برگزیده ها
توضیحات مدیر میراث فرهنگی تهران درباره وضعیت خانه نیما،باغ بهارستان و چشمه علی

مازندمجلس: مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران آخرین وضعیت خانه نیما،باغ بهارستان و چشمه علی را تشریح کرد.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ؛ دلاور بزرگ نیا مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست خبری که در اداره میراث فرهنگی برگزار شد،گفت:امید است که با فرارسیدن فصل تابستان بتوانیم فضای با نشاطی را برای جامعه ایجاد کنیم و نوجوانان و جوانان را با میراث فرهنگی و صنایع دستی آشنا کنیم.

وی با اشاره به طمع برخی از صاحبان بناهای تاریخی با تخریب این بناها برای کسب سود بیشتر افزود:من در ماه های گذشته به برخی از سفره خانه های سنتی سر زدم و متوجه شدم که تبدیل بناهای تاریخی به سفره خانه های سنتی نقاط مثبت بی شماری دارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد:امروز آنچه در تهران اتفاق افتاده است باعث شده که نسبت به سایر استان های کشور از داشته های فرهنگی خودمان غافل شویم.

وی بیان کرد:هم اکنون اداره کل تلاش کرده است نگاهش را به سمت صنعت گردشگری تغییر دهد زیرا صنعت گردشگری محصولی است که ارائه و معرفی آن نیازمند فراهم کردن مقدمات و زیرساخت های مناسب است که در این راستا محورهای فرهنگی_تاریخی با دو دسته کلی میراث مادی اعم از بافت ها و آثار تاریخی کم نظیر تهران و میراث معنوی،محور چرخش رویدادهایی است که تا پیش از این از آن کمتر به عنوان یک محصول گردشگری استفاده شده است.

زیارت سالانه 8 میلیون نفر از حرم شاه عبدالعظیم

بزرگ نیا گفت:ما در همین بخش به گردشگری مذهبی در تهران توجه کرده ایم زیرا قریب به ۸ میلیون نفر در سال برای زیارت حرم شاه عبدالعظیم به شهر ری می روند و اگر برنامه داشته باشیم متوجه می شویم که از همین ظرفیت تا چه اندازه می توان درآمد کسب کرد.

وی با اشاره به چهارمین محور مطرح شده، گفت:چهارمین محور گردشگری سلامت است امروزه با توجه به پیشرفت کشور در حوزه پزشکی می توان با شناسایی بیمارستانهایی که قابلیت پذیرش بیماران خارجی را دارند از ظرفیت های موجود استفاده کرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد:در این میان محصولات دیگری را نیز می توان در نظر گرفت اگرچه نمی توان در قالب یک محور به آنها پرداخت اما مهم هستند.به نظر می رسد که امروزه شناخت کمتری از روستاهای کشور داریم البته در چند ماه اخیر قریب به۳۰پرونده سرمایه گذاری در بخش بوم گردی مطرح شده و تلاش می کنیم که تا پایان سال ۱۳۹۷نزدیک به۱۰۰مرکز بوم گردی را راه بیندازیم.

وی افزود:من باور دارم که تهران می تواند گام های مهمی در جهت تبدیل شدن به مقصد گردشگری بردارد البته اینها حاصل نمی شود مگر اینکه روان سازی و تسهیل برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت گردشگری داشته باشیم که در همین جهت قدم هایی برداشته شده است و هم اکنون به دنبال پنجره مجازی هستیم و نیازی نمی بینیم که سرمایه گذار حتما به صورت فیزیکی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اقدام کند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد:اگر در زمان مناسب اقدام به تعیین حریم و ثبت برخی از آثار تاریخی که در معرض تخریب قرار گرفته اند اقدام می کردیم ،کمتر شاهد وضعیت نامناسب بناهای تاریخی بودیم.

فستیوال تهران قدیم در تابستان برگزار می شود

بزرگ نیا ادامه داد:امروزه شادی و نشاط با توجه به شرایط موجود تنها چیزی است که می تواند پایداری مردم را تقویت کند.ما گردشگری را زمینه ساز نشاط عمومی می بینیم و در همین راستا فستیوال تهران و تهران قدیم را برای تابستان داریم.

