برگزیده ها
رشد قیمت مسکن، حباب یا واقعیت؟

مازندمجلس: مشهد- ایرنا- کارشناسان بخش مسکن بر این باورند که به دلایل مختلف ریشه دار در شرایط روانی و تجاری بازا،ر قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون رشدی فراتر از پیش بینیهای سالانه داشته و مرز بین حباب یا واقعی بودن آن مشخص نیست.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، گفته می شود گرانی کالاهای مختلف ظرف چند ماه اخیر ناشی از نوسانات قیمت ارز و همچنین جو روانی که ریشه در نگرانیها در سطح تقاضا دارد تاثیر قابل ملاحظه ای بر قیمت مسکن گذاشته و قیمت آن را در بازار مسکن که پیش از این راکد بود افزایش داده است.
کارشناسان می گویند رونق بازار و افزایش قیمت مسکن در کلانشهرها ناشی از دو شاخص افزایش حجم ساخت و ساز و حجم معاملات مسکن است اما در صورتی که هیچیک از این دو شاخص دچار تحول نشده باشد رشد قیمت حبابی و غیرواقعی خواهد بود.
شهردار مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش صدور پروانه های ساختمانی در این شهر به عنوان یکی از شاخصهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن اشاره و بیان کرد: شیوه نامه جدید تبصره 2 ماده 24 آئین‌ نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که اواخر پارسال از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد باعث افزایش قابل توجه صدور پروانه های ساختمانی طی یک ماه گذشته در مشهد شده است.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: اردیبهشت ماه امسال در مجموع برای ساخت یک میلیون و 300 هزار مترمربع ساختمان در مشهد پروانه صادر شد در حالی که در طول پارسال دو میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در این شهر صادر شده بود.
وی ادامه داد: تاکنون انتخاب مهندس ناظر در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان بود اما بر اساس شیوه نامه جدید انتخاب مهندس ناظر ساختمان به کارفرما و مردم محول شده است.
این در حالی است که دبیر انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رشد قیمت مسکن را حبابی توصیف و بیان کرد: با توجه به جو روانی بازار در نتیجه گرانی و نوسانات قیمت ارز قیمت مصالح ساختمانی به نحو حباب گونه ای افزایش یافته است.
نعمت الله ظریف افزود: به عنوان مثال قیمت مصالح اولیه ساختمان نظیر آهن و میلگرد چون از طریق بورس خریداری می شود و بورس نیز تحت تاثیر نرخ ارز می باشد افزایش یافته بطوری که قیمت میلگرد آهن از ابتدای امسال تاکنون 40 درصد رشد کرده و سایر مصالح اصلی ساختمان نیز متاثر از جو روانی بازار رشد قیمت داشته اند.
وی ادامه داد: رشد قیمت مصالح ساختمانی بر روی قیمت تاسیسات و در نهایت بر روی قیمت مسکن اثر می گذارد لذا نرخ ساختمانهای نوساز در مشهد در طول دو ماه گذشته افزایش داشته است. از سوی دیگر افزایش تقاضا نیز بر قیمت مسکن در برخی نقاط افزوده است.
دبیر انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی گفت: همچنین دیگر از نیمه دوم سال 1396 تاکنون قیمت زمین در مشهد 2.5 برابر شده و تقریبا 250 درصد رشد کرده و این مهم بر قیمت مسکن نوساز تاثیر گذاشته است. قیمت مسکن در مشهد بین 20 تا 30 درصد رشد قیمتی داشته است.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل قیمت مسکن را می توان رشد تقاضا در این حوزه دانست زیرا پارسال دولت نرخ سود سپرده ها را کاهش داد و این باعث شد مردم سرمایه های سرگردان خود را به جای سپرده گذاری در بانک در بخشهایی مانند مسکن سرمایه گذاری کنند و همین باعث رشد قیمت ساختمان شد.
ظریف ادامه داد: همه دلایل ذکر شده باعث افزایش غیرواقعی و خارج از ضابطه قیمت مسکن شده است و این مساله به تدریج رکود در بازار مسکن را به دلیل کاهش توان خرید مردم تشدید می کند و بهای اجاره مسکن را افزایش می دهد.

