برگزیده ها
مجلس متخصصان به جای مجمع تشخیص و شورای نگهبان؟

مازندمجلس: نماینده مردم تهران گفت: ما نظام دو پارلمانی و دو قانونگذاری را در کشور حتما باید احیا کنیم.

مازندمجلس: «اعضای شورای نگهبان دو دوره‌ای شوند» این را عباسعلی کدخدایی در پاسخ به انتقادات درباره شائبه سیاسی شدن تصمیمات شورای نگهبان به زبان می‌آورد. این پیشنهاد که معنایش تغییر اعضا است خود تبدیل به باب گفت‌وگویی برای اصلاح قانون شد اصلاحی که قطعا باید در قانون اساسی دیده شود. اما با همه اما و اگرها این سوال مطرح می‌شود که آیا دو دوره‌ای شدن اعضای شورای نگهبان می‌تواند ما را به جایگاه مطلوب از نظر قانون‌گذاری برساند؟

محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در این رابطه گفت: من در بحث کلی که نسبت به اصلاح ساختار قانون گذاری کشور وجود دارد، به جد معتقدم در کنار این مجلس باید یک مجلس متخصصانی وجود داشته باشد که می‌توان نامش را مجلس سنا یا هر اسم دیگری گذاشت. به عبارت دیگر ما نظام دو پارلمانی و دو قانونگذاری را در کشور حتما باید احیا کنیم وگرنه تا مادامی که ما هستیم و این سیستم قانون‌گذاری، قوانین و مقررات تصویبی کما اینکه در این چهل ساله تصویب شده است پر ایراد خواهد بود پس ما ناچاریم یک قانونگذار دومی را ایجاد کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید ادامه داد:  وقتی این قانونگذار دوم یا مجلس سنا یا متخصصان یا هر نام دیگری ایجاد شد دیگر به شورای نگهبان آن هم به شکل فعلی نیاز نداریم و تنها آن بعد فقهی شورای نگهبان است که باید درباره شرعی بودن و غیر شرعی بودن مصوبات تصمیم بگیرند.

او با بیان اینکه در صورت وجود مجلس دوم  دیگر به حضور حقوقدان‌های شورای نگهبان که بخواهند درباره تطبیق قوانین با قانون اساسی نظر بدهند نیازی نیست گفت: در این مدل پیشنهادی که می توان آن را یک مدل مترقی تصور کرد علاوه بر بعد حقوقی شورای نگهبان دیگر نیازی به مجمع تشخیص مصلحت نظام نداریم و حتی به نهادهای فرعی مانند شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی نیز نیازی نخواهد بود.

نماینده تهران توضیح داد: درواقع در مجلس تخصصی یا مجلس دوم ۵۰ درصد انتصابی و ۵۰ درصد انتخابی هستند که افراد انتخابی با شرایط سختی باید پا به میدان بگذارند، از این جهت که حتما از میان متخصصان باشند. افراد انتصابی هم می توانند این جایگاهی که امروز بعد حقوقی شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... به عهده دارند در مجلس دوم اعمال کنند بنابراین ما بی نیاز از مراجع متعدد خواهیم شد و این سیستمی است که بسیاری از کشورهای متمدن دنیا اجرا می کنند. به هر حال این موضوع نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد و بهتر است برای قدم برداشتن در مسیر اصلاح قانون گذاری هرچه سریعتر ما به این سمت حرکت کنیم.

فتحی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل قانونگذاری با دو دوره‌ای شدن شورای نگهبان حل نمی شود گفت: مشکلاتی که بر سر قانونگذاری ما وجود دارد قطعا با دو دوره‌ای شدن شورای نگهبان قابل رفع نیست.   

شورای نگهبان مجلس تشخیص مصلحت قانون