برگزیده ها
نقدپذیری سکه های پیش فروش شده، بازار سرمایه را گسترش می دهد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نقد پذیری گواهی سکه های پیش فروش شده، ضمن کمک به آرامش بازار سبب گسترش بازار سرمایه نیز می شود.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «پیمان قربانی» روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در شرایط حساس کنونی که در جنگ اقتصادی به سر می بریم لازم است حمایت لازم را از پول ملی و تولید ملی داشته باشیم.
وی افزود: یکی از محورهای جنگ اقتصادی این است که سرمایه ها به سمت طلا و ارز برود و این بازی بر اقتصاد اثر منفی دارد؛ بنابراین به هموطنان توصیه می کنیم سرمایه خود را در بخش های مولد اقتصاد هدایت کنند تا ضمن دفاع از سرمایه خود، تولید و اشتغال رونق یابد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: انتشار خبر صدور گواهی سپرده سکه اثر مثبتی بر بازار سکه و طلا داشت و در روز پنجشنبه گذشته افت پنج درصدی را در حوزه سکه داشتیم در حالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته بود.
عضو هیات عامل بانک مرکزی در ادامه به تبیین ابعاد سیاست جدید این نهاد برای بازار سکه پرداخت و توضیح داد: پارسال بانک مرکزی پیش فروش سکه را کلید زد که در سه مرحله انجام شد.
وی افزود: در مرحله سوم که اوایل امسال انجام شد، پیش فروش ها در سر رسیدهای یک ماهه تا 2 ساله انجام شد که تاکنون سررسید های یک ماهه به بازار عرضه شده است.
قربانی اظهار داشت: بانک مرکزی نسبت به پیش فروش و اینکه هر کسی که پیش خرید کرده، سر موعد سکه خود را دریافت کند، متعهد است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: با وجود عرضه 800 هزار سکه به بازار، باز هم التهاباتی را دیدیم.
وی افزود: 10.8 هزار میلیارد تومان در قالب پیش فروش سکه از بازار جمع آوری شد که 6 درصد پایه پولی سال 95 و 5.1 درصد پایه پولی سال 96 صحیح است.
قربانی اظهار داشت: در برنامه جدید، امکان نقدپذیری سکه های پیش فروش شده در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: با این روش، سرمایه گذار پیش از سررسید، متناسب با زمان باقیمانده آن را در بورس عرضه کند و به سرمایه اش دست یابد.
به گفته قربانی، نقدپذیر کردن گواهی سکه سبب می شود 7.6 میلیون سکه ای که فروخته شده، در عمل وارد بازار شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: دریافت سکه فیزیکی و نگهداری آن در خانه ریسک پذیر است بنابراین امکان فراهم شده این است که ما با درک ماهیت علاقه افراد به سرمایه گذاری در سکه، اوراقی را به خریدار می دهیم که زودتر سرمایه خود را نقد کند.
وی افزود: آنهایی که سکه آنها سررسید نشده، می توانند گواهی خود را در بورس عرضه کنند؛ این گواهی ها صد درصد حکم سکه را دارد و دارندگان آن در عمل سکه در دست دارند و در سررسید خود، آن را دریافت خواهند کرد.
قربانی افزود: پیشتر درباره نقدپذیر کردن اوراق سخاب نیز وزارت اقتصاد همکاری کردیم و این تجربه دوم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در تعمیق بخشی به بازار سکه است.
وی تاکید کرد: زمان آغاز صدور گواهی های پیش فروش سکه در آینده نزدیک اعلام می شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ابراز امیداوری کرد که اجرایی شدن این طرح، به التهاب زدایی در بازار کمک کند.
وی به مردم توصیه کرد سرمایه های خود را برای کمک به تولید و اشتغال ملی به کار گیرند.
اقتصام**2025*9132** 2023

اقتصاد

گواهی سپرده سکه

قربانی بانک مرکزی

گواهی سپرده سکه

مرکزی بازار سرمایه افزود اقتصادی گواهی قربانی معاون اقتصاد سررسید سپرده دریافت تولید اظهار التهاب وزارت امکان نقدپذیر بنابراین نقدپذیری توصیه اشتغال ادامه مرحله