* کاهش معاملات مسکن در مشهد
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آمار معاملات مسکن ظرف دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در این کلانشهر چهار درصد کاهش داشته است.
علی مرادزاده به پنج هزار و 700 جواز کسب معتبر در حوزه مشاوران املاک در مشهد اشاره و بیان کرد: همچنین به دلیل رکود در بازار روزانه بطور متوسط پنج نفر از مشاوران معاملات املاک در مشهد با مراجعه به این اتحادیه تقاضای ابطال جواز کسب خود را دارند.
وی به رشد قیمت مسکن طی چند ماه اخیر نیز اشاره و بیان کرد: اقدام دولت مبنی بر پرداخت تسهیلات 120 میلیون تومانی به زوجین باعث شده آنان از خرید آپارتمانهای نوساز و وامدار استقبال کنند و این امر در مجموع باعث رشد 15 تا 24 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق شده است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد میانگین رشد قیمت میکن را هفت درصد برآورد و بیان کرد: افزایش قیمت مسکن باعث کاهش معاملات و تشدید رکود در بازار می شود بطوری که قبل از گرانی مسکن خریداران در معاملات پیمان می شکستند و معامله را بر هم می زدند اما با گران شدن قیمت مسکن، فروشندگان در معاملات پیمان شکنی می کنند و می خواهند به بالاترین قیمت خانه های خود را بفروشند.
وی اضافه کرد: با این حال پیش بینی می شود قیمت مسکن از حالت حباب گونه خارج شود تا بازار به آرامش برسد و بتوان معاملات مسکن را به صورت واقعی و صحیح انجام داد.

* رشد 15 تا 35 درصدی قیمت مسکن
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در نتیجه رشد نرخ مصالح ساختمانی قیمت مسکن در مشهد و این استان طی یک سال اخیر بین 15 تا 35 درصد رشد داشته است.
رضا نوروزی افزود: از سوی دیگر از زمانی که سود تسهیلات سپرده گذاری در بانکها کاهش یافته مردم دیگر سپرده گذاری نمی کنند لذا سرمایه ها به سمتی سوق پیدا کرد که سود بیشتری داشت.
وی ادامه داد: در این شرایط عده ای از سرمایه داران به سمت ساخت و ساز رفتند و همین امر منجر به افزایش قیمت مسکن و صدور پروانه های ساختمانی شد. این نشان می دهد که از پارسال تاکنون قدری سرمایه گذاری در بخش مسکن در مشهد افزایش یافته است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: دولت در تلاش برای خانه دار کردن مردم است و از طرق مختلف به منظور تسهیل شرایط و فراهم کردن زمینه خرید تلاش کرده که از جمله تلاشهای دولت پرداخت تسهیلات بانکی برای تامین مسکن جوانان بود.
وی افزود: در این طرح از محل صندوق مسکن یکم در بانک مسکن یک میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات با دوره بازپرداخت 15 ساله به جوانان پرداخت می شود که دولت اخیر افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات به منظور تعدیل اقساط ماهانه آن را در دستور کار قرار داده است.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 در سطح استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی یک میلیون 863 هزار و 763 واحد مسکونی وجود دارد که 683 هزار و 400 واحد آن آپارتمانی است. جمعیت بیشتر خانوارهای ساکن در خراسان رضوی چهار نفره است. پس از مشهد شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام به ترتیب بیشترین جمعیت و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت را در خراسان رضوی دارند.
7489/1858

اقتصاد

بازار

مسكن

مشهد

مسکن افزایش ساختمان بازار معاملات خراسان ساختمانی میلیون مصالح پارسال پروانه گذاری سرمایه افزود ایرنا تسهیلات دولت تاکنون ادامه یافته سپرده مشاوران املاک خبرنگار پرداخت نوساز شهرسازی تقاضا تاثیر اشاره جمعیت اتحادیه گرانی روانی امسال همچنین دارند ظریف جوانان شرایط اداره پیمان درصدی استان منظور بازپرداخت انجمن عنوان مهندسی گذشته غیرواقعی حبابی مختلف نوسانات گذاشته مجموع مترمربع میلگرد بطوری دلایل نتیجه سازان مهندس انبوه تشدید