برگزیده ها
تمام چالش‌های استان با موضوع منطقه آزاد رفع نمی‌شود

اختصاصی مازندمجلس: نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، در خصوص مسئله منطقه آزاد، بیان داشت: به عقیده من تمام چالش‌های استان با موضوع منطقه آزاد رفع نمی‌شود. در حال حاضر نگاه مردم استان به موضوع منطقه آزاد صرفاً بحث واردات کالا و همچنین واردات ماشین ارزان ‌قیمت شده است

اختصاصی مازندمجلس: عبدالله رضیان اواخر بهمن‌ماه سال گذشته به ‌اتفاق آرای اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران به ریاست مجمع برگزیده و جایگزین حسین نیاز آذری شد. در این شماره طی گفت‌و‌گویی با رضیان به بحث پیرامون مسائل مختلف کشوری و استانی پرداختیم که متن آن در ادامه آمده است:

انتقال آب دریای خزر خط قرمز است

عبدالله رضیان در ابتدای گفت‌و‌گو با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر، گفت: نگاه دولت این‌گونه بوده که در برنامه‌ی ششم و در بودجه‌ی سال 97 بحث انتقال آب دریای خزر به قانون تبدیل شود. با همت تمامی نمایندگان استان‌های شمالی این اجازه داده نشد و این لایحه به تصویب نرسید. دلایلی که ما برای مخالفت داریم صرف دلایل سیاسی نیست و دلایل منطقی و فنی برای مخالفت با این موضوع وجود دارد. این مسئله برای همه‌ی کسانی که در استان‌های شمالی زندگی می‌کنند، خط قرمز است. هم از جهت زیست‌محیطی و هم از جهت حفظ دریای خزر نگاه کلی این هست که مسئله انتقال آب دریای خزر اصلاً امکانی برایش وجود ندارد.

باید مدیران جوان، سالم و کارآمد داشته باشیم

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران عنوان کرد: یکی از موضوعات دیگر بحث ایجاد هم‌فکری بین نمایندگان استان و استاندار محترم است. در مدت حضور بنده به‌عنوان رئیس مجمع نمایندگان تاکنون دو جلسه برگزارشده است. ما سعی کردیم هرماه این جلسات را داشته باشیم تا موضوعاتی که برای توسعه استان مورد نظر طرفین است مطرح و تصمیم‌گیری شود. وی ادامه داد: به اعتقاد ما، آقای استاندار شناخت لازم را نسبت به استان در این مدت 6 ماه پیداکرده است و می‌تواند در جهت توسعه‌ی استان به ما کمک کند. اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. کمی نیاز به اصلاح ساختار مدیریتی استان وجود داشت که سیر اتفاقات در حال رخ دادن است و به هر جهت می‌تواند مسئله‌ی مهمی باشد؛ مبنی بر اینکه ما باید مدیران جوان، سالم و کارآمد داشته باشیم. باید زیرساخت‌های استان در جهت توسعه‌ی اقتصادی، بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری تقویت شود. باید کمک کنیم که شرایط بهتری محیا شود.

اختلاف‌نظر نمایندگان در بحث منطقه آزاد طبیعی است

نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، در خصوص مسئله منطقه آزاد، بیان داشت: به عقیده من تمام چالش‌های استان با موضوع منطقه آزاد رفع نمی‌شود. در حال حاضر نگاه مردم استان به موضوع منطقه آزاد صرفاً بحث واردات کالا و همچنین واردات ماشین ارزان ‌قیمت شده است. ما در این خصوص جلساتی برگزار کردیم و در حال پیگیری هستیم؛ اما به دلیل اینکه گستره استان مازندران پهناور است، طبیعی است اختلافاتی میان نمایندگان جهت انتخاب مکان منطقه آزاد به وجود بیاید.

