برگزیده ها
واردات خودرو 73 درصد کاهش یافت

مازندمجلس: تهران- ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی واردات خودرو در 2 ماهه نخست امسال را سه هزار و 11 دستگاه اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه قبل از آن 73.35 درصد کاهش داشت.

مازندمجلس: به گزارش روز شنبه ایرنا، ارزش خودروی وارداتی در بازه زمانی مورد نظر 78 میلیون و 995 هزار دلار بود که نسبت به پارسال 27.76 درصد کاهش ثبت کرده است.
واردات انواع خودرو سواری طی 2 ماهه نخست سال 96 به میزان 11 هزار و 297 دستگاه به ارزش 332 میلیون و 534 هزار دلار بود.
به گزارش ایرنا، بازار خودروهای وارداتی در سال 96 شاهد افت و خیزهای فراوانی بود به طوری که ابتدای سال واردات خودرو افزایش یافت و این امر سبب شد تا وزارت صنعت تیرماه با هدف «مدیریت منابع ارزی» سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی را ببندد و اصلاح آیین نامه واردات خودرو را به دولت ارسال کند؛ سرانجام این آیین نامه تصویب شد و از دی ماه سامانه ثبت سفارش بار دیگر به روی واردکنندگان خودرو باز شد.
با توجه به بسته شدن 6 ماهه سامانه ثبت سفارش و افزایش تعرفه های گمرکی در مجموع پارسال 70 هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد کشور شد؛ یعنی از نظر تعداد 8.66 درصد و از نظر ارزش 8.44 درصد کاهش داشت.
سال جدید نیز شروع خوبی برای خودروهای وارداتی نبود و شاهد نوسانات نرخ ارز و اعلام یکسان سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی در بیستم فروردین ماه، دست اندرکاران حوزه خودروهای وارداتی، آشفته شدن بازار را به دلایلی همچون «مشخص نبودن نرخ ارز» و «بالا بودن تعرفه های گمرکی» نسبت دادند.

** واردات 6841 خودرو درحال پیگیری است
براساس گزارش گمرک درباره ثبت سفارش غیر قانونی و شائبه دار خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش در سال گذشته، موضوع جدیدی به طور رسمی به این سازمان اعلام نشده و طبق اطلاع رسانی ها تنها ثبت سفارش 6 هزار و 481 دستگاه خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت غیر قانونی اعلام شده است.
مجوز ثبت سفارش این خودروها به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است و بخش عمده ای از این خودروها در گمرکات موجود یا اظهار نشده اند که پیگیری های قانونی این موضوع در دستور کار مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک قرار دارد.
گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرده که متولی تایید یا رد اصالت مجوزهای ثبت سفارش نیست و اطلاعات اظهار تمام خودروها به همراه مجوز ثبت سفارش معتبر، مجوزهای قانونی و مقرراتی سازمان های ذیربط، روشن و شفاف در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی موجود است.
اقتصام**9132*2025

اقتصاد

گمرک

واردات خوردو

سال 97

سفارش خودرو واردات سامانه قانونی وارداتی خودروهای اعلام گزارش تجارت میلیون خودروها دلار دستگاه گمرکی موضوع موجود مجوزهای اظهار تعرفه سواری پارسال بازار افزایش ایرنا وزارت پیگیری