وی ادامه داد:استان تهران ظرفیت افزایش۷۰۰تخت را در حوزه پذیرش گردشگر دارد.

بزرگ نیا تصریح کرد:ما بسیار مصمم هستیم که مسئول مستقلی برای رسیدگی به وضعیت شهر تهران داشته باشیم البته پیشنهادمان این است که مشابه آموزش و پرورش اداره کل استان تهران را دو اداره کل استان تهران و اداره کل شهر تهران ببینیم اما نباید انتظار داشت که اداره کل شهر تهران با ساختار کوچک فعلی بتواند آنچنان که باید و شاید به همه موارد رسیدگی کند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود:در مورد خانه نیما تلاش شهرداری این است که این خانه خریداری شود و ما علاقمندیم که پیوندی میان خانه نیما در ایران و خانه وی در یوش برقرار شود و به نظر می رسد که اگر خانه نیما خریداری شود و به عنوان مرکز تحقیقاتی نیماشناسی مطرح شود،خوب است.در خصوص باغ بهارستان نیز به نظر می رسد که حکم دادگاه تخریب سازه هایی است که ساخته شده، البته باید در خصوص نحوه اجرای این حکم بررسی هایی انجام شود که ای کاش در مسیر ساخت وارد می شدیم و نمی گذاشتیم که وضعیت فعلی پیش بیاید.

وی در خصوص وضعیت چشمه علی گفت:ما به کارشناس و دانشگاه احترام می گذاریم چرا که آنها به ما گفته اند که با گذر از۲۰متر باقیمانده، رگه های آب چشمه علی به هم می پیوندند و چشمه علی پرآب می شود البته شاید حجم آب آن بیشتر از گذشته بشود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:در خصوص ساخت و سازهایی که در بافت انجام می شود نیز در آنجایی که حریم معین شده است تلاش داریم که یک مورد خارج از قالب بافت نداشته باشیم اما در خصوص بعضی از موضوعات به نظر می رسد که باید تجدید نظر کنیم تا با داشتن ضوابط اختصاصی ،حمایت قانونی داشته باشیم.گاهی ما مردم را نمی بینیم و باید بخشی نگری را کنار بگذاریم و در عین حال شهر را هم در نظر بگیریم زیرا هر چه در شهر وجود دارد،هویت آن است.

بزرگ نیا اظهار کرد:من تصمیم گرفتم که از این به بعد در خصوص هر دعوایی علاوه بر کارشناس فنی خودمان،وکیل داشته باشیم اما در مواردی که همچون خانه حسام لشگر دادگاه دلایل ما را نپذیرفت و نمی توانیم به حکم تجدید نظر شده دادگاه ،بی توجه باشیم اما رسانه ها و سازمان های مردم نهاد باید به کمک اداره میراث فرهنگی بیایند و به صاحبان بناهای تاریخی بگویند که اگر بنای خودشان را حفظ کنند چه مشوق هایی دارند.

وی با بیان اینکه در خصوص محله دولت آباد شهر ری نیز رسیدگی هایی شده اما باید به فکر وضعیت اقامت گردشگران در شهر ری باشیم، ادامه داد:وضعیت خانه شهریار فریبرز نیز در حال رسیدگی است.

بزرگ نیا افزود:در خصوص وضعیت آژانس ها نیز به سمت تقویت نظارت بر این حوزه می رویم و این امر را در دستور کار داریم البته رسیدگی به کار آنها،ساده نیست.

بزرگ نیا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بخشی از مشکلات میراث فرهنگی کم کم در نگاه های جدید و با تعاملات حل می شود، ادامه داد:در بخش دیگر ما از همه ظرفیت هایمان برای رسیدگی به وضعیت میراث فرهنگی استفاده می کنیم.

تلاش میراث فرهنگی برای حفظ هویت معماری امامزاده عبدالله

وی ادامه داد:ما در خصوص قبرستان های تاریخی چون امامزاده عبدالله تلاش می کنیم که هویت معماری را با بازسازی حفظ کنیم البته ما در بخشی گرفتار نگاه های مختلف هستیم واقعیت آن است که جلساتی با فرمانداری داشتیم و مراحل را طی می کنیم و امید داریم که در آینده خطاها کمتر شود و اتفاقات شدیدتر نشود.

