برگزیده ها
نظر کمیسیون آئین‌نامه درباره سوال از روحانی این هفته اعلام می‌شود

مازندمجلس: رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، از اعلام نظر این کمیسیون در خصوص موضوع «دومین سوال مجلس از رئیس‌جمهور»، طی هفته جاری خبر داد

مازندمجلس: با اشاره به ارجاع به اختلاف‌نظر متقاضیان سؤال از رئیس‌جمهور و هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از متقاضیان سؤال از رئیس‌جمهور از طرح سؤال انصراف داده اند، این اختلاف‌نظر پیش آمده بود که آیا انصراف این افراد در مهلت ۱۰ روزه از تاریخ بررسی در کمیسیون اقتصادی صورت گرفته یا پس از انقضای مهلت از سوال منصرف شده اند.

رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس موضوع به کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی ارجاع شد تا با توجه به حکم ماده ۲۱۲ آیین نامه، مسئله بررسی و اعلام نظر شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روبرو شدن با تعطیلات رمضانی مجلس، امکان بررسی این مسئله در کمیسیون میسر نشد و موضوع به هفته جاری موکول شده است.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: در جلسات آینده این کمیسیون، موضوع به بحث گذاشته و در نهایت رأی‌گیری می‌شود که آیا موضوع سؤال از رئیس‌جمهور منتفی شده است یا خیر و نتیجه رأی‌گیری نیز به هیأت رئیسه مجلس اعلام می‌شود.

پس از آن که نخستین سوال نمایندگان از رئیس جمهور در خصوص «بحران موسسات مالی و اعتباری» دراسفندماه سال گذشته با رایزنی و لابی دولت از نصاب افتاد و از دستور کار مجلس خارج شد، بیش از ۹۰ نماینده، دومین سوال را در پنج محور آماده کردند که این موضوع نیز اول خردادماه در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان رئیس جمهور بررسی شد، اما فرستادگان روحانی نتوانستند طراحان سوال را قانع کنند، لذا طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه یک هفته مهلت درنظر گرفته شد تا در صورت عدم انصراف طراحان، سوال در جلسه علنی مجلس اعلام وصول و مهلت یک ماهه رئیس جمهور برای پاسخگویی آغاز شود. اما در جلسه هشتم خردادماه مجلس و در حالی که طراحان سوال منتظر اعلام وصول سوال خود بودند، اعلام شد که تعدادی از نمایندگان منصرف شده اند و تعداد امضاها به زیر حد نصاب ۷۳ نفر رسیده و قابل طرح نیست.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان همان روز  اعلام کرد؛ تا دیروز ۱۰۸ نفر این طرح را امضا کرده بودند، اما از دیروز تا امروز ۳۸ نفر امضای خود را پس گرفته‌اند و تعداد امضاها به ۷۰ نفر رسیده است؛ بنابراین اگر مهلت یک هفته‌ای دیروز تمام شده باشد، پس گرفتن امضاها در ۲۴ ساعت اخیر تأثیری ندارد و هیأت رئیسه باید امروز سؤال را اعلام وصول کند و رئیس جمهور هم از تاریخ اعلام وصول یک ماه برای حضور در صحن و پاسخ به نمایندگان مردم مهلت دارد، ولی اگر پایان مهلت یک هفته‌ای امروز باشد، با توجه به پس گرفتن تعدادی از امضاها در ۲۴ ساعت اخیر و پایین آمدن حد نصاب، سؤال از دستور خارج شده تلقی می‌شود.

بر این اساس، موضوع به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ارجاع شد تا در آنجا در خصوص زمان دقیق پایان یافتن مهلت انصراف و درنتیجه وضعیت سوال از رئیس جمهور اعلام نظر شود.

این سوال در ۵ محور به شرح زیر تهیه شده است؛

۱ـ چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج کردن تولید ملی است، موفق نبوده است؟

۲ـ علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال از آغاز اجرای برجام، با وجود ایفای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

۳ـ چرا دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، توجه شایسته‌ای ندارد؟

۴ـ علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر "عبور از رکود" چیست؟

۵ـ علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی چیست؟

 

مجلس روحانی سوال از رئیس جمهور یوسفیان مازندمجلس