتوان با صادرکنندگان رقیب به کشورهای همسایه رقابت کرد.
ایران بیش از 6هزار کیلومتر مرز مشترک خشکی با افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و 2هزار و 700 کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.

** ظرفیت مغفول صنایع تبدیلی و معدنی
به گفته مردوخی، با وجود اینکه مناطق غربی کشور ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی را دارند اما از این مزیت برای صادرات بهره برداری نشده است.
این اقتصاددان، از معادن کانی موجود در مناطق غربی کشور به عنوان یکی دیگر از مزیت های صادراتی مهم یاد کرد که امکان تولید کالاهای صنعتی و فرآوری آنها را به ایران می دهد.
ایران هفت درصد معادن جهان را در خود جای داده که ارزش آنها 700 میلیارد دلار برآورد شده است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد ایران می توانست به جای اینکه واردکننده کالا از ترکیه باشد، از بازار این کشور برای صادرات تولیدات خود استفاده کند.
آذربایجان غربی تنها استان ایران است که از طریق مرز «سرو» با ترکیه مرز مشترک دارد.
وی افزود: درآمد سرانه عراق به نسبت بالاست و بازار قابل توجهی به شمار می رود اما ایران در این بازار نیز چیزی برای عرض اندام نداشته است.
طولانی‌ترین مرز ایران با عراق به طول یک هزار و 458کیلومتر است و استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و قسمتی از آذربایجان‌ غربی را شامل می شود.
کوتاه ترین مرز ایران به طول 270کیلومتر از طریق استان های آذربایجان شرقی و اردبیل با ارمنستان است.
وی معتقد است در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی استعدادهای منطقه ای بسیاری وجود دارد که به اندازه کافی برای تولید کالاهای صادراتی قابل رقابت با کشورهای همسایه و رقیب از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

** لزوم توجه بیشتر به بازار انرژی و مناطق آزاد
مردوخی گفت: مساله بازار انرژی منطقه متفاوت از دیگر صنایع است و ایران با بهره مندی از ظرفیت های بالا در زمینه انرژی می تواند بازار کشورهای همجوار را تسخیر کند.
وی افزود: وجود مناطق آزاد کشور در بخش های مختلف نیز مزیت اقتصادی مهمی به شمار می رود.
این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد با ایجاد صنایع مونتاژ در این مناطق می توان صادرات به کشورهای همسایه را افزایش داد.
ایران هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی دارد که شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است.
اقتصام*6984*1961*

اقتصاد

اقتصاد منطقه ای

مناطق مرزی

صنایع تبدیلی

ایران مناطق ظرفیت بازار استان صنایع اقتصادی کشورهای منطقه آذربایجان صادرات همسایه انرژی تبدیلی ترکیه استفاده تولیدات افزود ایجاد صنعتی کالاهای تولید کارشناس تجاری صادراتی اقتصاد مردوخی مختلف تاکید مشترک کیلومتر ارمنستان دریای رقابت اینکه بسیاری معادن