برگزیده ها
 آقازاده‌هایی که خودرو،خانه، پاسدار و محافظشان به راه است،درکی از تحریم ندارند/ مؤسسات مالی پول از مردم گرفته اند اما همه را بالا کشیده اند

مازندمجلس: شکایت مردم از اوضاع اقتصادی بخشی مربوط به دلار، وضعیت بیکاری و شاخص‌های اینچنینی می‌شود؛ اما بخش دیگر به فضای غبارآلودی برمی‌گردد که اقتصاد کشور را در برگرفته است. سایه پدیده‌ای به نام «رانت» بخش‌های مختلف خرد و کلان اقتصادی را در برگرفته است؛ گاهی ساده‌ترین کارهای بانکی یا استخدامی تنها با رانت پیش می‌رود و گاهی نیز اخبار از اختلاس‌ها و رانت‌های هزار میلیاردی حکایت می‌کند

مازندمجلس: شکایت مردم از اوضاع اقتصادی بخشی مربوط به دلار، وضعیت بیکاری و شاخص‌های اینچنینی است؛ اما بخش دیگر به فضای غبارآلودی برمی‌گردد که اقتصاد کشور را در بر گرفته است؛ سایه پدیده‌ای به نام «رانت» در بخش‌های مختلف خرد و کلان اقتصادی؛ یعنی گاهی ساده‌ترین کارهای بانکی یا استخدامی، تنها با رانت پیش می‌رود و گاهی اخبار از اختلاس و رانت‌های هزار میلیاردی حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از اقتصادی ها بر این باورند، در سال های اخیر از بسیاری از موارد فساد که امروز دامن اقتصاد کشور را گرفته، جلوگیری شده است؛ اما دامنه فساد در سال های گذشته و در دولت های قبلی آنقدر زیاد است و آنقدر به این موارد رسیدگی نشده که با انباشت فساد روبه رو هستیم.

از سوی دیگر، مفسدانی که در گذشته با استفاده از منابع سیاسی و رانتی خود مبالغ کلانی به دست آورده اند، امروز در بازارهای کشور جولان می دهند و با نقدینگی زیادی که در دست آنهاست، سیستم اقتصادی کشور را بر هم زده اند و اکنون هیچ قدرتی وجود ندارد که در مقابل این افراد توان ایستادگی داشته باشد.

عزت الله یوسفیان ملا در خصوص این موضوع اظهار داشت: واقعیت این است که الان نسبت به قبل فساد زیادتر نشده، ولی چیزی که هست اینکه به بسیاری از مفاسد رسیدگی نشده است؛ مانند زمین هایی که به عده ای خاص به منظور معینی واگذار شد، ولی طرف به جای ساخت و ساز آن را جزو اموال خود کرد و یا در جایی وام کلان داده و پس نداده اند و... که از این دست زیاد داریم.

الان این موارد انباشته شده و روی هم مانده؛ در حال حاضر نه زمین به آن صورت واگذار شده و نه از آن پول ها خبری است. البته گاهی در جاهایی تخلفاتی وجود دارد، ولی شدت آن مانند گذشته نیست. انباشت فسادهای قبلی که به آنها رسیدگی نشده، الان بزرگ شده اند.
بسیاری از اموال البته بازپس گرفته شده اند و بسیاری از معوقه داران در زندان هستند، شرکت نفت برای مثال کل اموال داخلی بابک زنجانی را پس گرفته؛ هر چند 2000 میلیارد تومان در مقابل 20000 میلیارد بدهی عددی نبود، به هر حال برخی ها پس گرفته شده است.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه رسیدگی ها تناسبی با میزان فسادهای رخ داده ندارد و باید بسیار گسترده تر از این ها باشد. همه دولت ها از این دست فسادها دارند بسیاری از دولت ها زمین برای ساخت و ساز داده اند اما طرف زمین را بالا کشیده، برخی ها وام گرفته اند پول پرداخت نکرده اند، مؤسسات مالی پول از مردم گرفته اند اما همه را بالا کشیده اند. از این فسادها زیاد داریم که دولت الان باید تاوان آنها را بدهد.

وی گفت: این فشارهایی که به مردم می آید، هیچ توجیهی ندارد. واقعا مردم در فشار هستند، ولی مسئولان چون فشاری بر آنها وارد نمی شود و هیچ مشکلی ندارند، درکی از موضوع ندارند. اگر تحریم باشد، آقازاده ها خودرو و خانه خود را دارد و پاسدار و محافظش به راه است. خوب اینها زمانی که فشار را لمس نکنند، درکی از موضوع نخواهند داشت.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مردم اینها را می بینند و درک می کنند. اگر طوری بود که همه تحریم ها را درک می کردند، آن زمان مردم هم می توانستند اوضاع را تحمل کنند. الان می بینند که مدیران مسئول مشکلی ندارند و همه چیز آنها به راه است، و همین ها باعث نارضایتی شده است.

وی در خصوص گرانی های اخیر نیز گفت: هیچ چیز گران نشده، همه اینهایی که کالاها را گران کرده اند، همه از دولت دلار 4200 تومان گرفته اند، ولی کالاهای وارداتی را با دلار آزاد می فروشند. اگر این موضوع را به ستاد بفرستند، ما رسیدگی می کنیم و لیست این افراد را درمی آوریم.

اقتصاد مفاسد اقتصادی اقتصاد مقاومتی مجلس یوسفیان ملا مازندران