برگزیده ها
سهمیه کالای همراه مسافر از مناطق آزاد 305 میلیون دلار شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی ایران سهمیه کل کالای همراه مسافر در دوره 6 ماهه تا پایان شهریور بین مناطق آزاد را 305 میلیون دلار تعیین کرد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دولت در گام دیگری برای حمایت از کالای ایرانی، امسال ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد را سهمیه بندی کرده است، کاری که پارسال با سهمیه بندی پوشاک کلید خورد.
آذرماه پارسال بود که گمرک ایران و شورای عالی مناطق آزاد تفاهم کردند تا با تعیین سهمیه برای هر یک از مناطق آزاد هفتگانه، ورود پوشاک از این طریق به سرزمین اصلی را کنترل کنند.
در این بخشنامه سهمیه مناطق بسته به تعداد مسافران هر منطقه، بعد مسافت آن با سرزمین اصلی و بازار کسب و کار در آنجا تا پایان سال 96 تعیین شد و بیشترین سهمیه به قشم و کیش هر کدام با 20 میلیون دلار اختصاص داشت.
با این حال در سال حمایت از کالای ایرانی، دولت به منظور تحقق شعار سال، گستره این سهمیه بندی را به کالاهای همراه مسافر از مناطق آزاد تسری داد.
هیات وزیران در جلسه نوزدهم فروردین 1397 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد به منظور تعیین سهمیه ورود کالای همراه مسافر و فهرست آن از هر یک از مناطق آزاد تجاری ـ صنفتی به سرزمین اصلی را تصویب کرد.
براین اساس کارگروهی با مسئولیت دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
در این کارگروه مقرر شد برمبنای سهمیه کالای همراه مسافر تخصیص یافته در سال 96 به مناطق آزاد تجاری، سهمیه ای برای 6 ماهه اول سال 97 تعیین و پس از بازدید کارگروه از مناطق آزاد و ارزیابی برمبنای منابع و سطح درآمدی منطقه، نیاز هر منطق براساس ظرفیت های موجود، سطح اشتغال و شواهد رویت شده سهمیه نیمه دوم سال 1397 تعیین شود.
این کارگروه سهمیه کل همراه مسافر در 6 ماهه نخست امسال را 305 میلیون دلار تعیین کرد و بر این اساس سهمیه منطقه آزاد کیش 70 میلیون دلار، منطقه آزاد چابهار 60 میلیون دلار، مناطق آزاد قشم و ارس 50 میلیون دلار، مناطق آزاد انزلی و اروند 30 میلیون دلار و منطقه آزاد ماکو 15 میلیون دلار تعیین شد.
برپایه این گزارش منطقه آزاد قشم با سهمیه 34 میلیون دلار بیشترین سهم پوشاک در بین مناطق آزاد را دارد و کیش با 26 میلیون دلار، ارس با 12 میلیون دلار، انزلی با 10 میلیون دلار، ماکو با 6 میلیون دلار، چابهار با چهار میلیون دلار و اروند با 2 میلیون دلار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
این کارگروه سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه را 500 هزار دلار تعیین کرد.
همچنین در تصمیم دیگری گمرک فهرست کالاهای مسافران ورودی را 21 قلم اعلام کرد که براین اساس ورود دستگاه های برقی و گازی خانکی به غیر از یخچال، فریزر، یخچال فریزر، اجاق گاز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، لوازم خانه داری، ساک و چمدان، البسه، کیف و کفش، مواد غذایی همچون شیرینی و شکلات، لوازم آرایشی و بهداشتی، کامپیوتر، فرش ماشینی، تلفن همراه، اسباب بازی و زیور آلات بدلی به عنوان کالای همراه مسافر مجاز است.
از آنجا که در سال های گذشته نظارت چندانی بر واردات کالای همراه مسافر از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نمی شد، برخی با سوءاستفاده از قانون اقدام به تامین کالاهای واحدهای صنفی خود از این طریق می کردند و با بکارگیری افراد، به طور متناوب کالاهای مصرفی از مبداء مناطق آزاد وارد می کردند.
انتظار می رود با سهمیه بندی و تعیین اقلام کالای مسافر در آینده نزدیک، این رویه واردات نیز سامان گیرد و در سال حمایت از کالایایرانی، یکی دیگر از روزنه های ضربه به تولید داخل بسته شود.
اقتصام**9132*2025

اقتصاد

گمرک

کالای مسافر

مناطق آزاد

دلار مناطق میلیون سهمیه مسافر کالای همراه تعیین ایران منطقه پوشاک سرزمین کارگروه کالاهای اقتصادی امسال جمهوری تجاری واردات اسلامی حمایت انزلی اروند یخچال لوازم دولت صنعت گزارش چابهار فریزر براین منظور بیشترین مسافران ایرانی دارایی قانون دیگری پارسال فهرست برمبنای