هیچ چالشی بین آقای اسلامی و مجمع نمایندگان به وجود نیامده است

رضیان افزود: نمایندگان در عزل و نصب‌هایی که در حال صورت گرفتن است، دخالت مستقیم نداشتند. نگاه بر این بوده که مشورت‌هایی در مجمع صورت بگیرد. طبیعتاً تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی استاندار است. بسیاری از موارد ممکن است نظر مجمع به فرد دیگری بوده ولی نظر آقای استاندار متفاوت باشد و بر همان اساس نظر استاندار نیز عمل شده است؛ هیچ چالشی هم بین آقای اسلامی و مجمع نمایندگان به وجود نیامده است. اینکه حالا گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که نمایندگان دخالت می‌کنند؛ علتش این است که ممکن است افرادی که خودشان را به‌اصطلاح شایسته‌ی یک موقعیت یا یک پست می‌دانند به نماینده‌ها مراجعات زیادی داشته باشند. ولی واقعیت این است که در مدتی که ما حضور داریم نماینده‌ها سعی کردند به‌گونه‌ای عمل کنند که شأن و جایگاهشان زیر سؤال نرود.

باید پاسخگو باشیم

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران، عنوان کرد: سعی کردیم با استاندار مشورت کنیم اگر آقای استاندار به توافقی رسید، تصمیم‌گیری شود. چون نگاه ما این است، مدیرانی که می‌آیند مدیران کارآمدی، سالم و توانمند باشند. مدیران باید پاسخگوی مردم باشند، دغدغه‌ی مردم را درک کنند. نگاه ما این است که ما باید پاسخگو باشیم. همان‌طور که می‌دانید تیررس اول پاسخگویی به مردم، نمایندگان هستند. چراکه مردم کمتر به مدیران دسترسی دارند؛ لذا به جهت دسترسی بیشتر مردم به نمایندگان مجلس، ارتباطی که نمایندگان با مردم‌دارند خیلی از گلایه‌ها و شکایات و دردهایی که مردم‌دارند، به نمایندگان منتقل می‌شود.

استاندار باید نظر نمایندگان را داشته باشد

عبدالله رضیان نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌ شمالی، گفت: ما یک ارزیابی کلی از مجموعه‌ی مدیران استانی داریم. این‌که حالا ظرفیتشان چقدر است، پاسخگویی آن‌ها به مردم چگونه است، توانمندی آن‌ها چگونه است. این مسائل به آقای استاندار منتقل می‌شود. این‌که نماینده‌ای از طرف خودش عزل و نصبی انجام دهد؛ خیر چنین اتفاقی واقعاً رخ نداده و رخ نخواهد داد. ولی یک اجماع کلی در مجمع وجود دارد که بالاخره استاندار باید نظر نمایندگان را داشته باشد. درهرصورت باید یک ارزیابی وجود داشته باشد که اگر فردی برای سمتی منصوب شود، توانمندی یا کارایی لازم را دارد یا خیر. اینکه ما بخواهیم فردی منصوب کنیم که کار ما را انجام دهد خیر، اصلاً این‌طور نیست و نگاه ما این است که مسئولان پاسخگویی درستی به مردم داشته باشند. این اطمینان را داشته باشید که دخالت در عزل و نصب مدیران تا به‌حال رخ نداده و اگر رخ‌داده مورد قبول مجمع نخواهد بود. مجمع برخورد قاطعی با این افراد خواهد داشت که خودسر کاری را انجام دهند.

بعید است استانی شدن انتخابات به سرانجام برسد

رضیان در پایان با اشاره به موضوع افزایش تعداد نمایندگان و استانی شدن انتخابات، بیان داشت: این دو موضوع هر دو موضوعات چالشی هستند. در موضوع افزایش تعداد نماینده‌ها قرار این است که تعداد 20 نماینده اضافه شود که یکی از آن نماینده‌ها برای استان مازندران باشد؛ اما بعید می‌دانم این موضوع رخ دهد. در حوزه‌ی استان مازندران هم آمل در نظر است که نماینده اضافه شود. در مورد استانی شدن هم به‌نوعی هم مخالف زیاد است هم موافق با توجه به 2 سالی که از مجلس باقی‌مانده است؛ بعید است بتوانیم قانونی را برایش به تصویب برسانیم.

رضیان منطقه آزاد نشریه موثق استاندار