برگزیده ها
امضای قرارداد پروژه برقی کردن راه‌‌آهن گرمسار ـ ساری با حضور وزیر راه

مازندمجلس: عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار ـ ساری به اینچه‌برون روز دوشنبه باحضور وزیر راه و شهرسازی و مسؤولان شرکت راه آهن با سرمایه‌گذار خارجی بسته می‌شود.

مازندمجلس: علی‌اصغر یوسف‌نژاد، اظهار کرد: قرارداد پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار ـ ساری به اینچه‌برون روز دوشنبه 11 تیر ماه امسال باحضور وزیر راه و شهرسازی و مسؤولان شرکت راه آهن با سرمایه‌گذار خارجی بسته می‌شود.

وی، هدف از اجرای این پروژه را افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی و فعال ساری کریدور بین‌المللی ریلی شمال ـ جنوب به‌عنوان یکی از طرح‌های با اهمیت در توسعه روابط کشورهای شمال و جنوب دانست و افزود: در این ارتباط 85درصد هزینه ازسوی  سرمایه‌گذار  تأمین شده و شرکت راه‌آهن بین‌المللی روسیه ازسوی دولت روسیه به‌عنوان پیمانکار اصلی معرفی شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باتوجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال گذشته و در قالب قانون بودجه سال 97 برای تأمین وام، قرارداد پروژه به ارزش یک میلیارد و 176 میلیون یورو بین مدیران عامل ایران و روسیه امضا شد.

یوسف‌نژاد بیان کرد: 15 درصد هزینه این طرح از محل منابع داخلی و 85درصد از محل وام دولتی روسیه تأمین شده است.

وی یادآور شد: این پروژه از ایستگاه گرمسار آغاز شده و پس از عبور از شهر فیروزکوه، پل‌سفید، ساری و گرگان به ایستگاه مرزی اینچه‌برون می‌رسد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طول این مسیر 500 کیلومتر بوده که 355 کیلومتر آن در محدوده اداره کل راه‌آهن شمال و 140 کیلومتر آن در استان گلستان واقع شده است.

یوسف‌نژاد اظهار کرد: این طرح شامل 32 ایستگاه و بیش از 26 کیلومتر تونل ازجمله بسته‌های کاری ازجمله برقی‌سازی مسیر، تأمین لکوموتیوهای برقی و ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو و همچنین اصلاح مسیر و سازه‌های فنی و تونل‌ها به همراه توسعه خطوط ایستگاه‌ها ارتقای سیستم علائم، ارتباطات، تأمین ماشین‌آلات نگهداری و شبکه برق است.

وی با اعلام اینکه مدت اجرای این پروژه چهار سال است، ادامه داد: مراسم کلنگ‌زنی به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور مسؤولان در تهران و ساری انجام می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با اجرای این پروژه ظرفیت خطوط ریلی از 2.5 به 7.5 میلیون تن و سرعت قطارهای باری از 30 کیلومتر به بیش از 50 کیلومتر افزایش می‌یابد، گفت: همچنین با اجرای این پروژه مصرف سوخت را به صفر می‌رسد و برای کاهش آلایندگی نیز اثرات مثبت خواهد داشت.

یوسف نژاد راه آهن هیئت رئیسه دولت مازندران روحانی ساری گرمسار مازندمجلس