برگزیده ها
کاهش 50درصدی منابع آب/ کنترل برداشت و مدیریت مصرف در دستور کار

مازندمجلس: نشست خبری مدیران عامل صنعت آب استان مازندران با حضور محمدابراهیم یخکشی، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران، مجید عبداللهی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران و ذبیح‌الله ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران در ساختمان استانداری برگزار شد

مازندمجلس: یخکشی: حجم ذخایر سدها و مخازن آب استان هزار و ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد

در آغاز نشست یخکشی با اشاره به کاهش 15درصدی بارش برف و باران عنوان کرد: منابع آبی ما 50درصد کاهش پیدا کرده است و باید مدیریت مصرف و کنترل برداشت را در دستور کار قرار دهیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه سعی ما بر تعادل بخشی است، گفت: 87درصد منابع آبی ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران ادامه داد: با تکمیل طرح های سدسازی، حجم ذخایر سدها و مخازن آب استان هزار و ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
محمدابراهیم یخکشی به برنامه تدوین آب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹ درصد حجم آبهای سطحی ذخیره می‌شود و ذخیره مخازن و سدهای استان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی اظهار داشت: طبق برنامه تدارک دیده شده باید میزان تنظیم و مهار آب را به ۴۲ درصد و هزار و ۸۷۰ میلیون مترمکعب افزایش دهیم و در این راستا چهار سد شامل هراز، گلورد، کسیلن البرز و سیستم انتقال آب چالوس به ظرفیت هزار و ۲۰ میلیون مترمکعب در دست ساخت است.

یخکشی ادامه داد: با بهره برداری از طرح های دردست ساخت، ۲۳ درصد برحجم ذخیره آب‌های سطحی در استان افزوده می شود و میزان ذخیره آب از ۹ درصد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۱۰ سد در استان نیز در دست مطالعه قرار دارد، بهسازی آب بندان‌ها را از جمله طرح‌ها برشمرد و ظرفیت آن را ۳۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: با اجرای طرح های بهسازی، ظرفیت آب بندان ها باید به ۵۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران، ادامه داد: سدهای لاستیکی در قالب طرح های کوچک در دست اجرا است و در این راستا پنج سد لاستیکی در استان احداث می شود.

وی افزود: در بحث شبکه‌های آبرسانی، کاهش هدررفت آبهای سطحی هدف اصلی است و در این برنامه، توسعه شبکه های زهکشی از فعالیت های محوری است و در استان ۱۵ هزار هکتار زیر پوشش شبکه های مدرن قرار دارد و افق برنامه ۲۰۰ هزار هکتار است.

عبداللهی: ۴۳۲ پروژه آبرسانی روستایی در مازندران نیمه تمام است

مجید عبداللهی در ابتدای صحبت‌هایش بیان داشت: امروز در استان میزان مصرف بیشتر از ذخیره‌سازی است.
وی ادامه داد: ۲۵۲ پروژه نیمه‌تمام در سال ۹۲ وجود داشته است. از این تعداد پروژه ۱۶۰ پروژه در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر نیز ۴۳۲ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد.

عبداللهی با بیان اینکه ۲۳۱ روستا از آب شرب در دو سال گذشته بهره‌مند شدند به خشکسالی در ۱۵ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سطح آب زیرزمینی در استان از ۱۲ لیتر به هفت لیتر و چشمه‌ها از سه لیتر به ۱.۵ لیتر کاهش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه امروزه بیشتر بارش‌ها به‌صورت سیلابی است، افزود: هم استانی‌ها باید بدانند که کمبود آب سراسری است و استان مازندران نیز با این مشکل مواجه هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران وضعیت تأسیسات آب روستایی اشاره کرد و گفت: در روستاهای استان ۵۷۵ حلقه چاه، ۱۴۰۳ دهنه چشمه، ۱۵۰۱۳ شبکه توزیع آب، ۳۷۱ ایستگاه پمپاژ آب در مدار، هفت آزمایشگاه میکروبی،۶ آزمایشگاه فیزیکی شیمیایی و یک آزمایشگاه سیار وجود دارد.

ذاکری: مازندران به دلیل کمبود منابع مالی در حوزه طرح های بهداشتی فاضلاب دچار عقب ماندگی است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: مازندران به دلیل کمبود منابع مالی در حوزه طرح های بهداشتی فاضلاب دچار عقب ماندگی است.

ذبیح الله ذاکری به مشکل کمبود آب در استان اشاره کرد و گفت: بسیاری از استان‌ها به دلیل شرایط اقلیمی استان باور نمی‌کنند که ما با کمبود آب مواجه باشیم این درحالی‌که است که در شهرستان گلوگاه برای در دسترس قرار دادن آب شرب بهداشتی آب‌شیرین‌کن افتتاح‌شده است.

وی بابیان اینکه توزیع آب باکیفیت از مهم‌ترین اولویت‌های ما است، افزود: سال گذشته اعتبارات آب و فاضلاب شهری ۱۳۵ میلیارد تومان بوده است که از این رقم ۵۵ درصد تخصیص پیدا کرد که بیش از ۴۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار هستیم.

ذاکری به مشکلات حوزه فاضلاب اشاره کرد و گفت:استان مازندران به دلیل کمبود منابع مالی در حوزه فاضلاب از گذشته دچار عقب‌ماندگی است که باید برای ارائه خدمات مطلوب به افزایش اعتبارات توجه جدی شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سه تصفیه‌خانه در شهرهای بابل، رامسر و ساری وجود دارد، افزود: برای کاهش استخراج از چاه‌ها باید به سمت استفاده از آب‌های سطحی برویم.

ذاکری بابیان اینکه به‌زودی یک تصفیه‌خانه دیگر در شهر ساری برای جمعیت ۱۰۵ هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: بهره‌مندی ما در استان مازندران در حوزه فاضلاب ۱۳ درصد است این در حالی است که این رقم در کشور ۴۶.۷ درصد است.


ویدئو اختصاصی مازندمجلس از این نشست بزودی از کانال تلگرامی موثق و تمامی شبکه های اجتماعی گروه رسانه ای موثق منتشر خواهد شد

مازندران کمبودآب سد فینسک مدیریت مصرف