بزرگ نیا گفت:به هر حال سازمان در شکل کلامش برای حفظ میراث فرهنگی با بسیاری از نهادهایی که ممکن است با آنها برخورد کند،تفاهمنامه هایی دارد که برخی از این تفاهمنامه ها هنوز اجرایی نشده اند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران از افتتاح موزه زنده ولنجک خبر داد و گفت:ما برای حفاظت از آثار موزه ای به یک مخزن مرکزی نیاز داریم که آثارمان را در زمان وقوع رویدادهای غیر مترقبه و حوادث طبیعی،به آنجا منتقل کنیم و از آنها محافظت کنیم البته در خصوص سرای دلگشا نیز اقداماتی انجام داده ایم.

آخرین جزئیات ثبت ملی خیابان لاله زار

بزرگ نیا در خصوص ثبت ملی خیابان لاله زار نیز گفت:ما برای حمایت از آنجا ابزارهای لازم را داریم .

وی در خصوص دادسرای ویژه میراث فرهنگی در استان تهران نیز گفت:اخیرا مونسان با حجت الاسلام والمسلمین اژه ای جلسه ای داشت که نتیجه دقیق و مشخص آن اعلام نشده است البته سازمان میراث فرهنگی تلاش می کند که چنین کاری را در تمام استان های کشور انجام بدهد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد:شورای فنی اداره میراث فرهنگی استان تهران یک شورای مشورتی است و ما تصمیم گرفته ایم که از این به بعد همه تصمیمات را به شورای فنی نبریم البته خوشبختانه استان تهران به عنوان استانی که از افراد توانایی در شورای فنی بهره گرفته،شناخته شده است.هم اکنون حداقل۴۰کشور در خصوص معرفی پیمانکاران رسیدگی به پروژه های میراث فرهنگی، شفاف سازی امور را انجام می دهند و ما نیز آمادگی این کار را داریم چرا که دنیا به سمت شیشه ای شدن می رود و من هم به این شفاف سازی اعتقاد دارم و به نظرم باید از عادت پنهان کاری فاصله بگیریم.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به اعتراض استارت آپ ها که وارد عرصه گردشگری شده اند،گفت: استارت آپ ها به هر حال وارد عرصه گردشگری شده اند که باید تصمیماتی در خصوص رسیدگی به فعالیت آنها گرفته می شود.

وی با انتقاد درباره آماده نبودن موزه ها دربرابر بحران زلزله گفت که ما به مخزن امن و مرکزی در تهران برای انتقال آثار تاریخی در زمان بحران نیاز داریم.

مهدی عنبر کارشناس گردشگری این اداره کل در ادامه این برنامه گفت: تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۷۲ شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است که بخش عمده ای از آنها درباره سفرهای نوروزی بوده، ۵ آژانس لغو مجوز و ۳ آژانس فعالیتشان تعلیق شده است. در سال گذشته نیز ۵۵ آژانس لغو مجوز و ۷۲ آژانس فعالیتشان تعلیق شد همچنین ما در سال ۹۶ با ۲۵۰۰ شکایت که منجر به رسیدگی شده اند روبرو بودیم.

باشگاه خبرنگاران جوان
تهران فرهنگی میراث گردشگری اداره استان البته تاریخی داریم ادامه رسیدگی صنایع وضعیت باشیم مدیرکل آژانس شورای افزود گرفته سرمایه ظرفیت بناهای صنعت کارشناس اینکه امروزه گذاری استفاده گذشته تخریب دادگاه تابستان درباره عنوان اظهار هستیم اقدام بینیم اکنون خریداری تفاهمنامه بحران استارت شکایت فعالیتشان امام تعلیق خیابان مرکزی بگیریم حمایت تصمیم معماری امامزاده تجدید دارند تبدیل خودمان معرفی مناسب متوجه بیشتر بهارستان برگزار اشاره صاحبان راستا زیارت دیگری تواند بودیم فستیوال موجود پذیرش میلیون برنامه چهارمین تقویت