برگزیده ها
طرح اکران رمضان ۹۷ شکست خورد/ باز هم پای تلویزیون در میان است

مازندمجلس: طرح اکران رمضان که در چند سال گذشته با اقبال نسبی مواجه شده بود، به گفته سینماداران امسال با شکست مواجه شد که مهم ترین دلیل آن فراهم نشدن زیرساخت های آن بود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ؛ چند سالی است که در ماه مبارک رمضان طرح ویژه اکران رمضان به منظور کاهش افت فروش فیلم ها در سینماها اجرا می شود؛ طرحی که باعث می شود صاحبان آثار با وجود اینکه معتقدند مخاطبان چندان اقبالی به رفتن به سینما در این ماه ندارند ولی آثارشان را به نمایش بگذارند.

این طرح در سال های گذاشته با استقبال مواجه شد و آثار توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند برای مثال سال گذشته «نهنگ عنبر ۲» با اکران ماه مبارک رمضان به فروشی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان دست پیدا کرد اما امسال این طرح به گفته سینماداران با شکست مواجه شده به طوری که برخی از سینماها ضمن داشتن افت فروش، افت مخاطب هم نسبت به ایام مشابه در سال گذشته داشته اند.

در حالی که در سال های قبل رسانه ملی یکی از محرک های اصلی اجرای این طرح بود، اما امسال کمکی به این طرح نکرد و به گفته سینماداران آنها را تنها گذاشت. این امر باعث شد مردم از اجرای این طرح آگاهی نیافتند و از آن استقبال نکردند که نتیجه ای جز ضرر برای سینماداران و سینماگران نداشت.

با چهار سینمادار از جمله حسین کشاری مدیر سینما استقلال، محمد قاصداشرفی مدیر سینما ماندانا و رییس انجمن سینماداران، علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش و رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره دلایل ناموفق بودن این طرح به گفتگو نشستیم.

حسین کشاری مدیر سینما استقلال با اعلام اینکه سال گذشته میزان فروش آثار در این طرح نسبت به امسال بهتر بود به خبرنگار مهر گفت: می دانم اکثر سینماداران امسال نسبت به فروش اکران ماه رمضان ناراضی بودند، البته شاید شرایط در پردیس ها بهتر باشد چون پردیس ها می توانستند چند فیلم به نمایش بگذارند و مخاطب بیشتری جذب کنند اما سینماهایی مثل استقلال که تنها حق نمایش یک فیلم دارند با فروش خوبی مواجه نشدند و ما افت فروش داشتیم.

وی افزود: به ویژه در زمان های بعد از افطار که تا پاسی از شب سانس داشتیم این استقبال بسیار ضعیف بود ولی بر خلاف سانس های نیمه شب، این استقبال در روزهایی که قیمت بلیت نیم بها بود خوب بود در حالی که در سال های گذشته در بازه زمانی بعد از افطار شاهد فروش خوب آثار بودیم.

کشاری در تحلیل اتفاق رمضان امسال عنوان کرد: در این ماجرا کیفیت فیلم ها هم تاثیرگذار است البته شاید امسال مشغولیت های مردم زیاد بود و پخش سریال ها هم مانع از استقبال از سینماها شد. به هر حال همه این موارد دست به دست هم دادند و باعث شدند سینماها با فروش خوبی در این ایام مواجه نشوند به طوری که بسیاری از همکاران سینمادار اذعان داشتند فروششان نسبت به سال گذشته ضعیف تر بوده است. در سال های گذشته در چنین ایامی حداقل یک فیلم وجود داشت که با استقبال بسیار خوبی مواجه می شد اما امسال چنین فیلمی وجود نداشت.

مدیر سینما استقلال با اشاره به دلایل شکست این طرح گفت: یکی از دلایل این امر نبود تبلیغات خوب بود. در چند سال قبل تلویزیون به طور مرتب به تبلیغ آثار می پرداخت و حتی با زیرنویس اعلام می کرد که در چه ساعت هایی چه فیلم هایی روی پرده می روند و ضمن اینکه اعلام می کرد بلیت ها به صورت نیم بها ارایه می شوند اما من امسال چندان ندیدم که تلویزیون این کارها را بکند و حتی بگوید که در ماه رمضان روزها بلیت ها نیم بها است. ما در روزهای سه شنبه که مردم می دانستند بلیت ها نیم بها ارایه می شود، استقبال خوبی داشتیم و سانس ها شلوغ بود به طوری که سه شنبه ها پنج برابر روزهای دیگر در ایام ماه رمضان فروش داشتیم.

این سینمادار اظهار کرد: من با بسیاری از مخاطبان مقابل درِ سینما صحبت می کردم و شخصا به آنها می گفتم که در ایام ماه مبارک همه روزه تا پیش از افطار بلیت ها نیم بها است اما آنها از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کردند. این نشان می دهد که اگر تبلیغ مناسبی صورت می گرفت این روند بهتر می شد. هرچند سینماها خودشان در فضای مجازی دست به تبلیغ می زنند اما قطعا این موضوع با تبلیغ در صدا و سیما برابر نیست. برای مثال در یک سالی تبلیغات در رسانه های رسمی داخلی و خارجی بسیار زیاد بود که منجر به یک فروش فوق العاده شد. حالا که ما آن رسانه های خارجی را نمی خواهیم رسانه های داخلی به ویژه تلویزیون می توانست جایگزین این موضوع شود و اطلاع رسانی کند که این کار را نکرد.

