برگزیده ها
قطع درختان سالم ممنوع است/ نقش مهم منابع طبیعی در کنترل و نظارت

اختصاصی مازندمجلس: شاعری گفت: این درخت‌ها باید توسط شرکت‌هایی که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است، جمع آوری شود و تحویل واحد‌های صنعتی شود

اختصاصی مازندمجلس: دی ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی با ممنوعیت بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل تحت عنوان دوره تنفس مانع بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور شد که اعتراض مدیران و کارگران فعال حوزه صنایع مرتبط با چوب را برانگیخت.

 

روزهای پایانی تابستان سال جاری نامه‌ای از سوی علی‌محمد شاعری خطاب به حجتی وزیر کشاورزی، جهت ارائه راهکار مناسب برای رهایی از مشکلات ناشی از انباشت درخت‌های خشکیده و پوسیده در عرصه‌های جنگلی ارسال شد. هفته‌ی اخیر با موافقت و دستور وزارت کشاورزی به سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر خارج کردن چوب‌های شکسته و پوسیده از جنگل‌ها ابهامات بسیاری نزد فعالان زیست محیطی مبنی بر آغاز مجدد بهره‌برداری‌های غیر مجاز از جنگل های استان مازندران شکل گرفت.
طی تماسی با علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و دبیر کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس خواستار ارائه توضیحاتی شدیم که متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

از روز اول به دنبال جمع‌آوری درختان شکسته و پوسیده بودیم

دبیر کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: نامه‌ی بنده درخصوص درختان پوسیده و شکسته شده است که موجب سیل و آتش‌سوزی می‌شود. این درخت‌ها باید توسط شرکت‌هایی که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است، جمع آوری شود و تحویل واحد‌های صنعتی شود. قطع درختان سالم ممنوع است. باید برای مردم شفاف‌سازی کرده و قانون را رعایت کنیم. می‌گویند اگر پیمانکار به داخل جنگل ورود کند ممکن است به دیگر درخت‌ها نیز آسیب وارد کند. اینجا نقش منابع طبیعی و دستگاه‌های ناظر مهم است که نباید اجازه دهد درختان سرپا و جوان قطع شود. بحث ما از روز اول درخصوص درختان شکسته و افتاده بوده است.
باید نیروهای جنگلبان اضافه شوند که کنترل و نظارت بهتر صورت گیرد. پایش‌های هوایی و استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای و کنترل غیرحضوری هم می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. امروز روش‌های دیجیتالی جایگزین روش‌های سنتی کنترل و نظارت بر جنگل ها شده است. 

هر ۸ هزار هکتارجنگل در مازندران تنها یک جنگلبان دارد

سیدمحسن موسوی تاکامی چندی پیش با بیان اینکه همه به درستی می‌دانند که مراقبت از جنگل با حرف و نامه شدنی نیست و نیاز به مامور حاضر در عرصه دارد، گفت: متاسفانه به علت کمی نیرو، قاچاق چوب و تجاوز به عرصه‌های جنگلی و ملی استان در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته که نگران‌کننده است. سیدمحسن موسوی تاکامی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران می‌گوید: هر هشت هزار هکتار جنگل در مازندران تنها یک جنگلبان دارد.

مازندمجلس: پرسشی که مطرح است این است که اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران برای افزایش نیروی انسانی، تکنولوژی‌های نوین، نظارت و پایش بیشتر بر منابع طبیعی، مبارزه با قاچاق چوب و بهره‌گیری از تشکل‌های مردم نهاد فعال در بخش محیط‌زیست چه تمهیداتی اندیشیده است؟

 

شاعری کمیسیون کشاورزی منابع طبیعی محیط زیست