برگزیده ها
سی‌اف‌تی بین‌المللی است، نمی‌توانیم آن را دستکاری کنیم

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس گفت: شورای نگهبان راجع به چگونگی و اساس اعمال حق شرط نظر دارد.

مازندمجلس: علی نجفی خوشرودی گفت: با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان به cft داشته بعید به نظر می رسد کارگروه مشورتی در هفته جاری نظر خود را اعلام کند، احتمالا کارگروه مذکور هفته آینده هم تشکیل جلسه داده و بررسی ها را ادامه خواهد داد.

نماینده مردم بابل درباره روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه  cftدر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت: روز یکشنبه هفته جاری (27 آبان) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه ای با حضور وزرای امور خارجه، اطلاعات، معاون حقوقی رئیس جمهور، مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولان سپاه، نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را در دستور کار قرار داد که بعد از بحث و بررسی مفصل و با توجه به مجموعه ملاحظات و ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس وارد دانسته بود، مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان ذیربط مجلس، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود.

وی ادامه داد: قرار شد این کارگروه در قالب کارگروه مشورتی ایرادات را بررسی و جمع بندی خود را برای رفع ایرادات به کمیسیون امنیت ملی ارایه کند که کمیسیون نیز پس از بررسی ها نظر خود برای تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس ارسال خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره مدت زمان فعالیت کارگروه مشورتی و زمان اعلام نظر نتیجه به کمیسیون امنیت ملی، گفت: با توجه به دستور کار و ایراداتی که شورای نگهبان به این لایحه داشته بعید به نظر می رسد که کارگروه در هفته جاری نظر خود را اعلام کند، احتمالا کارگروه مذکور هفته آینده هم تشکیل جلسه داده و بررسی ها را ادامه خواهد داد؛ در واقع جلسات برگزار خواهد شد تا به جمع بندی برسند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای اعلام نتیجه از سوی کارگروه مشورتی زمان بندی خاصی تعیین شده است، گفت: خیر این بستگی به اتمام کار کارگروه دارد، اما تاکید شده که در اسرع وقت به نتیجه برسد.

خوشرودی تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی تلاش دارد تا در اسرع وقت نظر خود را درباره رفع ایرادات به لایحه cft جمع بندی و به صحن مجلس ارایه کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح دارد چنانچه مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان رد شود، ابتدا ایرادات آن در کمیسیون تخصصی بررسی شود تا کمیسیون نظر خود را نسبت به ایرادات اعلام کند؛ در این زمینه کمیسیون یا ایرادات را پذیرفته و اصلاح می کند یا بر نظر قبلی خود اصرار دارد، در نهایت جمع بندی به صحن مجلس ارسال شده و صحن هم در همین چارچوب تصمیم می گیرد، یعنی یا اصلاحیه کمیسیون را پذیرش کرده یا بر مصوبه قبلی خود تاکید می کند که در این صورت به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.

نجفی خوشرودی با بیان اینکه لایحه cft هم همین روند را سپری خواهد کرد، افزود: طبق آیین نامه بررسی و تصمیم نهایی پس از اعلام نظر کارگروه مشورتی درباره cft با حضور اعضای کمیسیون امنیت و نماینده شورای نگهبان انجام می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جو عمومی نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان، ادامه داد: با توجه به اینکه cft یک کنوانسیون بین المللی است ما نمی توانیم در جزئیات آن دست کاری کنیم یعنی به هیچ وجه نمی توانیم در متن جزییات دست برده و اصلاحاتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ولی یک سازو کار حقوقی و بین المللی به نام حق شرط طراحی شده که ما می توانیم در این قالب دیدگاه های خودمان را در بخش هایی که موافق سند نیستیم اعمال کنیم، یا یک درجه پایین تر در قالب اعلامیه تفسیری اعلام نظر کنیم که البته در مصوبه قبلی مجلس این مسایل دیده شده یعنی کنوانسیون با نظر داشت حق شرط ایران تصویب شده است.

خوشرودی تاکید کرد: بنابراین چون این سازو کار حقوقی و بین المللی وجود دارد فکر می کنم مجلس با اعمال حق شرط احتمالا بر نظر خود تاکید کند و به تصویب کنوانسیون رای بدهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این حق شرط مورد ایراد شورای نگهبان بوده است، گفت: بله البته شورای نگهبان راجع به چگونگی و اساس اعمال حق شرط نظر دارد، اینکه آیا می شود بر برخی مفاد این کنوانسیون حق شرط اعمال کرد یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر مجلس بر رای خود اصرار کند لایحه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارسال خواهد شد.

مجلس تحریم شورای نگهبان کمیسیون امنیت ملی نجفی