برگزیده ها
توسعه سیاسی فدای مصلحت‌اندیشی

اختصاصی مازندمجلس: از قرار معلوم استانداری مازندران برای جلوگیری از تنش مدیریتی بیشتر علاقه‌مند به جابجایی فرمانداران است تا تغییر آن‌ها.

اختصاصی مازندمجلس: همزمان با شروع بکار محمد اسلامی به عنوان بیست‌و‌دومین استاندار مازندران غالب فعالان سیاسی، کنشگران و اصحاب رسانه خواستار تغییرات وسیع مدیریتی در ترکیب مدیران و فرمانداران بودند. اسلامی روزهای نخست تصدی خود در استانداری مازندران را با تغییر مشاور و مدیرکل حوزه استاندار شروع کرد و پس از گذشت دوماه به سراغ اصلاح ترکیب 22فرماندار استان رفت. تغییر فرمانداران از اواسط دی ماه سال گذشته آغاز شده و شرایط حاکی از آن است که باید در ماه‌های آتی نیز منتظر جابجایی و تغییرات فرمانداران باشیم. گرچه از قرار معلوم استانداری مازندران برای جلوگیری از تنش مدیریتی بیشتر علاقه‌مند به جابجایی فرمانداران است تا تغییر آن‌ها.

 

تعیین تکلیف فرمانداران استان از غرب تا شرق

علی شادمان، محمدمهدی نصیری کناری و عبدالصمد صفرنژاد نخستین افرادی بودند که به ترتیب به عنوان فرمانداران شهرهای نور، فریدونکنار و نوشهر منصوب شدند. شادمان تصدی فرمانداری نوشهر را به عهده داشت که به نور منتقل شد. همچنین نصیری نیز سرپرست معاونت فرمانداری فریدونکنار را تجربه کرده است و از دی ماه 96 به عنوان فرماندار فریدونکنار به فعالیت می‌پردازد. صفرنژاد هم سابقه‌ی فرمانداری شهرستان های ماسال، شیروان، چناران و انزلی را در کارنامه مدیریتی خود دارد. تغییر و جابجایی سه فرماندار در دومین ماه از استانداری اسلامی در حالی صورت گرفت که پیش از این اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور نماینده ولی فقیه استان برگزار می‌شد، ضمن تاکید بر همسویی مدیران با دولت دوازدهم و عملیاتی شدن سیاست‌های دولت عنوان کرد، هیچگونه دخالت و سفارشی را در انتخاب مسئولین اجرایی استان برنمی‌تابد. استاندار مازندران که با تغییرات صورت گرفته عزم خود را برای استقلال در تصمیم‌گیری و جلوگیری از لابی‌گری‌های معمول نشان داد؛ اکنون با این انتقاد مواجه است که برای ایجاد تغییرات موثر در مدیریت مازندران باید از ایده‌های نو و افراد جدید استفاده کرد؛ و صرف جابجایی افراد از حوزه‌ای به حوزه‌ی دیگر نمی‌تواند ضامن موفقیت و حل معضلات آن ناحیه باشد.
زمستان 96 را می‌توانیم فصل جابجایی فرمانداران استان مازندران بنامیم. پس از تغییر سه تن از فرمانداران غرب استان در دی‌ماه این روند در بهمن‌ماه 96 ادامه یافت و این بار نوبت به یکی از شهرهای شرق استان رسید تا با فرماندار جدید خود آشنا شود. هادی خنجری پس از 4سال مدیریت با‌ثبات در فرمانداری نور و در شرایطی که شادمان به عنوان جایگزین وی در این شهرستان مشخص شده بود، به عنوان فرماندار بهشهر معرفی شد. این انتصاب نیز در راستای استراتژی استانداری در خصوص انتخاب فرمانداران و جلوگیری از تنش‌های احتمالی در مناطق صورت گرفت. اسلامی که در روزهای نخست فعالیتش به جمع‌آوری رزومه مدیران اجرایی پرداخته بود، در نهایت تصمیم گرفت تنها به جابجایی مدیران و فرمانداران بپردازد و آنچنان به استفاده از افراد جدید تن نداد.

