برگزیده ها
وعده بی‌نتیجه ایجاد گروه سینمایی کودک/ شورایی که خروجی ندارد

مازندمجلس: فعالیت شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان در بنیاد فارابی در این سال ها تاثیری بر سینما نداشته و همچنین وعده راه اندازی گروه سینمایی کودک و نوجوان هم بی نتیجه مانده است.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مهرماه سال گذشته بود که بنیاد سینمایی فارابی از راه اندازی سه شورای «سینمای مقاومت»، «اجتماعی» و «معناگرا» خبر داد که این شوراها در این مدت با تشکیل چند جلسه به فعالیت پرداخته اند.

پس از راه اندازی این شوراها، بنیاد سینمایی فارابی از چندی پیش با ارایه گزارش هایی خروجی این شوراها را ارایه داد اما نکته ای که وجود دارد این است که شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان که از قدیمی ترین شوراهای بنیاد سینمایی فارابی است مدت ها است که هیچ گزارشی از عملکرد خود ارایه نداده است و در این مدت هم نه در حوزه تولید و نه در پخش و اکران اتفاق مثبتی برای سینمای کودک و نوجوان نیفتاده است.

نکته دیگر این است که این بنیاد متولی برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان است و هر ساله تنها به برگزاری این جشنواره به صورت نمادین می پردازد چراکه بسیاری از برگزیدگان این جشنواره پس از پایان آن، مورد حمایت این بنیاد قرار نمی گیرند و حتی در اکران هم دچار مشکل می شوند و این موضوع انفعال دولت در بخش سینما کودک و نوجوان را نشان می دهد.

بسیاری از صاحبان آثار کودک از تولید و نحوه اکران آثارشان ناراضی هستند و بارها از نهادهای مختلف به ویژه بنیاد سینمایی طلب استمداد کرده اند چراکه این آثار پس از تولید یا رها می شوند و یا اکران آنها به گونه ای است که مخاطبان از اکران این آثار خبردار نمی شوند و تبلیغات مناسبی هم برای این فیلم ها صورت نمی گیرد در حالی که حتی سرمایه گذار برخی از همین آثار بنیاد سینمایی فارابی است که با دادن وام هایی باعث ساخته شدن این فیلم ها شده است.

نکته دیگر این است که در اردیبهشت ماه سال گذشته علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با ژان کریستف بوبیا مدیر خاورمیانه و کشورهای آفریقایی شرکت «یونی فرنس» فرانسه در محل این بنیاد دیدار و گفتگو کرد که در این دیدار تابش با اشاره به ظرفیت گروه «هنر و تجربه» گفت: در ادامه این روند، گروه «سینمای کودک و نوجوان» نیز راه اندازی خواهد شد و بخش عمده ای از تولیدات سینمای ایران در این بخش به نمایش درخواهد آمد و درصدی نیز به نمایش فیلم های رئال و انیمیشن خارجی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان اختصاص می یابد.

اما این اظهارات خیلی زود و در حاشیه برگزاری سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در نشست محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی رد شد و وی گسترش و بهبود وضعیت سینماهای کشور را راه حل این موضوع دانست. این موضوع نشان می دهد که جلسات این بنیاد جامه عمل به خود نمی پوشاند و تنها در حد دادن وعده باقی می ماند.

سینمای کودک در این چند ساله با مشکلات عدیده ای رو به رو است؛ مشکلاتی که صاحبان آثار آنها را به گوش متولیان این امر رسانده اند اما همچنان بی نتیجه باقی مانده است از همین رو به نظر می رسد در فاصله چند ماه مانده به برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بهتر است گزارشی از آنچه که در شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان اتفاق افتاده است ارایه شود تا نقش این بازوی اجرایی سازمان سینمایی در چرخه فعالیت‌های سینمایی واضح‌تر شود.

مهر
بنیاد سینمایی سینمای نوجوان فارابی اکران جشنواره برگزاری ارایه شوراها موضوع کودکان نوجوانان اندازی تولید شورای دیدار بسیاری مانده اصفهان نمایش صاحبان گزارشی گزارش خروجی گذشته راهبری اتفاق سیاستگذاری چراکه