برگزیده ها
امیرآباد باید منطقه آزاد اقتصادی می‌شد

مازندمجلس: شاعری اظهار کرد: مناطق آزاد زمانی منجر به رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی می‌شود که زیر ساخت‌های لازم را داشته باشند.

مازندمجلس: علی محمد شاعری در رابطه با تصویب لایحه مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد و ویژه، زمانی منجر به رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی می‌شوند که زیر ساخت‌های مخابراتی و نیروی انسانی ماهر در منطقه وجود داشته باشد.

بسیاری از مناطق آزاد انتخاب شده امکانات و زیر ساخت مناسبی ندارند

نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصویب لایحه مناطق آزاد بدون توجه به زیر ساخت‌های مناطق افزود: متاسفانه این لایحه علیرغم سال‌ها فعالیت مجلس، بدون توجه به مسائل کارشناسی و زیرساختی مناطق به تصویب رسید. ۸ منطقه آزاد اقتصادی که در لایحه دولت مصوب شدند در مجموع به اندازه ظرفیت‌های اقتصادی منطقه ویژه امیرآباد از امکانات و زیرساخت برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد 20 سال است که با هدف حمایت از سرمایه گذاری و توسعه صنایع داخلی و محور عملیات ترانزیت مورد تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی قرار گرفته، مساحت حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد حدود ۱۲۰۰هکتار بوده و دارای پسکرانه بدون معارض به وسعت ۶۰۰۰ هکتار است.

منطقه امیرآباد دارای شاخص‌های اقتصادی مطلوبی است 

شاعری تصریح کرد: در حال حاضرمنطقه امیرآباد دارای عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌ها و همچنین دارای ۱۵ اسکله فعال است، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد در حال حاضر 7/5 میلیون تن در سال بوده و و امکان تخلیه و بارگیری را به صورت همزمان و با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و مجهز فراهم کرده است. در منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد امکان حمل و نقل وسیع، هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری امیرآباد دارای ۲۰ هکتار انبار روباز و ۱۰ هکتار انبار مسقف است که برای ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی در نظر گرفته شده است. و در حال نصب به ظرفیت ۳۸۵۰۰۰ تن و همچنین پایلوت غلات کشور است. تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جهت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز صورت گرفته است. این بندر در مجاورت نیروگاه ۲۲۰۵ مگاواتی شهید سلیمی نکا قرار دارد. در حال حاضر تعداد ۲۰۰۰ نیروی متخصص و مجرب در منطقه ویژه امیر آباد مشغول بکار هستند.

درآمد دولت از محل سود عوارض واردات

شاعری تصریح کرد: بسیاری از مناطقی که در این لایحه به عنوان مناطق آزاد و ویژه مشخص شدند زیر ساخت‌های لازم و مناسبی ندارد، در این راستا دولت باید زیر ساخت‌های مختلفی را برای این مناطق فراهم کند، با توجه به کمبود منابع مالی، دولت باید از محل عوارض بر واردات درآمد کسب کند و با استفاده از درآمدهای حاصل شده زیر ساختهای کشور را بهبود ببخشد که در این صورت این مناطق به کانون واردات تبدیل خواهند شد.

 توسعه مناطق آزاد بدون زیر ساخت امکان پذیر نیست

این عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر انتخاب مناطق ویژه اقتصادی منطقی  و کارشناسی شده نباشد توسعه ایجاد نخواهد کرد. میزان واردات، صادرات و توسعه شهری اجتماعی مناطقی همچون کیش، قشم و چابهار نیز علیرغم اینکه منطقه آزاد تجاری هستند بسیار ضعیف است چرا که به زیر ساخت‌های آن توجه لازم نشده بود. بنابر این امیدوارم شورای نگهبان این قانون را به راحتی تصویب نکند، ما مخالف مناطق آزاد نیستیم، بلکه اعتقاد داریم این مناطق باید بر اساس شایستگی و ظرفیت انتخاب شود./

مازندران امیرآباد منطقه آزاد علی محمد شاعری