برگزیده ها
اتمام ساخت عروسک‌های «اُپرای عشق» تا شهریور ماه/ عروسک نمایشی چگونه ساخته می‌شود

مازندمجلس: مدیر کارگاه ساخت عروسک‌های «اُپرای عشق» گفت: برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند کار عروسکی سهل و آسان به دست می‌آید و به اجرا می‌رسد، این کار بسیار زمان‌بر و پرهزینه‌تر از یک تئاتری است که با بازیگر انسانی به صحنه می‌رود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مریم اقبالی بازی‌دهنده‌ پیشکسوت گروه تئاتر عروسکی «آران» که از سال 81 همزمان با تاسیس این گروه دنیای عروسک‌ها با آن همراه بوده است، دستیار کارگردان و سرپرست کارگاه ساخت عروسک‌های تئاتر آران نیز محسوب می‌شود. او و گروهش این روزها مشغول ساخت عروسک‌های «اُپرای عشق» به کارگردانی بهروز غریب‌پور هستند که قرار است پاییز امسال به صحنه برود.

اقبالی درباره پروژه ساخت عروسک‌های اُپرای عشق که درباره شیخ صنعان اجرا خواهد شد، به خبرنگار فارس گفت: شروع فعالیت کارگاه ساخت اپرای عشق از یک ماه و نیم پیش بود. کار با مدلینگ شخصیت‌ها توسط علی پاکدست آغاز می‌شود و سپس بهروز غریب‌پور به عنوان مدیریت پروژه بر آن صحه می‌گذارند.

وی در ادامه افزود: البته دیگر طراحی‌ها روی کاغذ صورت نمی‌گیرد بلکه مستقیم و سه بعدی است، بعد از آن که حجم‌ها برای شخصیت‌ها تأیید شد، کار به مراحل بعدی قالب‌گیری و ریخته‌گری توسط علی ابوالخیریان می‌رسد و این سیر ادامه پیدا می‌کند و به طراحی لباس مرضیه نادری و خیاطی صدیقه قلی پور و ... می‌رسد. در نهایت یک تیم تقریبا ده ـ دوازده نفره در این کارگاه فعال هستند.

اقبالی با بیان اینکه پروژه ساخت عروسک تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت، گفت: بهروز غریب پور تصمیم دارد کار را آذر ماه به صحنه ببرند.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال ساخت چند عروسک برای اپرای عشق هستند، گفت: تعداد دقیق که نمی‌توانم بگویم به این علت که ممکن است کم و زیاد شوند اما شخصیتی همچون شخصیت شیخ صنعان که واحد است و محور کار قرار دارد، برای آن چهار عروسک در نظر گرفته شده است، یعنی چون شیخ صنعان در موقعیت های مختلف قرار می‌گیرد این کاراکتر باید با لباس‌ها و شرایط مختلف و حالات متنوع تکرار شود و چند مدل از آن داشته باشیم.

مسئول ساخت پروژه عروسک‌های تئاتر آران اظهار داشت: البته خیلی از این مسائل معجزه‌های کار هستند که باید محفوظ بماند و روی صحنه مردم را دچار شگفتی کنند. خود اپرای خیام دارای دو عروسک بود که در برخی صحنه‌ها اینها روبه روی هم قرار می‌گرفتند و مردم تصور می‌کردند که خیام در آینه خود را نگاه می‌کند درحالیکه دو عروسک برای آن ساخته شده بود و در صحنه‌های دیگری تماشاگر متوجه می‌شد که دو عروسک وجود دارد و شگفت‌زده می‌شد.

اقبالی همچنین افزود: بنابراین نزدیک به هشتاد تا نود عروسک برای کار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به وجود تیم‌های کمک کننده برای ساخت عروسک‌ها گفت: به طور مثال ما تیمی داریم که کارهای نجاری ما را انجام می‌دهند شاید اینها در تیم کارگاه ساخت محسوب نشوند یا تیمی داریم که تنها ریش و سبیل و موهای عروسک‌ها را می‌بافند اینها همه مکمل ما هستند هر چند حضورشان در تالار فردوسی نیست اما تیم را یاری می‌کنند برای همین این کار خیلی وسیع است و اینطور نیست که فقط همین دوازده نفر باشند همانطور که کل پروژه بیش از صد نفر از گروه موسیقی، عروسک سازی، نوازنده، لباس و ... که هر کدام شعب مختلفی دارند، فعال هستند.

اقبالی در ادامه یادآور شد: ما وقتی به کارگاه می‌آییم هر روز از صبح تا عصر فعالیت داریم حتی یک زمانی روزهای تعطیل هم با تالار هماهنگ می‌کنیم و فعال هستیم دیگر نزدیکی‌های تمرین و آماده سازی کار این زمان خیلی فشرده می‌شود و گاهی شب‌ها تا ساعت ۱۰ و ۱۱ هم فعال هستیم تا به زمان بندی کار برسیم. البته در طول همه این سالها و پروژه‌هایی که داشتیم خوشبختانه همه چیز روی نظم و قاعده پیش رفته و به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه تیم ساخت عروسک‌ها یک تعداد اعضای ثابت و بقیه متغیر هستند، گفت: البته تمام بچه‌هایی که الان در کارگاه ساخت هستند از بچه‌های گروه آران یا کلاس‌های آموزشی ما هستند، یک تعداد هم متغیر هستند و بنا به خروجی کار تغییر میکنند.

این عروسک ساز و مدیر کارگاه ساخت عروسک اظهار داشت: در یک نمایش عروسکی شخصیت‌ها عروسک‌ها هستند و اول باید آنها ساخته شوند و بعد روی صحنه بروند درحالیکه بازیگر حی و حاضر هست و فقط تمرین است که تمرین در نمایش عروسکی هم وجود دارد اما در نمایش عروسکی پروسه خلق شخصیت‌ها چیزی است که در تئاتر برای بازیگران وجود ندارد، برای همین پروسه زمان برتر و هزینه برتر است برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند تئاتر عروسکی آسان به دست می‌آید اصلا اینطور نیست.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت عروسک‌ها خیلی زیاد است، افزود: ما همیشه یک نگاه سهل الوصول به این قضیه داریم و می گوییم عروسک است دیگر انگار خاله بازی است! درحالیکه پروژه‌ها بهروز غریب پور ثابت کرده که نمایش عروسکی آسان به دست نمی‌آید به همین دلیل هم ارزشمند و تأثیرگذار برای جامعه عام و خاص است.

به گزارش فارس، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان و سرپرست گروه اُپرای عروسکی آران که در سال 97 تلاش دارد «اپرای عشق» را به صحنه تالار فردوسی ببرد، در این زمینه ایده‌های خلاقانه و جالبی را دارد که از جمله آنها فراخوان انتخاب همخوان و نوازنده مناسب برای این اپراست.

اُپرای عروسکی عشق که درباره بخشی از داستان‌های زندگی شیخ فریدالدین عطار در حال طراحی است، این روزها اما مراحل انتخاب صدا، نوازنده و طراحی لباس و عروسک را می‌گذارد.
عروسک عروسکی کارگاه عروسک‌ها تئاتر پروژه عروسک‌های اقبالی بهروز اُپرای ادامه البته اپرای شخصیت‌ها داریم نمایش نوازنده تمرین تالار طراحی تعداد اینکه درحالیکه اینها افزود ساخته صنعان درباره اینطور فردوسی کارگردان سرپرست گزارش هستیم شهریور پروسه می‌شد متغیر روزها دوازده می‌کند می‌رسد مراحل غریب‌پور گرفته فعالیت اظهار مختلف محسوب