برگزیده ها
تصمیمات دولت با شرایط نامطلوب اقتصادی مطابقت ندارد/ برخی مسئولان ما کاسب‌کارند

اختصاصی مازندمجلس: اثر تب‌و‌تاب جام‌جهانی فوتبال و موفقیت‌های تیم ملی ایران آنچنان پایدار نبود و این روزها شاهدیم تعداد زیادی از کسبه و بازاریان در پایتخت با تعطیلی مغازه‌های خود به شرایط اقتصادی، اختلالات ارزی و معضلات بوجود آمده اعتراض می‌کنند. طی گفت‌و‌گویی با علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ به بررسی شرایط موجود پرداختیم. وی در این مصاحبه به نکات مهمی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

مازندمجلس: ادیانی در آغاز صحبت با اشاره به عملکرد دوسال اخیر مجلس، گفت: مجلس در دوسال گذشته در حوزه تقویت نرم‌افزاری اقتصاد ملی یعنی در حوزه قانون‌گذاری و اعمال نظارت، کارنامه قابل قبولی نداشته است. در این آشفتگی اقتصاد‌ملی، مجلس به اندازه دولت مقصر است.
وی افزود: وضعیت نامتعادل و غیر‌مطلوب است. در این بخش مجلس بیش از اینکه به تدوین قوانین جدید روی بیاورد، باید اعمال نظارت قوی‌تری بر رئیس‌جمهور، وزرا و دستگاه‌های اجرایی داشته باشد. واقعیت موضوع این است که مجلس از ابزار نظارت خوب استفاده نمی‌کند. مجلس میزانی که به تدوین قوانین روی می‌آورد نسبت به اعمال نظارت‌های کارگشا کمتر توجه دارد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران، بیان داشت: رهبری فرمودند ما در جنگ اقتصادی هستیم. این مفهوم را نه مجلس و نه دولت و دستگاه‌های اجرایی لمس نکردند.
ادیانی ادامه داد: مسئله اقتصاد پاشنه آشیل کشور است. ترامپ تصمیمش بر براندازی نظام از مجرای فشل کردن اقتصاد ملی ماست. متاسفانه دولت همچنان به سبک سابق، رفتار و تصمیماتش مربوط به شرایط عادی اقتصاد است نه یک شرایط نامطلوب و غیرمتعارف.

ادیانی با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: ریشه‌ی اصلی معضلات اقتصادی در عدم توجه جدی و کاربردی به تئوری مربوط به اقتصاد مقاومتی است. برخی مسئولان هنوز باور به اقتصاد مقاومتی ندارند. چشم و دل آنها معطوف به غرب و کشورهای غربی است. برخی مسئولان ما کاسب‌کارند. برخی مسئولان‌ما دارای شرکت‌های چند ملیتی هستند که مسئولیتشان بر یک دستگاه اجرایی محلی برای کاسب‌کاری شرکت‌های زنجیره‌ای تحت مجموعه آن‌ها شده است. البته تعداد آن‌ها محدود است. مجلس باید در این بخش ورود کند که تا به امروز کارنامه قابل قبولی در این حوزه از خود به جای نگذاشته است.

وی افزود: امروز اولویت اصلی ما اقتصاد است. چه تعداد از طرح‌ها و لوایح اقتصادی است؟ طرح و لوایح امروز بیشتر جنبه سیاسی دارد که درمانگر درد مردم نیست. برخی از نمایندگان اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم را باور ندارند. این موضوع بزرگترین خطای استرتژیک است.

مصاحبه از: سید محمدمهدی کیا

ادیانی دولت مجلس اقتصاد مازندران مازندمجلس