برگزیده ها
پیگیری پرونده های قاچاق سرعت می گیرند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری چهارجانبه میان گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف رسیدگی به موقع به پرونده های قاچاق کالا و تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه امضا شد.

مازندمجلس: به گزارش روز دوشنبه ایرنا از گمرک، این تفاهم نامه برای رفع مشکلات و افزایش ضریب دقت کارشناسی در تشکیل پرونده های قاچاق کالا و همچنین سرعت در رسیدگی و حذف اطاله مراحل رسیدگی، رعایت حقوق شهروندی و کاهش آثار و تبعات روانی و اجتماعی حاصل از ورود اتهام بی دلیل به مردم، کاهش هزینه نگهداری توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به سبب دقت در کشف قاچاق و افزایش ضریب سلامت اداری و کاهش تخلفات منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه، از این پس کارشناسان امور گمرکی و فنی گمرک با حکم مدیرکل یا ناظر گمرکات استان می توانند در ایستگاه های ایست و بازرسی برای انجام ماموریت های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقر شوند.
به همین ترتیب در صورت مواجهه موارد مظنون به قاچاق در صورت ارائه هرگونه سند مثبته گمرکی، نماینده گمرک با استفاده از دسترسی های موجود به سامانه های الکترونیکی گمرک، نسبت به بررسی اصالت و انطباق یا عدم انطباق کالا با سند ابزاری اقدام می کنند و در غیر این صورت و در صورت جاسازی کالا و فقدان سند مثبته گمرکی نماینده ناجا بررسی و اظهار نظر خواهد کرد.
همچنین براساس این تفاهم نامه، در صورت انطباق نداشتن اسناد مثبته گمرکی با کالا یا ارائه نشدن این اسناد، ضمن ارزش گذاری کالای مکشوفه، صورت جلسه ای تنظیم و با درج جزییات جزییات مقرر به امضاء نمایندگان گمرک و ناجا رسیده و به صورت جلسه کشف که توسط ناجا مطابق فرم پیوست آیین نامه اجرایی مواد 6 و 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیوست خواهد شد.
افزون بر این، در حالتی که اسناد ارائه شده از سوی اشخاص مظنون به قاچاق به تشخیص کارشناس فنی گمرک منطبق با محموله موجود باشد، پس از تنظیم صورت جلسه توسط گمرک، ناجا و تعزیرات ادامه مسیر حامل کالا بلا مانع خواهد بود.
همچنین در مواردی که با وجود نظریه کارشناس فنی گمرک مبنی بر انطباق سند با کالای مظنون به قاچاق ، دستگاه کاشف مستنداتی دایر بر ارتکاب قاچاق در اختیار داشته باشد، ابتدا نسبت به ارائه مستندات به کارشناسان فنی گمرک، برای بررسی و اظهار نظر اقدام و سپس مستندات موضوف ضم پرونده به شعبه تعزیرات مستقر در گلوگاه ها جهت اتخاذ تصمیم ارجاع خواهد شد.
با توجه به تفاهم نامه همکاری چهارجانبه، در صورتی که حامل کالا، اسناد مثبته گمرکی را همراه نداشته باشد، ضابط ظرف حداکثر 24 ساعت نسبت به نگهداری کالا به منظور ارائه سند توسط حامل مبادرت می کند . در صورت ارائه نشدن سند مثبته طی این مدت نسبت به تشکیل پرونده مطابق ترتیبات مقرر قانونی اقدام می شود.
این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در ماه های گذشته برخی محموله ها به ظن قاچاق توقیف و با وجود داشتن اسناد مثبته گمرکی مبنی بر واردات کالا از طریق گمرکات همچنان بلاتکلیف هستند که این اقدام موجب وارد آمدن میلیاردها تومان ضرر و زیان به صاحبان کالا شده است
«فرود عسگری» رئیس کل گمرک، «علی مویدی خرم آبادی» رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «سردار سرتیپ پاسدار ایوب سلیمانی» معاون هماهنگ کننده ناجا و «جمال انصاری» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی این تفاهم نامه را امضا کرده اند.
به گزارش ایرنا، قاچاق کالا یکی از مشکلات اقتصاد ایران به شمار می رود که هرچند بر سر میزان دقیق رقم آن اتفاق نظری وجود ندارد اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را حدود 10 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است.
اقتصام**9132*2025

اقتصاد

گمرك

امضاي تفاهم نامه

پرونده قاچاق

قاچاق گمرکی مثبته تفاهم ارائه اسناد اقدام پرونده مبارزه انطباق همچنین بررسی تعزیرات مظنون اظهار کالای جزییات مستندات اقتصاد محموله کارشناس مطابق پیوست تنظیم نماینده رسیدگی نگهداری تشکیل افزایش مشکلات کارشناسان گزارش ایرنا اجتماعی مستقر گمرکات موجود