برگزیده ها
 بار مالی تنها عایدی تغییر سالانه کتب درسی

مازندمجلس: عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: امروزه محدوديت نيروي انساني در اين وزارتخانه موجب شده كه تربيت در حال محو شدن باشد.

مازندمجلس: نماينده مردم نوشهر چالوس و كلاردشت در مجلس حذف دانشگاه تربیت معلم را ضربه ای بزرگ برای آموزش و پرورش دانست.

قاسم احمدي لاشكي در گفت وگو با ايسنا مازندران، با بيان اينكه آموزش و پرورش يكي از مهم ترين موضوعات كشور است، اظهار كرد: امروزه محدوديت نيروي انساني در اين وزارتخانه موجب شده كه تربيت در حال محو شدن باشد.

کم رنگ شدن محتوای "تربیتی" در آموزش و پرورش

وي با بيان اينكه تخصص و تعهد دو بال مهم براي توسعه است، افزود: امروز متاسفانه تربيت به علت كم توجهي در حال رنگ باختن است و بايد تمام تلاش در اين راستا به كار گرفته شود تا فرزنداني تربيت شوند كه هم در كنكور و المپياد و هم مهارت زندگي در تراز جمهوري اسلامي باشند.

نماينده مردم نوشهر چالوس و كلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينكه نظام رتبه بندي معلمان به طور قطع به برخي از اين قصور در محتوا خواهد پرداخت، تصريح كرد: هم در کمیسیون فرهنگی مجلس و هم کمیسیون اجتماعی به تربیت دانش آموزان مطابق با اهداف انقلاب اسلامی توجه ویژه شده است.

احمدي در ادامه با بيان اينكه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش داراي 6 زير فصل است، گفت:برنامه دروس ملي زير فصل نخست سند تحول است، در این برنامه ها بايد مشخص شود چه محتوایی به دانش آموز ارائه شود.

تغییر هرساله کتب درسی عدم تسلط معلمان را در پی دارد

وي با انتقاد از اينكه كتاب هاي دانش آموزان هرسال دچار تغييرات مي شود، خاطرنشان کرد: اینکه هر سال کتابی جدید وارد چرخه نطام آموزشی می شود جز بار مالی عایدی دیگری ندارد.

نماينده مردم نوشهر چالوس و كلاردشت در مجلس با بيان اينكه كتب درسي در كشور آلمان تا 10 سال تغيير نمي يابد، تاكيد كرد:از مزاياي بازنگري با تاخير 10 ساله اين است كه معلم اشرافيت كاملي به مطالب پيدا مي كند اما تاخير هرساله موجب عدم تسلط معلم به موضوعات كتاب مي شود.

احمدي با بيان اينكه حذف مطالبي در كتب درسي از جمله موضوع شهيد فهميده براي تمامی كشور حاشيه ساز مي شود، یادآورشد: تصميم سازان در تاليف كتب درسي به اين موضوعات مهم باید توجه داشته باشند.

وي فضا، تجهيزات و فناوري را به عنوان دومين سرفصل سند تحول بنيادين معرفي كرد و افزود: تربيت معلم و تامين منابع انساني به عنوان سومين سرفصل بسيار حائز اهميت است و در اين بخش بايد دانشگاه فرهنگيان جدي گرفته شود.

نایب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه گفت: حذف دانشگاه تربیت معلم ضربه بزرگی به آموزش و پرورش وارد کرد.

کمبود معلم در سال های آتی

احمدي لاشكي غنا بخشيدن به جايگاه معلم را عنصری مهم در ارتقای سطح آموزشی دانست و تصریح کرد: 367 هزار نفر از مجموع 948 هزار معلم از سال گذشته تا پايان 1400 بازنشسته مي شوند در حالي كه جمعيت دانش آموز تا سال 1404 از 14 ميليون به 16 ميليون و 900 هزار نفر اضافه خواهد شد.

وي گفت: در صورتي كه دولت دانشگاه فرهنگيان راجدي نگيرد و سازمان امور اداري و استخدامي كشور پاي كار نيايد و براي جذب نيروها رديف ندهد به طور حتم كشور در سال هاي آينده خسارت بزرگي را بايد تحمل كند.

لزوم افزایش سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی

نماينده مردم نوشهر چالوس و كلاردشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:چند سال است كه مجلس بر اين امر تاكيد دارد كه سهم آموزش و پرورش از درآمد ملي بايد افزايش يابد اما مدام در نرخ 9.5 و 9.8 دهم درجا می زند؛امسال در پيشنهادات اعلام شد كه حداقل بايد در بودجه اين رقم به 15درصد برسد.

طرحی یک فوریتی برای ارتقای عدالت آموزشی و معیشت فرهنگیان

وي ادامه داد: طرحي يک فوريتي تحت عنوان تنظيم برخي مقررات مالي، اداري و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در حال بررسی است كه يک بند آن روز چهارشنبه به تصويب رسيد؛ در اين طرح اعلام شد معادل يک درصد درآمد شركت ها ، بانک هاي دولتي و موسسات انتفاعي وابسته به دولت در قانون بودجه سنواتي که در رديف خاص پيش بيني شده به سرجمع اعتبارات هزينه اي و تملک و دارايي هاي سرمايه اي وزارت آموزش و پرورش اضافه شود.

احمدی خاطرنشان کرد: این اعتبارات در جهت توسعه عدالت آموزشي، بهبود معيشت فرهنگيان و تامين سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگيان هزينه خواهد شد كه رقم آن 5 تا 6 هزار ميليارد تومان است.

نایب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه بودجه سال گذشته آموزش و پرورش 42 هزار ميليارد تومان درنظرگرفته شد، اعلام كرد: تا 15 آذر ماه زمان زيادي نمانده است و از دولت انتظار مي رود در بودجه 98 كه به مجلس ارائه مي دهد آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای داشته باشد تا نا بسامانی ها مرتفع گردد.

مجلس کمیسیون آموزش کنب درسی آموزش و پرورش