برگزیده ها
مردم تاوان عدم مدیریت هزینه در صنعت خودرو را پرداخت می‌کنند

مازندمجلس: رضیان گفت: به دلیل اینکه خودروسازان بخش دولتی هستند مدیریت هزینه نداشته‌ و مصرف کننده باید تاوان آن را بپردازد.

مازندمجلس: در خصوص افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان و نوسانات بازار، اظهار داشت: حدود دو ماه گذشته جلساتی را با خودروسازان و بازدیدهایی که از مجموعه‌های قطعه ساز داشتیم اعلام شد که قطعه زیادی در انبارها وجود ندارد و اگر نتوانیم حتی یک قطعه را تامین کنیم تولید دچار مشکل می‌شود.

30درصد از قطعات مصرفی در خودروهای تولید داخل وارداتی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 30درصد از قطعات مصرفی در کلیه خودروهای تولید داخل وارداتی است و تولید آنها نیاز به تکنولوژی خاصی دارد، گفت: درصورتی که یکی از قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل تامین نشود چرخه تولید دچار مشکل می‌شود، در حال حاضر میزان تولید خودروسازان به 2هزار نسخه رسیده در حالی که این رقم در گذشته 10هزار نسخه بود.

ادعای تولید خودرو 100درصد داخلی صحیح نیست

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ادعای تولید خودرو با قطعات 100 درصد تولید داخل قابل قبول و امکان پذیر نیست و در هیچ جایی از دنیا صنعت خودروسازی به صورت 100درصدی به توان تولید داخل اتکا ندارد، ادامه داد: تولید برخی از قطعات به لحاظ تکنولوژی شرایط خاصی دارد و امکان تولید آنها برای تمامی شرکت‌ وجود ندارد.

هزینه تولید در خودروسازی‌ها به درستی مدیریت نشده است

وی با تاکید بر اینکه این پیش بینی را داشتیم که صنعت خودروسازی دچار نوسان شود، عنوان کرد: در زمینه قیمت محصولات تولیدی خودروسازان مباحث بسیار زیادی مطرح شده، اخیرا مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تولید پراید برای این خودروسازی 32 میلیون تومان هزینه دارد و با این حال آن را با قیمت 22میلیون تومان به فروش می‌رساند، این شرایط به بالا بودن هزینه تولید برمی‌گردد و در گذشته هزینه تولید در خودروسازی‌ها به درستی مدیریت نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گران شدن مواد اولیه تولید قطعات و خودرو نیز در افزایش هزینه تولید اثر گذار است، تصریح کرد: به صورت مثال پی‌وی‌سی که یک سوم و فولاد که نصف یک خودرو را تشکیل می‌دهد افزایش قیمت داشته و نمی‌توان آن را منکر شد.

شکل کنونی تولید برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد

رضیان با اشاره به اینکه همه موارد مطرح شده باعث شد تا خودروسازان اعلام کنند که در شرایط فعلی شکل کنونی تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید قیمت محصولات تولیدی افزایش داشته باشد، اضافه کرد: در جلسات کمیسیون به خودروسازان و قطعه‌سازان اعلام کردیم که باید قیمت محصولات بررسی و آنالیز کارشناسی شود و بر اساس آن قیمت‌گذاری صورت بگیرد.

خودروسازان نیروی مازاد زیادی دارند

وی با تاکید بر اینکه بالا بودن هزینه تولید خودروسازان ارتباطی به شرایط کنونی ندارد و نیروی کاری که در گذشته توسط آنها جذب شده حجم بسیار زیادی بوده و نیروی مازاد بسیار زیادی دارند، گفت: به دلیل اینکه خودروسازان بخش دولتی هستند متاسفانه مدیریت هزینه نداشته‌ و آن را رعایت نکرده‌اند و مصرف کننده باید تاوان آن را بپردازد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده در کشور عدم مدیریت هزینه و بالا بودن هزینه تولید خود را نشان می‌دهد و محصولات تولید داخلی نمی‌توانند با محصولات وارداتی با کیفیت مشابه رقابت کند، ادامه داد: خودروسازان از سوی دیگر مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند، به صورت مثال قطعه‌سازی با 150 نفر نیروی کار 6 میلیارد از خودروسازان طلب دارد و در حال ورشکست شدن هستند.

مردم به دنبال ذخیره خودرو هستند

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه قطعه سازان مجبور هستند محصول خود را در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهند و شرایط رقابتی نیست به همین دلیل از آنها سوء استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: تنها جایی که مردم می‌توانند ارزش پول خود را تا حدودی حفظ کنند بازار خودرو است و تقاضایی که برای خودرو وجود دارد مطابق با نیاز نیست و مردم به دنبال ذخیره خودرو هستند.

رضیان مجلس مازندمجلس قائمشهر خودروسازی