برگزیده ها
سوادکوهی: مجلس اعتبار خود را از مشارکت آگاهانه مردم می‌گیرد

اختصاصی مازندمجلس: وی با اشاره به نقش احزاب در فعالیت‌های مجلس عنوان کرد: مشارکت سیاسی مردم ایران از فراز و نشیب‌هایی برخوردار است

اختصاصی مازندمجلس:

پایگاه خبری مازندمجلس به عنوان رسانه تخصصی مجلس شورای اسلامی در سال منتهی به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌و‌گویی با فعالان سیاسی، مجامع و احزاب استان ترتیب داده است. متن مصاحبه با مصطفی سوادکوهی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی کشور و رئیس خانه احزاب استان مازندران در ادامه می‌آید:

مجلس همواره برای اعتلا جا دارد

سوادکوهی در آغاز گفت‌و‌گو اذعان داشت: در طول این چهار دهه، مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط کشور و تامین مطالبات مردم قوانین زیادی را گذرانده و در بحث نظارت نیز حضور موثری داشته است. وی افزود: آنچه مسلم است مجلس شورای اسلامی در طول چهل سال گذشته فراز و فرودهایی داشته به گونه‌ای که در برخی ادوار، شاهد اقتدار و کارآمدی مجلس بودیم و دوره‌هایی هم بوده که کانون تصمیم‌گیری کشور از قدرت و اثرگذاری مورد انتظار بهره چندانی نداشته است. اما من حیث المجموع در سال‌های بعد از انقلاب شکل‌گیری ترکیب مجلس اگرچه غالباً تحت تاثیر فضای سیاسی کشور قرار داشت لیکن باید اذعان نمود با مجالس فرمایشی قبل از انقلاب فاصله زیادی دارد. مجلس شورای اسلامی اعتبار و اقتدار خود را از مشارکت آزادانه و آگاهانه مردم می‌گیرد و خوشبختانه مجلسی بر مدار اراده عموم مردم می‌باشد. مجلس به تعبیر معمار بزرگ انقلاب در راس امور قرار دارد و این جایگاه بقدری رفیع است که می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتقاء مداوم مجلس باشد. به بیان دیگر مجلس همواره برای اعتلا جا دارد.

کاستی‌ها باید با فعالیت هوشمندانه نمایندگان برطرف شود

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی کشور ادامه داد: در حفظ استقلال ایران اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان عوامل و عناصر گوناگونی دخیل بوده و هست که بخشی از آن یقیناً مربوط به حوزه تصمیم‌گیری بوده و جنبه تقنینی دارد. در طول این چهار دهه، مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط کشور و تامین مطالبات مردم قوانین زیادی را تصویب نموده و در بحث نظارت نیز حضور موثری داشته است. مجلس خصوصاً اهرم نظارتی خود را هم در ارتباط با مسائل داخلی و هم در خصوص رویدادهای خارجی و بین المللی با موضع‌گیری‌های به موقع و دقیق بکار می‌اندازد؛ منتها بدیهی است که مجلس در انجام وظایف ذاتی خود با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌باشد و بالطبع کاستی‌هایی در این باره بروز می‌کند که باید با فعالیت هوشمندانه نمایندگان برطرف گردد.

سوء استفاده دشمنان از تعداد قومیت‌ها یکی از آسیب‌های انتخابات است

رئیس خانه احزاب استان مازندران درخصوص مهم‌ترین چالش‌ها و آسیب‌های انتخابات مجلس در 40سال اخیر عنوان کرد: سوء استفاده دشمنان از تعداد قومیت‌ها یکی از آسیب‌های انتخابات است. اگرچه همه قوم‌های موجود دارای فرهنگ ملی و ورای آن دارای فرهنگ اسلامی و نیز اعتقادات و رسوم مشترکند ولی شرایط فرهنگی و زیستی هر یک از اقوام، باعث نگرش‌های متفاوت در بین آنان و بعضاً در بین جامعه می شود و همین امر در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی از جمله تبلیغات انتخابات مجلس، تاثیرات منفی می‌گذارد و به مشارکت مردم رنگ و بوی قومی، فرقه‌ای و طایفه‌ای بخود می‌دهد. وی ادامه داد: آسیب دیگر تبلیغات انتخاباتی، خرج‌های بی حد و حصر و پر هزینه و اسراف برخی از نامزدهای انتخاباتی است این امر نه تنها در افراد تاثیر می‌گذارد بلکه نامزدهای انتخاباتی را وامدار سوء استفاده گران می‌کند تا وقتی به مجلس راه یافتند از آنان برای اهداف شخصی و جناحی خویش بهره‌برداری کنند. سومین آسیب در تبلیغات انتخاباتی، وعده‌هایی است که نامزدهای انتخاباتی در انجام تبلیغات به مردم می‌دهند در حالی که می‌دانیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم دارند که در قانون اساسی نیز مشخص شده است اولا: تهیه، تنظیم و تصویب قوانین ثانیا: نظارت بر قوانین و نه کارهای اجرایی بلکه انجام کارهای اجرایی و عمرانی برای شهرها و روستاها وظیفه دستگاه اجرایی و قوه مجریه بوده و می‌باشد .آخرین آسیب‌های تبلیغات انتخاباتی گروه‌های مختلفی است که در ایام انتخابات پا به عرصه می‌گذارند و به نفع برخی از نامزدها برای کسب آراء بیشتر شروع به فعالیت می‌کند و به علت عدم آشنایی با فلسفه وجودی احزاب و عدم توجه به قواعد بازی و اخلاق سیاسی و بعضاً با شایعه پراکنی به طرق مختلف فضای انتخاباتی را مسموم و از این شرایط له یا علیه بعضی از نامزدهای انتخاباتی بهره‌برداری می‌کنند .

احزاب با نقش واقعی خود فاصله دارند

سوادکوهی با اشاره به نقش احزاب در فعالیت‌های مجلس عنوان کرد: مشارکت سیاسی مردم ایران از فراز و نشیب‌هایی برخوردار است. از جمله در بحث انتخابات پارلمانی، این مشارکت از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی یا متاثر از حضور گروه‌ها و احزاب سیاسی بوده است و یا برخی ویژگی‌های فردی و اجتماعی نامزدهای انتخاباتی بر شدت و ضعف حضور مردم و نوع تصمیم‌گیری آنان اثر گذاشته است، بنابراین باید تاکید کنم احزاب اگرچه در توسعه سیاسی و رفتار انتخاباتی مردم موثرند ولی هنوز با نقش واقعی خود در این زمینه فاصله دارند و باید جدی‌تر، نظام‌مندتر و مسنجم تر عمل کنند .

مشارکت مردم در انتخابات مجلس پخته‌تر شده است

سوادکوهی در پایان صحبت با اشاره به زمینه‌های افزایش آگاهی مردم در انتخابات گفت: مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر دوره نسبت به دوره ماقبل پخته‌تر و جدی‌تر شده با این وجود باید تصریح کنم که برای مشارکت آگاهانه و به تبع آن گزینش آگاهانه، اهمیت و رسمیت دادن به فعالیت احزاب یک شرط اساسی است. هرچه جامعه در بحث تحزب پیشرفت کند، سطح آگاهی‌ها نسبت به حقوق شهروندی بالاتر رفته و در نتیجه مشارکت‌ها نیز معنادار خواهد شد. تحزب به دیگر شئونات جامعه از جمله بحث مدیریت نیز قوام می‌بخشد.

مجلس چهل سالگی انقلاب اسلامی احزاب اصلاح طلبان اصولگرایان