برگزیده ها
فعالیت رسمی انجمن پیشکسوتان مطبوعات آغاز می‌شود

مازندمجلس: انجمن پیشکسوتان مطبوعات که نزدیک به سه سال از تاسیس آن می‌گذرد، تا چند روز دیگر با انتخاب اعضای هیات مدیره به صورت رسمی اهداف خود را دنبال می‌کند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، محمد بلوری، بهروز بهزادی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، هوشنگ اعلم، رضا قوی‌فکر، ابراهیم رستمیان، مسعود شهامی‌پور، مسعود مهاجر و مرتضی شادمانی به عنوان اعضای هیات موسس انجمن پیشکسوتان از حدود سه سال پیش ضمن تدوین اساسنامه‌ای در تلاش بودند تا روزنامه‌نگاران پیشکسوت را در شهرهای مختلف شناسایی کنند.

روزنامه‌نگارانی که تجربه بیش از ۳۰ سال حضور و فعالیت در رسانه‌ها را دارند و اغلب در سال‌های اخیر یا دست از کار کشیده‌ و فراموش شده‌اند یا همچنان به فعالیت‌ رسانه‌ای خود ادامه داده‌اند.

از همان ابتدا قرار شد که انجمن پیشکسوتان مطبوعات دستوری، دولتی و سیاسی نباشد و زمینه فعالیت آن صرفاً فعالیت در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری باشد.

بر همین اساس ایجاد فضا برای دیدار پیشکسوتانی که بیش از ۳۰ سال در عرصه مطبوعات تلاش کرده‌اند، برگزاری جلسات تاریخ شفاهی مطبوعات، انتقال تجربه از پیشکسوتان به نسل‌ جدید روزنامه‌نگاران، ارتباط پیشکسوتان با دانشکده‌های روزنامه‌نگاری و همچنین کمک به تاریخ روزنامه‌نگاری از جمله اهداف اصلی تاسیس این انجمن عنوان شد.

طبق اساسنامه انجمن پیشکسوتان مطبوعات، روزنامه‌نگار «پیشکسوت» کسی است که حداقل ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه فعالیت در عرصه مطبوعات داشته باشد. در همین راستا هیاتی به نام ریش‌سفیدان مطبوعات متشکل از برخی اعضای هیات موسس تشکیل شد تا اگر فردی ادعا کرد ۳۰ سال سابقه فعالیت در این عرصه دارد و مدرک مشخصی همچون بیمه برای ارائه را ندارد، صحت ادعای او را تشخیص داده شود.

حالا پس از حدود سه سال، قرار است نخستین مجمع عمومی انجمن پیشکسوتان مطبوعات عصر پنجشنبه (۳۱ خرداد ماه) با حضور نزدیک به ۱۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و نمایندگانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوی نویسندگان برگزار شود.

در همین راستا رضا قوی‌فکر، روزنامه‌نگار پیشکسوت و دبیر و سخنگوی انجمن پیشکسوتان مطبوعات در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برنامه‌های آینده و ساختار نخستین مجمع عمومی این انجمن به بیان توضیحاتی پرداخت.

او اظهار کرد: حدود ۱۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران قدیمی دعوت شده‌اند که فکر می‌کنم اکثریت آنها در مراسم حضور پیدا کنند. ساختار مجمع به این صورت است که در ابتدا اساسنامه انجمن که پیشتر از سوی هیات موسس تدوین شده بود، به رأی گذاشته می‌شود و اگر اکثریت به موضوعی منتقد بودند، در آن بند تغییراتی ایجاد می‌شود. در ادامه بنده به عنوان سخنگوی انجمن و سایر اعضای هیات موسس از تلاش‌ها و اقداماتی که در این سه سال انجام شده، سخن می‌گوییم. در نهایت با برگزاری انتخاباتی و با رأی حاضران، هفت نفر (۵ عضو اصلی و ۲ علی‌البدل) به عنوان اعضای هیات مدیره معرفی می‌شوند.

او همچنین درباره تعامل انجمن پیشکسوتان مطبوعات با محمد سلطانی‌فر که چند ماهی است معاونت امور مطبوعاتی را عهده‌دار شده است، گفت: در این مدت آقای سلطانی‌فر جلسه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای با اعضای هیات موسس انجمن داشتند و طی آن وعده‌هایی مبنی بر حمایت از این انجمن نیز داده شد.

قوی‌فکر با اشاره نقش اعضای هیات مدیره و هیات موسس در اداره انجمن پیشکسوتان مطبوعاتی، خاطرنشان کرد: ساختار انجمن به این صورت که اعضای هیات موسس به عنوان سهام‌داران انجمن شناخته می‌شوند، اما این هیات مدیره است که اهداف را مشخص می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها را برعهده دارد. علت حضور هیات موسس به عنوان سهام‌دار هم تنها به دلیل آسان شدن مراحل اداری برای تاسیس انجمن بوده است.

بر این اساس، اعضای هیات مدیره‌ای که با رای روزنامه‌نگاران پیشکوست انتخاب شده‌اند، درباره این انجمن تصمیم‌گیری خواهند کرد.
انجمن مطبوعات پیشکسوتان اعضای فعالیت عنوان روزنامه‌نگاران پیشکسوت شده‌اند مدیره ساختار قوی‌فکر روزنامه‌نگاری درباره نخستین راستا عمومی سخنگوی می‌شوند مطبوعاتی سلطانی‌فر سابقه اکثریت برگزاری ادامه ابتدا تجربه تدوین مسعود ایجاد تاریخ اساسنامه تاسیس اهداف همچنین روزنامه‌نگار