برگزیده ها
چرا به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم؟

مازندمجلس: عضو مجمع نمایندگان مازندران گفت: در طرح استانی شدن انتخابات حضور حوزه انتخابیه هم دیده شده است اما کفه نهایی کار، رای استان است.

مازندمجلس: عضو مجمع نمایندگان مازندران گفت: علت اینکه ما به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم این بوده که زنجیر و تنگناهای بسته به پای نمایندگان مجلس که آنها را به حد یک کدخدا در روستا ها تقلیل داده است، باز کنیم و آنها را به عنوان چهره‌هایی در سطح ملی در چارچوب قانون اساسی برسانیم تا نقش ایفا کنند.

ادیانی گفت: ما در استان مازندران ۱۲ شهرستان و ۹ حوزه انتخابیه داریم، در این طرح سهمیه همه حوزه‌های انتخابیه محفوظ است یعنی این طور نیست که ۱۲ نماینده استان تنها از بابل و ساری و قائم شهر انتخاب شوند بلکه سهمیه همه حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور محفوظ است.

وی افزود: نمایندگانی منتخب استان خواهند شد که حداقل ۲۰ درصد از آرای ماخوذه حوزه انتخابیه خود را داشته باشند و آن کسی که آن ۲۰ درصد را دارد و در استان هم بالاترین رای را کسب کرده است، به عنوان منتخب استان معرفی می‌شود اما سهمیه هر حوزه انتخابیه برابر همین حوزه‌های انتخابیه فعلی و قانون فعلی محفوظ است.

ادیانی عنوان کرد: علت اینکه ما به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم این بوده که زنجیر و تنگناهای بسته به پای نمایندگان مجلس که آنها را به حد یک کدخدا در روستاها تقلیل داده است را باز کنیم و آنها را به عنوان چهره‌هایی ملی در سطح ملی در چارچوب قانون اساسی برسانیم تا نقش ایفا کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: اتفاقا یکی از مزایای استانی شدن انتخابات مجلس، توجه به تحزب است. وقتی انتخابات استانی شد، آنگاه لیست است که حرف اول را می‌زند، در صورت استانی شدن انتخابات، علی‌القاعده نامزدهایی در استان رای خواهند آورد که در لیست‌های اساسی و موثر و پرنفوذ استانی حضور داشته باشند. به عنوان مثال ما در کل ادوار ده گانه مجلس تنها دو سه مورد داشتیم که از تهران نماینده شدند و در لیست‌ها نبودند، اما اینها اندک و استثنا هستند. در تهران لیست رای می‌آورد یا کامل یا ۵۰ درصد یا بیشتر یا کمتر.

وی با اشاره به لزوم پویا بودن تحزب در این قانون گفت: در کشور دو جریان قوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حضور دارند. احزابی نیز وجود دارد که دولت ساخته هستند. وقتی دولت‌ها می‌آیند حزبی نیز برای خود ایجاد میکنند مثلا زمان آقای هاشمی رفسنجانی حزب سازندگی، زمان آقای خاتمی حزب مشارکت، زمان آقای احمدی‌نژاد حزب پایداری، زمان آقای روحانی حزب اعتدال و توسعه به وجود آمد که احزاب دولت ساخته هستند اما احزاب ریشهدار کشور دو جریان هستند یکی اصلاحطلبان و دیگری اصولگرایان هستند، برد هم با اینها است.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: جریان مجلس سوم کلا چپ بود، مجلس چهارم جریان راست بود، مجلس پنجم تلفیقی از جریانات چپ و راست بود، مجلس ششم جریان چپ بود، مجلس هفتم و هشتم و نهم اصولگرایان بودند و مجلس دهم ترکیبی است و به نظر من اصولگرایان اکثریت قاطع مجلس یازدهم را خواهند گرفت همچنین به نظر من انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اصولگرایان خواهند گرفت. تازه الان هم که دولت در اختیار اصلاح طلبان است رئیس دولت را به عاریه از اصولگرایان گرفته‌اند.

ادیانی در پایان در واکنش به رد شدن این طرح توسط شورای نگهبان در ادوار مختلف مجلس گفت: مجلس ششم و هفتم و هشتم و نهم این بحث استانی شدن انتخابات مجلس را مطرح کردند و شورای نگهبان به دلایل مختلف رد کرد. اما ما الان دو شاخص داریم یکی قانون اساسی و دیگری هم سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که رهبری در آنجا مولفه‌هایی را در سیاست‌های ابلاغی بحث مربوط به نظام انتخابات کشور مطرح کردند که این شاخص‌های جدید هم قطعا مد نظر شورای نگهبان خواهد بود.

ادیانی مجلس مازندران مجلس یازدهم استانی شدن انتخابات