برگزیده ها
موافقت نمایندگان با بررسی اولویت دار طرح پاسخگو کردن رییس‌جمهور و وزرا به مجلس/ احمدی لاشکی: اولویت امروز کشور رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم همچون بازاری ها و فرهنگیان است

مازندمجلس: نمایندگان مجلس با بررسی اولویت دار طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس که رییس‌جمهور و وزرا به صورت دوره‌ای برای ارائه گزارش عملکرد خود در مجلس حاضر شوند موافقت کردند

مازندمجلس: نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 5 تیرماه) مجلس شورای اسلامی درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس را درخصوص پاسخگو بودن رئیس جمهور و وزرای دولت به مجلس، با 137 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

صباغیان: عدم اجرای کامل قوانین به دلیل نظارت نادرست مجلس بر امور اجرایی است

بنابر این گزارش محمدرضا صباغیان به عنوان طراح این طرح در دفاع از آن گفت: شور اول این طرح تصویب شده است و 8 ماه است در جریان های مختلف در دستور کار مجلس قرار می گیرد، اما به دلیل وجود طرح ها و لوایح در اولویت دیگر، بررسی این موضوع به تاخیر افتاده است، اما لازم است توضیح دهم گزارش های ارائه شده از دولت، صرفاً کیفی بوده و آمار و نموداری ارائه نمی کند که در صورت رأی آوری این طرح، رئیس جمهور و وزرا موظف می شوند به مجلس آمده و گزارشاتی را به صورت کمّی ارائه دهند.

نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان مثالی در این خصوص ادامه داد: به عنوان مثال یک رئیس جمهور توضیح می دهد زمانی که دولت را تحویل گرفته وضعیت قاچاق چگونه بوده و اکنون که 3 سال از زمان ریاست جمهوری وی می گذرد، این وضعیت چه تغییری کرده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه عدم اجرای کامل قوانین به دلیل نظارت نادرست مجلس بر امور اجرایی است، افزود: فعالیت های استانی و منطقه ای موجب شده نمایندگان از اصل کار خود که نظارت بر اجرای قوانین است، غافل بمانند.

احمدی لاشکی: اولویت امروز کشور رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم همچون بازاری ها و فرهنگیان است

همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: دریافت گزارش سالانه از رئیس جمهور و وزرا کار خوبی است، اما مشکل امروز مجلس در شرایط فعلی اولویت دادن به مسائل اقتصادی است، چرا که بازاریان، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم با مشکلات شدید اقتصادی روبرو هستند، تاکنون مسئولان دولتی گزارشات متعددی به مجلس داده اند، اما باید بپرسیم چه اتفاقی افتاده است. لذا معتقدم با گزارش دادن مشکلی حل نخواهد شد، بنابراین مجلس باید به موضوعات مهمتری که اولویت و خواسته مردم است، بپردازد.

کواکبیان: برخی می گویند رئیس جمهور عمداً کشور را بهم می ریزد

در ادامه مصطفی کواکبیان در موافقت با طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس درخصوص پاسخگو بودن رئیس جمهور و وزرای دولت به مجلس، گفت: در صورت تصویب این طرح، نمایندگان به جای خواهش و تمنا از وزرا و رئیس جمهور برای حضور در مجلس به لحاظ قانونی آنها را موظف به حضور دوره ای در مجلس و ارائه گزارش می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه، حضور رئیس جمهور در مجلس ضروری است، اضافه کرد: قیمت سکه و دلار افسارگسیخته افزایش می یابد، اما رئیس جمهور و دولت 20 روز است که سکوت کرده اند، در حالی که باید دلایل شرایط اقتصادی فعلی را توضیح دهند، چرا که آنها می گویند برخی چوب لای چرخ دولت می گذارند، در واقع اگر اینگونه است باید به مردم توضیح دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط جنگی به سر می برد، تصریح کرد: عده ای می گویند رئیس جمهور عمداً کشور را بهم می ریزد، اما این تحلیل اشتباه است، لذا حضور ایشان در مجلس و توضیح مسائل می تواند این شایعات را رد کند.

مجلس دولت رییس جمهور احمدی لاشکی استیضاح مازندمجلس