 

تنش‌زدایی با جابجایی فرمانداران

تغییر تدریجی فرمانداران در سال 97 با همان رویه سال گذشته ادامه پیدا کرد و در ماه‌های اخیر عبدالجواد توحیدی که فرمانداری سوادکوه را برعهده داشت؛ جایگزین جعفر احمدی فرماندار نکا شد. گرچه این تغییر حاشیه‌هایی را به همراه داشت اما ادامه‌ی همان روند مشخص استانداری برای تعیین فرمانداران بود. همچنین سعید یزدانی معاون فرماندار نور نیز به عنوان جانشین توحیدی در فرمانداری سوادکوه معرفی شد.
ساری نیز به عنوان مرکز استان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و طرح گزینه‌های متعدد برای این سمت فرماندار جدید خود را شناخت. عباسعلی رضایی فرماندار جدید شهرستان ساری، پیش از این سابقه سیاسی مطرحی نداشته و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران بوده است. در تحلیل این انتصاب می‌توان به صحبت‌های احمد حسین‌زادگان معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مازندران در اولین نشست خبری خود اشاره کرد. وی درباره انتخاب فرماندار شهرستان ساری گفت: ((فرمانداری مرکز استان به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد نباید در انتخاب عجله کنیم بلکه سعی می‌کنیم در انتخاب گزینه سیاسی رایزنی‌هایی با مراجع قدرت انجام دهیم تا با کمترین هزینه فرد را انتخاب کنیم.)) موج جابجایی و تغییر فرمانداران با روند خداحافظی مدیران بازنشسته از دستگاه‌های دولتی همراه شد تا شهرستان‌های میاندورود، سوادکوه شمالی و کلاردشت با فرمانداران جدید خود آشنا شوند. تصدی فرمانداری شهرستان‌های سوادکوه شمالی، میاندورود و کلاردشت پس از بازنشستگی ارسطو قادری، محمدرضا منصوریان و ایوب صالحی دستخوش تغییرات شد. محمدرضا غلامی که در گذشته معاون فرماندار شهرستان نکا و رئیس شورای شهر نکا بوده است به عنوان فرماندار میاندورود معرفی شد. همچنین محمد اسلامی در احکام جداگانه سید محمد انصارالحسینی را به سمت سرپرست فرمانداری سوادکوه شمالی و کامران پولادی را به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان کلاردشت منصوب کرد.

تاثیرپذیری استاندار بر خلاف اظهاراتش

یقینا برای توسعه هر چه بیشتر استان علاوه بر نیاز مبرم به برنامه مدرن و مدون به نیروهای اجرایی جهت هرچه بهتر عملیاتی شدن برنامه‌ها نیاز است. توسعه سیاسی و ساماندهی احزاب و جریانات و نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرمانداران به عنوان نماینده عالي دولت موظف به تلاش در اجراي سياست‌هاي عمومي کشور هستند. بدون شک برخی نارضایتی‌های موجود در پایان دوره مدیریت استاندار سابق حاصل سیاست‌های فرمانداران وقت بوده است که در حال حاضر برای ادامه تصدی فرمانداری تنها از شهری به شهر دیگر منتقل می‌شوند. ظاهرا معضلات متعدد استان، موجب شده تا اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب افراد محتاط عمل کند؛ اینگونه که ترجیح می‌دهد به جای تغییر از سیاست جابجایی فرمانداران استفاده کند تا بتواند از بروز تنش میان جریانات و سلایق سیاسی جلوگیری کند و همچنین به ظاهر نسبت به این جریانات تاثیرپذیری کمتری از خود نشان دهد. درحالی که اتفاقات شش ماهه‌ی گذشته و عزل و نصب‌های صورت گرفته، نشان دهنده مشورت‌پذیری و تاثیرپذیری استاندار بر خلاف اظهاراتش است. حال باید منتظر ماند در ببینیم در ادامه استاندار مازندران، مشاوران و معاونانش چه ایده‌ای برای دیگر فرمانداری‌های استان در سر دارند. آیا کماکان مصلح اندیشی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

استاندار مازندران فرمانداران توسعه سیاسی مصلحت اندیشی