برگزیده ها
شائبه دخالت مسائل سیاسی در رتبه بندی دانشگاه ها

مازندمجلس: احمدی لاشکی از وزارت علوم خواست با رصد و نظارت دقیق، شائبه دخالت مسائل سیاسی در رتبه بندی دانشگاه ها را از بین ببرد

مازندمجلس: با اشاره به برخی انتقادات درباره رویکرد وزارت علوم در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، گفت: متأسفانه فقط 6 دانشگاه ایرانی در رنکینگ مرتبط به آسیا رتبه زیر 100 دارند و برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف کرده که تا پایان این پنج‌ساله باید به این آمار اضافه شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر این رتبه‌بندی بین‌المللی، دانشگاه‌ها در داخل کشور هم باید درجه بندی شوند و بر این اساس، 13 دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر کشور معرفی شده و مابقی هم در سطوح مختلف تقسیم بندی‌هایی دارند؛ همچنانکه موسسات غیرانتفاعی درجه‌‎بندی شدند و هر کدام باید دارای یک درجه خاص باشند.

کم و کیف فاکتورهای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

وی فضای فیزیکی، کادر اداری و اعضای هیئت علمی را از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اعلام کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مساله اصلی در این میان نظارت است و نه رتبه‌بندی، ادامه داد: گزارش‌هایی دریافت شده مبنی بر اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها شاخصه‌های مد نظر را ندارند ولی رتبه گرفته‌اند و تعدادی هم علیرغم دارا بودن آیتم‌های مورد نظر ولی نتوانسته‌اند رتبه لازم را کسب کنند.

آمارهای دروغ در اجرای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در طرح آمایش آموزش عالی دیده شده، افزود: در عمل و در مقام اجرا، برخی سوء استفاده می‌کنند یا آمارهای دروغ می‌دهند؛ مثلا اعضای لازم برای هیئت علمی را ندارند ولی از جایی عددی را به جای دیگر منتقل می کنند و متاسفانه از این قبیل اتفاقات وجود دارد.

تیم نظارتی و ارزیابی عملکرد وزارت علوم برای بررسی صحت و سقم خوداظهاری دانشگاه‌ها

احمدی لاشکی تاکید کرد: معمولا رتبه‌بندی بر اساس خوداظهاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود؛ البته وزارت علوم مدعی است صحت و سقم آن را بررسی می‌کند ولی باید تیم نظارتی و ارزیابی عملکرد وزارت علوم به صورت دقیق‌تر ساماندهی شود تا ایرادی در کار نباشد.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه با این مبنا دانشگاه‌های پایتخت یا شهرهای بزرگ رتبه‌ها و گریدهای بهتری دریافت خواهند کرد، گفت: وزارت علوم باید با رصد و نظارت دقیق چنین شائبه‌هایی را از میان ببرد و اجازه ندهد مسائل سیاسی و نفوذ دخالتی در این موضوع داشته باشد.

احمدی لاشکی مجلس کمیسیون آموزش دانشگاه