اگر تلویزیون به کمک سینما می آمد این فروش چند برابر می شد اما متاسفانه این طرح امسال شکست خوردوی درباره افزایش قیمت بلیت ها گفت: به نظرم این موضوع چندان روی فروش فیلم ها تاثیری نداشت چراکه سهم زیادی از این موضوع بر عهده تبلیغات بود به همین ترتیب اگر تلویزیون به کمک سینما می آمد این فروش چند برابر می شد اما متاسفانه این طرح امسال شکست خورد.

کشاری در پایان عنوان کرد: به نظرم مسئولان سازمان سینمایی برای سال بعد باید یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان برنامه ریزی انجام دهند تا تلویزیون و رسانه های دیگر با تبلیغات سبب آگاهی مردم درباره این طرح شوند.

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر پردیس سینمایی ماندانا نیز درباره این طرح به خبرنگار مهر گفت: این طرح امسال با شکست مواجه شد و فیلم ها اصلا با استقبال خوبی مواجه نشدند. در چند روز اول ماه مبارک رمضان فروش آثار خوب بود اما به تدریج این روند ضعیف و متوقف شد که این موضوع دلایلی مختلفی داشت برای مثال مقارن شدن امتحانات دانشجویان با این ایام، وجود ایام سوگواری و تعطیلات، نبود فیلم جدید و تبلیغات ضعیف و .. باعث این امر شد و توقع ما برآورده نشد.

وی افزود: ما هر سال در ماه رمضان تلاش می کردیم تا صاحبان آثار را قانع کنیم که ریسک کنند و فیلم هایشان را در این بازه زمانی به نمایش بگذارند و برای آنها امتیازات ویژه در نظر می گرفتیم برای مثال روزهایی که یک فیلم در ماه مبارک رمضان به نمایش گذاشته می شد جزو کف فروش آن حساب نمی کردیم اما امسال در این بازه زمانی فیلم جدیدی اکران نشد. درواقع فیلم هایی که برای ماه رمضان در نظر گرفته شده بودند دو سه هفته قبل از آغاز ماه مبارک رمضان روی پرده رفته و مخاطبان آنها را دیده بودند و طبیعتا فیلمی که چند هفته اکران شده باشد کم کم مشتریان خود را از دست می دهد و این اتفاق امسال رخ داد.

اشرفی عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم امسال در این ماه تعطیلات زیادی داشتیم که این تعطیلات روی فروش فیلم ها و سینما تاثیر منفی گذاشت. وقتی یک روز تعطیل می شود عملا سینماها ۲ روز تعطیلی دارند چراکه از روز قبل دیگر فیلمی اکران نمی شود و این خود عاملی برای فروش کم آثار در این برهه بود.

همانطور که اشاره کردم امسال در این ماه تعطیلات زیادی داشتیم که این تعطیلات روی فروش فیلم ها و سینما تاثیر منفی گذاشتمدیر پردیس سینمایی ماندانا اظهار کرد: نکته اساسی دیگر تبلیغ ضعیف آثار بود. رسانه های مجازی و رسانه ملی در این امر چندان به کمک سینما نیامدند. تلویزیون ما را تنها گذاشت به طوری که مردم اصلا نمی دانستند که پیش از افطار بلیت های نیم بها ارایه می شود.

وی گفت: مجموع این عوامل باعث شد که من در سینما ماندانا این طرح را در یک هفته پایانی ماه مبارک رمضان اجرا نکردم به این نحو که بلیت های نیم بها ارایه می کردیم اما سانس های ساعت ۲۴ را متوقف کردیم چون این طرح تماما برای ما ضرر بود.

رییس انجمن سینماداران در پایان صحبت هایش گفت: به نظرم برای سال آینده بهتر است ۲ ماه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با صدا و سیما رایزنی شود تا تبلیغات به درستی انجام بگیرد. باید در نظر بگیریم که فیلم و سینما سالم ترین تفریحات هستند و با توجه به اینکه این روزها اکثر سینماها تجهیز شده اند بهتر است از این موقعیت ویژه بهره برداری کنیم.

اما علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش نظر متفاوتی دارد. او هرچند اشاره ضمنی به شکست این طرح می کند اما می گوید که سینماها نسبت به سال قبل در ایام مشابه افت فروش نداشته اند. با این وجود این سینمادار بدون درنظرگیری افزایش قیمت بلیت ها، اشاره به میزان تماشاچیان این طرح در سال جاری نسبت به سال قبل نمی کند.

