برگزیده ها
اقشار کم درآمد 1.5 درصد تورم را کمتر از ثروتمندان حس کردند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- گزارش مرکز آمار از نرخ تورم سالانه منتهی به اردیبهشت امسال در کل خانوارهای کشور نشان می دهد که اقشار کم درآمد 1.5 درصد کمتر از ثروتمندان تورم را احساس کردند.

مازندمجلس: به گزارش روز شنبه ایرنا از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بر اساس دهک های هزینه ای در اردیبهشت ماه سال 97نشان می دهد که نرخ تورم سالانه در دهک اول (فقیرترین اقشار جامعه) 9.5 درصد و در دهک دهم (ثروتمندان) 11 درصد بوده است.
نتایج شاخص قیمت مصرف کننده «کل خانوارهای کشور» بر اساس دهک های هزینه ای در اردیبهشت ماه 1397 بیانگر آن است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه 7.9 درصد برای دهک دهم تا 8.3 درصد برای دهک چهارم نوسان دارد.
محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بین 9.5 درصد برای دهک اول تا 11 درصد برای دهک دهم است.
هم چنین نوسان مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 7.1 درصد برای دهک دوم تا 7.2 درصد برای دهک نهم است.

**کاهش فاصله تورمی دهک ها
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به 0.4 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (0.8 درصد) 0.4 واحد درصد کاهش نشان می دهد.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به فروردین ماه 0.2 درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران بسته به میزان درآمد و هزینه ماهانه خانوارها، آنها را در 10 طبقه اقتصادی تقسیم می کند؛ هرچه فرد به دهک بالاتری تعلق داشته باشد، ثروتمندتر است.
اقتصام**9132*2025

اقتصاد

آمار

تورم

دهک

هزینه خوراکی خدمات فاصله تورمی آشامیدنی دخانیات کالاهای نوسان اردیبهشت ثروتمندان درآمد گزارش ایرنا اقشار خانوارهای مختلف