برگزیده ها
ضرورت پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم/ الحاق به این کنوانسیون ارتباطی با برجام ندارد

مازندمجلس: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر مزایای پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: ساز و کار الحاق به این کنوانسیون مجزا از موضوع برجام ندارد.

مازندمجلس: علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگویی، در خصوص لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار مجلس قرار گرفت و بنا به پیشنهاد مطرح این لایحه برای دو ماه مسکوت ماند، از سه منظر پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم ضروری است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از منظر کنوانسیون بین‌المللی حقوق معاهدات؛ هر کشوری در الحاق به یک معاهده یا کنوانسیون بین‌المللی می‌تواند حق شرط اعمال یا اعلامیه تفسیری ارایه کند و نظرات و ملاحظات داخلی را در رابطه با مفاد سند اعمال کند.

وی افزود: از سوی دیگر ترتیبات خروج در کنوانسیون مذکور پیش‌بینی شده است؛ ایران با فرض الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم در هر شرایطی که احساس کند اقدامی خلاف منافع ملی جمهوری اسلامی صورت گرفته، می‌تواند طبق ماده 27 از کنوانسیون خارج شود.

نجفی خوشرودی ادامه داد: از منظر دیگر در لایحه کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تروریسم عبارات و تعابیری به کار رفته که به ساز و کارهای داخلی کشور ملحق شونده موکول کرده است، در حقیقت در این کنوانسیون آمده که سازو کارها در صورت لزوم و در صورت اقتضا و وفق شرایط داخلی و غیره انجام گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تعابیر و اصول بنیادین بین‌المللی نیز در این معاهده به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است، اصل برابری حاکمیت‌ها، احترام ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و غیره از جمله موارد است.

نجفی خوشرودی معتقد است: از نظر شرایط سیاسی بین‌المللی نیز دشمنان جمهوری اسلامی و در رأس آنها آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به دنبال بهانه هستند تا ایران را در لیست سیاه قرار دهند و فضای بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی تحریک کنند. لذا در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده و شاهد شکاف بین اروپا و آمریکا هستیم نباید با چنین تصمیماتی مواضع آنها را به یکدیگر نزدیک کنیم تا اجماعی علیه ما ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنین از منظر دیگر 24، 25 خرداد ماه فرصت زمانی تمدید تعلیق قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تمام می‌شود و مسکوت ماندن از نظر بین‌المللی به نوعی عدم الحاق به کنوانسیون تلقی می‌شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم پیوستند، گفت: کشوهایی چون لبنان، سوریه و روسیه به این کنوانسیون پیوستند و جمهوری اسلامی که در صف مبارزه به تروریسم است باید از فرصت و شرایط برای توسعه کشور استفاده کند. لذا همانگونه که امنیت ملی در کشور اعمال می‌شود باید شرایط اقتصادی داخلی هم مورد نظر و توجه قرار گیرد.

نجفی خوشرودی با بیان اینکه شرایط صادرات، وضعیت پولی و مالی بین‌المللی و مراودات اقتصادی بر اقتصاد داخل فشار می‌آورد بنابراین با تدبیر باید از این ساز و کارها استفاده شود، تاکید کرد: ایران در سطح دنیا نقش پررنگی در مقابله و مبارزه با تروریسم دارد لذا در قبال هزینه‌های بسیار باید منفعتی را هم کسب کنیم. نقش ایران در مبازره با داعش و تروریسم بسیار در منطقه تاثیرگذار بوده است، در چنین شرایطی بهتر است به جای بهانه دادن به دیگران از منافع حاصله استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: الحاق به کنوانسیون ارتباطی با برجام ندارد، برجام از سوی آمریکایی‌ها نقض شده و مسئولیت نقض عهد با خود آنها است زیرا نقض وفای عهد، نقض حقوق بین‌الملل و نقض منشور سازمان ملل متحد صورت گرفته است، بنابرای ایران در مورد برجام بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب باید عمل کند، لذا این دو موضوع ساز و کار جداگانه‌ای دارند.

ضرورت پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم/ الحاق به این کنوانسیون ارتباطی با برجام ندارد