برگزیده ها
مهاجرت غیربومی ها به شمال کشور

مازندمجلس: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: مهاجرت غیربومی ها به این خطه شمال کشور در سال های اخیر روند رو به رشدی یافت.

مازندمجلس: مفید غلامی راد اظهار داشت: هر چند امار دقیقی از میزان مهاجران نداد، خشکسالی و وجود ریزگردها در استان های جنوبی کشور را دلیل مهاجرت به استان مازندران بیان کرده است.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن طرحی برای امارگیری از میزان مهاجرت به مازندران گفت: بیشترین مهاجران غیربومی به مازندران مربوط به استان های تهران، خراسان، خوزستان،یزد، قزوین و لرستان است.
غلامی راد توضیح داد: براساس آمار صرفا در شهر کلاردشت در غرب مازندران حدود 12 هزار ویلا به عنوان مسکن دوم از سوی افراد غیر بومی ساخته شد.
دبیر کارگروه زیربنایی مازندران خرید چند برابری زمین از سوی مهاجران غیر بومی و کاهش قیمت محصولات کشاورزی را دلیل اصلی رغبت کشاورزان به فروش اراضی کشاورزی به غیر بومی ها دانست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر درآمد هر هکتار زمین کشاورزی ( برنجکاری- باغات) حدود 200 میلیون ریال در سال است و این در حالیست قیمت فروش همین زمین در هر هکتار به 2 میلیارد ریال می رسد.
غلامی راد صدور مجوز ساخت دراین اراضی به خصوص از سوی دهیاران و شهرداری شهرهای کوچک را عامل دیگری برای رشد مهاجرت به مازندران بیان کرد.

وارد گود شدن جهادکشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: به نظر می رسد باید جهاد کشاورزی و متولیان دیگر امور روستایی( دفتر روستایی استانداری) نسبت به مهاجرت بی رویه غیربومی ها به این خطه شمال کشور به خصوص خرید اراضی کشاورزی برای ویلاسازی حساس تر شوند.
غلامی راد معتقد است که برای جلوگیری از مهاجرت این افراد به خصوص خرید اراضی کشاورزی برای ساخت ویلا نیاز به کمک دستگاه قضایی است.
وی اضافه کرد: اگرچه از لحاظ قانونی ورود این افراد به استان و خرید اراضی کشاورزی مانعی وجود ندارد، ولی گسترش این مهاجرت ها فضای سرزمینی مازندران را با مشکل مواجه می کند.
مازندران 24 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و حدود 3 میلیون و 283 هزار نفر در این استان در 58 شهر و افزون بر 3 هزار روستا سکونت دارند که 53 درصد جمعیت در شهرها و مابقی روستانشین هستند.
در حالی مازندران در سال های اخیر در زمره استان های مهاجر پذیر قرار گرفت که طبق گزارش سازمان مدیریت این استان در دهه های گذشته این خطه شمال کشوردر زمره استان های مهاجر فرست قرار داشت به طوری که بخشی از مهاجران پایتخت را مازنی ها تشکیل می دهند.
طبق همین آمار افزون بر یک میلیون مازنی در استان تهران سکونت دارند.

مازندران خشکسالی مهاجرت کشاورزی