سرتیپی درباره این طرح به خبرنگار مهر گفت: من نمی توانم بگویم که این طرح ناموفق بوده است چراکه ابتدا باید آمار این طرح منتشر شود و سپس درباره آن اظهارنظر کنیم. من اعتقاد ندارم که مجموع فروش سینماها امسال در این برهه نسبت به ماه رمضان سال گذشته کمتر شده است. با توجه به اینکه تعداد سالن ها و فیلم ها افزایش پیدا کرده ممکن است این تصور ایجاد شده باشد ولی واقعیت این است که امسال فیلم جدیدی در ماه مبارک رمضان اکران نشد در حالی که سال گذشته فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» از همان آغازین روزهای ماه مبارک رمضان روی پرده رفت. امسال آثار از چند هفته مانده به ماه مبارک اکران شدند و مقداری تازگی خود را از دست دادند ضمن اینکه امسال آثار تبلیغ چندانی نداشتند و تلویزیون هم هیچ کمکی به سینما برای جا افتادن این طرح و معرفی آثار نکرد.

وی با بیان اینکه درباره نیم بها شدن بلیت ها اطلاعی رسانی نشد، اظهار کرد: خیلی ها نمی دانستند که بلیت های سینما پیش از افطار نیم بها است و یا نمی دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود دارد. ما فکر می کردیم چون سال گذشته استقبال بسیار خوبی از آثار شده بود همیشه همینگونه خواهد بود اما چنین نشد.

خیلی ها نمی دانستند که بلیت های سینما پیش از افطار نیم بها است و یا نمی دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود داردسرتیپی در پایان بیان کرد: هرچند اطلاع رسانی درستی در این باره صورت نگرفت ولی می دانم که فروش خرداد امسال ما نسبت به سال گذشته کمتر نخواهد بود. درباره پردیس کورش باید بگویم که این سینما افت فروش نسبت به سال گذشته نداشت اما آنچه که مدنظرمان بود اتفاق نیفتاد.

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی هم با اعلام اینکه این طرح امسال با شکست مواجه شد به خبرنگار مهر اظهار کرد: وقتی زیرساخت های مناسب برای طرحی وجود نداشته باشد، آن طرح با شکست مواجه می شود که امسال این اتفاق درباره طرح اکران ماه مبارک رمضان رخ داد که اصلی ترین آن نبود امکان تبلیغ مناسب بود.

وی افزود: امسال صدا و سیما به کمک این طرح نیامد به طوری که مردم اطلاعی درباره آن پیدا نکردند حتی بسیاری اصلا نمی دانستند که سانس های پیش از افطار به صورت نیم بها اکران می شوند.

سعیدی پور با اشاره به آثار روی پرده رفته در ماه رمضان بیان کرد: هرچند عده ای عقیده دارند که فیلم های جدیدی در این بازه اکران نشد و این امر به این طرح صدمه زد اما باید در نظر بگیریم که بعد از نوروز ۷ فیلم جدید اکران شد که مردم می توانستند به تماشای آنها بنشینند. آنچه که باعث شکست این طرح شد نداشتن تبلیغات بود و ما در پردیس سینمایی آزادی هم با افت تماشاچی در این برهه مواجه شدیم.

وی در پایان گفت: بهتر است سال آینده پیش از اجرای این طرح و پیش از ماه مبارک رمضان زمینه های اجرای این طرح فراهم شود و بستر مناسبی برای آن وجود داشته باشد تا این طرح مجددا شکست نخورد.

به گزارش مهر، در سال هایی که طرح اکران رمضان با موفقیت مواجه شد مدیران دولتی سینما در توافقاتی با مدیران رسانه ملی این شرایط را فراهم کرده بودند که طرح و جزییات آن در شکل های مختلف در تلویزیون تبلیغ می شد. به ویژه زیرنویس شدن اجرای طرح اکران رمضان در ساعات مختلف در تلویزیون سبب شده بود مردم از این موضوع مطلع شوند. درنظر نگرفتن زیرساخت های اجرای یک طرح یکی از دلایل شکست آن است که نتیجه آن در اکران رمضان امسال دیده شد.
رمضان امسال سینما اکران مبارک تلویزیون گذشته مواجه سینماها درباره پردیس سینمایی استقبال تبلیغ اینکه رسانه افطار دانستند تبلیغات موضوع سینماداران اشاره اجرای داشتیم نمایش کردیم اظهار تعطیلات اعلام چندان نداشت هرچند خبرنگار اتفاق بسیار ارایه دلایل ماندانا کشاری سینمادار برابر استقلال پایان افزایش جدیدی صدا و سیما عنوان روزهای بسیاری زمانی اطلاعی چراکه رسانی فیلمی زیادی افزود سرتیپی سعیدی انجمن توانستند مخاطبان بگذارند آزادی گذاشت دارند مجموع آینده درستی تاثیر همانطور دادند نشدند صاحبان بگیریم نداشته مدیران مختلف گزارش فراهم مناسب بگویم سانسی زیرساخت متوقف گذاشته نتیجه نکردند مناسبی قاصداشرفی شرایط روزها میزان البته آگاهی مجازی مشابه مخاطب زیرنویس متاسفانه روزهایی داخلی خارجی اطلاع ناموفق