برگزیده ها
«شهرزاد» به آخر خط رسید

مازندمجلس: کارگردان سریال «شهرزاد» ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک امکان ساخت فصل چهارم این مجموعه فراهم شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مجموعه تلویزیونی «شهرزاد» که می‌توان آن را پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین سریال نمایش خانگی ایران دانست این هفته با توزیع قسمت پایانی فصل سوم به پایان رسید.

سریال « شهرزاد» به کارگردانی «حسن فتحی» و بازی «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی»، «علی نصیریان» و «مصطفی زمانی» یک سریال درام تاریخی عاشقانه است

حسن فتحی کارگردان سریال شهرزاد در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود به مناسبت پایان این سریال متنی منتشر کرده است درخصوص ادامه این سریال و ساخت فصل چهارم ابراز امیدواری کرد. وی در بخشی از آن نوشته است: «سه فصل سریال شهرزاد به پایان رسید ، وامید است در آینده ای نزدیک امکان ساخت فصل چهارم آن که در آن شاهد بازگشت مجدد قباد وشهرزاد و فرهاد به متن قصه خواهیم بود ، فراهم گردد !»

فتحی به برخی مشکلات و موتنع موجود برسر راه ساخت این مجموعه اشاره کرد و گفت: «سریال شهرزاد برای مخاطبانش، ماجرای تراژیک و آمیخته با تخیل «عشق و سیاست و پول» در ایران دهه سی شمسی بود ، و برای من و همکارانم تجربه ای دشوار و طاقت فرسا در دهه نود شمسی ! ساخت و ساز سریال شهرزاد در طی این پنج سال ، کلکسیونی از آزمون های رنگارنگ برای هنر و هنرمندی شد که می خواهد بیافریند، مستقل بماند و اخلاقی عمل کند؛ آزمون هایی که عبارت باشند از تلاش برای پیدا کردن نسبت میان هنر از یک سو ، و سه گانه «سرمایه، سیاست روز، افکار عمومی» از سوی دیگر .

حفط تعادل برای یک فیلمساز در خلق و تولید یک اثر هنری، التزام به این نکات است و متأسفانه چنین التزامی در جامعه ما همواره در معرض تهدید و تردید قرار میگیرد : تردیدی میان منافع خود و دیگری؛ میان اخلاق و مصلحت؛ میان استقلال و میل سیاست به دخالت؛ میان منطق سرمایه و جنس هنر؛ میان افکار عمومی و نقد آن.

چه باید می کردیم؟ تن می دادیم به شایعه و شبهه و بازار داغ جو سازی و کار را تعطیل میکردیم؟ افکار عمومی بسرعت بازیچه دست متولیان ثروت و منطق قدرت نشود

این تعادل های ضروری و الزامی متاسفانه از همان فصل اول سریال بواسطه ضرب و زور رسانه ای برخی سلیقه ها در معرض آسیب و تهدید قرا گرفت :

در تمام مدت من سعی کردم تا به یاری همکارانم ، این تنش ها و حاشیه ها را که گاه به افکار عمومی ربط پیدا می کرد و گاه به سیاست های رسمی و متولیان رسمی تاریخ معاصر و قرائت های مسلط از تاریخ، نادیده گرفته و کار را به انجام برسانم و البته استقبال عمومیِ مخاطبانِ متنوع و متعلق به اقشار مختلف در داخل و خارج کشور ، پشت و پناه و نقطه اتکای محکمی شد برای تداوم کار. فصل اول سریال شهرزاد با اعتماد، همدلی و امیدی که برانگیخت پاداش خود را گرفت .

اما همزمان با از سر گیری فصول بعدی سریال، اثری که مباهات می کرد به اعتمادی که در میان مردم برانگیخته بود ، ناگهان در معرض اتهام قرار گرفت. این بار شایعه شبهات مالی بحران ایجاد کرد.

باید جواب می دادیم : سرمایه از کجا آمده است؟ از متولی قانون تا فعال مدنی، از چپ و از راست، از رومی روم تا زنگی زنگ، ارکستر وار، هماهنگ و پر سر و صدا و گسترده ، منابع مالی این سریال را که مستقل بود و خارج از نهاد صدا و سیما پخش می شد به پرسش گرفت و این بار با وارد آوردن اتهام پولشویی و اختلاس ، همه اعتماد عمومی را نشانه رفت !

صد البته نقطه قوت هنرمند ، استقلال اوست و برای او همیشه این ترس و تردید وجود داردکه مبادا بازیچه دست متولیان سرمایه و قدرت های موازی پشت پرده قرار گیرید. هنرمند دلگرم است به اعتماد مردم و نمی تواند فقط به منافع مادی خود بیندیشد و طبیعی است که باید بداند با کمک چه سرمایه ای می تواند خلق را ممکن سازد .»

کارگردان شهرزاد در پایان نوشت: «من در طی سالهای حضور در این عرصه ، تنها به یمن همین اعتماد به مردم ، اعتماد به روشنگری زمان ، و صبوری بوده است که از پا نیفتاده ام و مرارتها را تاب آورده ام .و اکنون در کلام آخر ، به نیابت از سوی یک به یک همکارانم ، قدران قدرشناسی وحسن توجه مردم عزیزی هستم که سریال شهرزاد را برغم همه نقصانها و کاستیهای آن مورد حمایت و اعتماد خود قرار دادند.»

شهرزاد مجموعه‌ای نمایشی که فصل اول آن در سال ۱۳۹۴ در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن در سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت پخش شد. همچنین فصل سوم این سریال هم در ۱۶ قسمت در زمستان ۱۳۹۶ آغاز شده و این هفته به پایان رسید. علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار بازیگران نقش‌های اصلی این مجموعه هستند.

پانا
سریال شهرزاد اعتماد سرمایه پایان عمومی سیاست افکار همکارانم مجموعه متولیان تاریخ بازیچه دادیم شایعه البته اتهام پخش ایران تواند هنرمند استقلال تردید نصیریان آزمون چهارم کارگردان زمانی مستقل حسینی تهدید مصطفی تعادل ترانه علیدوستی منافع